سبک مبل استیل چه تفاوتی با مبلمان کلاسیک دارد؟

يكشنبه, 15 فروردین 1400

شناخت تفاوت سبک مبلمان، نقش مهمی در انتخاب شما برای خرید مبل دارد. هر فردی با توجه به نوع دکوراسیون داخلی منزل و یا محیط کار، باید سبک متفاوتی از مبلمان را انتخاب کند. اگر بخواهیم انواع سبک‌های مختلف مبلمان را بررسی کنیم، سه نوع مبل با سبک متفاوت وجود دارد. این سه نوع مبل شامل موارد زیر هستند:

استیل
کلاسیک
راحتی

انواع مبل‌های ذکر شده در بالا، با هم شباهت‌ها و تفاوت‌هایی دارند. مبل استیل و کلاسیک در برخی از موارد شباهت‌های بیشتری با هم دیگر دارند. به همین دلیل در این زمینه، سولاتی برای خریداران و فروشندگان انواع مبلمان به وجود آمده‌است. ما در این مقاله سعی داریم شما را با تفاوت‌های این دو سبک متفاوت آشنا کنیم. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

آشنایی با مبل استیل

برای درک بهتر تفاوت سبک مبلمان، بهتر است در ابتدا با مبل استیل آشنایی بیشتری پیدا کنیم. مبل استیل، با نام مبل سلطنتی نیز شناخته می‌شود. ظاهر و نمای این سبک از مبلمان بسیار جذاب و شیک است. به همین دلیل، به زبان لاتین از کلمه استایل برای خطاب به این مبلمان استفاده می‌شود.
این نوع از مبل‌ها در دنیای مبلمان، طرفداران بسیاری دارند. ظاهر مجلل مبل استیل، موجب شده است که در مجالس رسمی از آن استفاده کنند. ظاهر زیبای این مبلمان، برای خوابیدن بر روی آن‌ها و یا تماشای تلویزیون مناسب نیست. مبل‌های استیل معمولا گنجایش 9 نفر را دارند. همچنین در چیدمان این مبل‌ها دو صندلی تک، برای نشستن میزبان تدارک دیده شده‌است. برای خرید این مبلمان، خریدار باید هزینه بیشتری نسبت به دیگر انواع مبلمان صرف کند.

جنس چوب به کار رفته در مبلمان استیل

یکی از موارد تفاوت سبک مبلمان، نوع جنس چوب مورد استفاده در آن‌هاست. مبل استیل یا سلطنتی، وزن سنگینی دارد. این وزن سنگین به دلیل جنس چوب به کار رفته در این مبل است. جنس این چوب طبیعی است که در بدنه و اسکلت این مبل‌‌ها از آن استفاده می‌شود. اگر این چوب، دارای جنