راهنمای انتخاب بهترین نوع چوب برای تولید مبلمان

يكشنبه, 10 اردیبهشت 1402
تولید مبلمان باکیفیت نیاز به استفاده از چوب و الوار مرغوب دارد که ویژگی های ایده آلی برای ساخت مبل داشته باشند. هرچند می توانید از هر نوع چوبی برای ساخت مبلمان استفاده کنید، اما ویژگی همه چوب ها برای تولید مبل یکسان نیست. به همین دلیل باید در انتخاب نوع چوب براساس مدل مبلی که نیاز دارید، دقت کنید.
وقتی نوبت به انتخاب بهترین چوب برای تولید مبلمان می رسد، باید ویژگی آن ها را بررسی کرد تا مشخص شود کدام نوع چوب برای ساخت کدام مدل مبل مناسب تر است.

انواع چوب برای تولید مبلمان


به طور کلی از دو نوع چوب برای تولید مبل استفاده می شود:

چوب سخت


چوب سخت از درختانی مانند افرا، بلوط و گردو به دست می آید. این درختان سالانه برگ های خود را از دست می دهند (درختان برگ ریز یا پهن برگ) و به تدریج رشد می کنند که موجب می شود چوب آنها دارای الیاف متراکم تری باشد. 
یک واقعیت جالب در مورد چوب سخت این است که برخی از انواع چوب های سخت نمی توانند روی آب شناور شوند. 

چوب نرم


چوب نرم که از درختان همیشه سبز دانه دار مانند کاج، صنوبر، صنوبر، سدر، ارس، چوب سرخ و سرخدار بدست می آید تراکم کمتری نسبت به درختان برگریز دارد. قطع کردن درختان دارای چوب نرم آسان تر است و آنها بلند و صاف رشد می کنند که درنتیجه بریدن تخته های بلند و صاف چوب را برای تولید مبلمان آسان تر می کند.

کدام نوع چوب برای تولید مبلمان مرغوب تر است؟


تمام انواع چوب سخت برای ساخت مبلمان ایده آل نیستند و از آنجایی که گران می باشند، معمولا در تولید مبلمان با کیفیت بالا از آنها استفاده می شوند.
درحالیکه تقریباً تمام انواع چوب نرم برای ساخت مبلمان ایده آل هستند. در واقع، حدود 80 درصد از کل چوب های مورد استفاده برای ساخت مبل از چوب نرم به دست می آید.



بررسی انواع چوب درختان برای تولید مبلمان


بیایید با چند مدل چوب که برای ساخت مبل بیشترین کاربرد را دارد آشنا شویم:

درخت کاج از انواع چوب نرم برای تولید مبلمان


استحکام برشی و ظرفیت نگهداری میخ درختان کاج در مقایسه با سایر چوب های نرم بیشتر است. با این حال، در هنگام خشک شدن و فشرده شدن احتمال تاب برداشتن و اعوجاج آنها بیشتر می شود.
رنگ این چوب به رنگ قهوه ای روشن تا متوسط است که معمولاً دارای رگه های قرمز رنگ می باشد. 
چوب کاج، صاف و یکنواخت است به همین علت بیشترین کاربرد را در ساخت قاب چوبی، چوب‌کاری داخلی، ارسی‌ها و درب، و تولید مبلمان دارد. 
پرداخت این چوب بسیار زیبا می شود اما برای ساخت مبل نیاز به پوشش اولیه با مواد مناسب را دارد.

چوب گردو بهترین چوب برای ساخت مبل


چوب گردو (گردو سیاه) یکی از محبوب ترین چوب ها برای ساخت مبلمان است.
رنگ چوب گردو به رنگ قهوه ای روشن با رنگ مایل به قرمز است و بسیار نرم و سبک وزن است. از آنجاییکه بافت چوب  صاف و محکم است، مبل های ساخته شده با آن کیفیت بسیار بالایی دارند. البته، کیفیت چوب گردوی زمستانی و تابستانی تفاوت قابل توجهی باهم دارند.
از مهمترین کاربردهای چوب گردو می توان به تولید مبلمان، فریم سازی، تابلوسازی، کنده کاری، تراشکاری، ساختن اشل و غیره اشاره کرد.
پرداخت نهایی چوب کاملا زیبا است اما بهتر است با پلی یورتان بر پایه آب یا روغن جلا داده شود.

درخت کاج صدساله 


درختان کاج صدساله معمولا در غرب آمریکای شمالی و کانادا یافت می شوند. این درختان می توانند بیش از سیصد سال عمر کنند. در سطح الوار، فرورفتگی های فراوانی دیده می شود و چند لکه نیز در قسمت های مختلف دیده می شود. بنابراین، برای تابلوسازی گزینه ایده آلی است
رنگ این چوب به رنگ قرمز مایل به قهوه ای یا زرد روشن است و با اینکه نسبتاً قوی و سبک وزن است اما نسبت به کاج سفید سنگین تر است.
از کاربردهای متداول آن می توان به الوارهای مناسب برای ساختمان سازی، تخته سه لا، و پوشش اشاره کرد. این چوب همچنین برای ساخت درها، پنجره ها و مبلمان، داربست معدن و ستون های حصار استفاده می شود.
پرداخت نهایی چوب کاملا زیبا است اما بهتر است با پلی یورتان بر پایه آب یا روغن جلا داده شود.

درخت کاج مرتفع 


درختان کاج مرتفع بومی شرق آمریکای شمالی هستند که می توانند 50 تا 60 فوت ارتفاع داشته باشند درحالیکه تنه آنها 1-3 فوت رشد می کند. چوب این درخت در برابر آتش و سایش مقاوم است. همچنین میزان بالای صمغ، آن را در برابر پوسیدگی مقاوم می کند.
رنگ درخت کاج مرتفع، به رنگ قهوه ای مایل به قرمز است و بسیار نرم و سبک وزن می باشد.
از کاربردهای رایج آن می توان به ساخت و ساز بنا، داربست، ساخت کشتی، حصار، مسیر راه آهن و کفپوش اشاره کرد.
رنگ درخت کاج مرتفع، به رنگ قهوه ای مایل به قرمز است و بسیار نرم و سبک وزن می باشد.

کاج اسکاتلندی


درختان کاج اسکاتلندی بومی شمال اروپا و آسیا هستند. الوار کاج اسکاتلندی یکی از مستحکم ترین چوب های نرم موجود است اما دوام کمتری دارد. رنگ چوب اسکاتلندی، قهوه ای مایل به قرمز روشن است. این چوب نسبتاً مستحکم و سبک وزن است و با توجه به این ویژگی های کاربردهای متداول آن در ساخت و ساز، کفپوش، ساخت جعبه، تیرک، و نازک کاری داخلی می باشد. 
پرداخت نهایی چوب کاملا زیبا است اما بهتر است با پلی یورتان بر پایه آب یا روغن جلا داده شود.

صنوبر سفید


تمام گونه های درختان صنوبر بومی مناطق معتدل شمالی هستند. آنها همچنین به طور گسترده در سراسر رشته کوه های قاره اروپا به صورت پراکنده دیده می شوند. چوب صنوبر سفید به خوبی برش می خورد و حالت می گیرد. دارای قابلیت میخکوبی و پیچ کردن عالی است. با این حال، فقط کمی در برابر پوسیدگی مقاوم است.
رنگ این چوب به رنگ سفید مایل به زرد تا زرد روشن یا قرمز مایل به قهوه ای است. جنس چوب نسبتاً سخت است و سطح آن کاملا صاف می شود.
کاربردهای متداول آن شامل ساخت دیرک ساختمانی، نازک کاری و ساخت جعبه می باشد.
پرداخت نهایی چوب کاملا زیبا است اما بهتر است با پلی یورتان بر پایه آب یا روغن جلا داده شود.

سرو قرمز برای تولید مبلمان


سرو قرمز نامی رایج برای انواع سروهایی است که در منطقه شرقی ایالات متحده رشد می کنند. چوب سرو قرمز که به عنوان سرو قرمز معطر شناخته می شود، به طور قابل توجهی در برابر پوسیدگی و حمله حشرات مقاوم است. بسیار معطر است و به راحتی شکل می گیرد. با این حال، فقط خاصیت نگهداری پیچ و میخ متوسطی دارد.
رنگ چوب آن متمایل به قرمز یا بنفش قهوه ای است. بافت آن نیز سخت و سبک وزن است. 
از کاربردهای متداول آن می توان به میله های نرده، روکش های کمد، کنده کاری، تولید مبلمان فضای باز، لانه پرندگان، مداد، فضای داخلی کمد، کمان، و لوازم چوبی کوچک و دکوری اشاره کرد.
پرداخت نهایی چوب کاملا زیبا است اما بهتر است با پلی یورتان بر پایه آب یا روغن جلا داده شود.

صنوبر


درختان صنوبر در بیشتر مناطق آمریکای شمالی و مرکزی، اروپا، آسیا و شمال آفریقا دیده می شوند. آنها معمولا در مناطق کوهستانی رشد می کنند. این چوب بسیار قوی و الاستیک است. رنگ چوب صنوبر زرد مایل به قرمز یا سفید است. چوب تازه آن نیز به رنگ قهوه ای مایل به زرد تا زرد متمایل به قرمز دیده می شود اما به سرعت به رنگ قهوه ای-قرمز تا قرمز تیره تبدیل می شود.
چوب صنوبر دارای وزن متوسطی است و نسبتاً سخت و محکم است. 
سطح آن گاهی اوقات به صورت موج دار دیده می شود.
از کاربردهای رایج آن می توان به روکش، تخته سه لا و الوار ساختمانی اشاره کرد.
پرداخت نهایی چوب کاملا زیبا است اما بهتر است با پلی یورتان بر پایه آب یا روغن جلا داده شود.

کاج اروپایی


درختان کاج اروپایی بومی نیمکره شمالی در هوای معتدل و سرد هستند. چوب کاج اروپایی نسبت به حمله قارچی نسبتاً ضعیف مقاوم است. اما به دلیل وجود صمغ های طبیعی، بادوام بوده و در برابر پوسیدگی و آفات بسیار مقاوم است.
رنگ چوب داخل درخت زرد تا قهوه ای مایل به قرمز متوسط است و چوب سطح آن تقریباً سفید است.
استحکام این چوب بسیار خوب بوده و وزن متوسطی دارد.
این چوب دارای کاربردهای متداولی از جمله ساخت روکش، تیرهای چراغ برق، پایه های نرده، کفپوش، قایق سازی، نازک کاری بیرونی و داخلی، و تیرک ساختمانی است.

چوب شوکران غربی


گونه های غربی شوکران بومی سواحل غربی آمریکای شمالی هستند و در جنگل های بارانی ساحلی آلاسکا و بریتیش کلمبیا رشد می کنند. چوب آن استحکام مناسبی دارد و نسبت به وزن آن کاملا ایده آل است. این نوع چوب به راحتی صاف شده و شکل می گیرد. قابلیت نگهداری میخ و پیچ متوسطی دارد. همچنین به مقاومت در برابر موریانه شهرت دارد. با این حال، برای استفاده در فضای باز و جلوگیری از پوسیدگی سریع نیاز به پرداخت خوب دارد.
رنگ چوب تنه شوکران قهوه ای مایل به قرمز روشن است درحالیکه رنگ پوسته آن کمی روشن تر است.
ویژگی هایی همچون نرم و سبک بودن و بافت درشت و ناهموار موجب می شود کاربردهای رایجی در ساخت جعبه، پالت، تخته سه لا، قاب، کابینت، نازک کاری و تولید مبلمان داشته باشد. 
پرداخت نهایی این چوب واقعا زیبا است و نیازی به پرداخت اضافی ندارد.

سرخدار ( سرخدار اروپایی ) برای تولید مبلمان


درخت سرخدار، بومی اروپای غربی، مرکزی و جنوبی است. چوب درخت سرخدار بسیار محکم و بادوام است و بهترین چوبی است که در مناطق کوهستانی رشد می کنند. از آنجاییکه این چوب خاصیت ارتجاعی بالایی دارد می تواند به راحتی خم شود، به عقب برگردد و بادوام بماند. همچنین در برابر بیشتر حملات حشرات مقاوم است.
رنگ تنه چوب به رنگ قهوه ای مایل به نارنجی تا قهوه ای تیره یا بنفش است. چوب پوسته نیز نوار نازکی به رنگ زرد کم رنگ یا خرمایی است.
این چوب، نرم، انعطاف پذیر و نسبتاً سنگین است اما بافت یکنواخت و صافی دارد.
کاربردهای رایج آن نیز در ساخت کمان (تیراندازی)، روکش، کابینت سازی، تولید مبلمان، کنده کاری و آلات موسیقی می باشد. 
پرداخت نهایی چوب کاملا زیبا است اما بهتر است با پلی یورتان بر پایه آب یا روغن جلا داده شود.

خرید انواع مبلمان باکیفیت از سایت چوب


اگر به دنبال خرید انواع مبلمان راحتی، ال، شزلونج، چستر، سلطنتی و غیره از چوب های بادوام و مستحکم هستید می توانید مدل های متنوع آن را در سایت چوب مشاهده کرده و پس از مقایسه قیمت و بررسی مشخصات، خرید خود را به صورت آنلاین انجام دهید.
برچسب ها:
تولید مبلمان

نظر خود را بنویسید

* {{ errors[0] }}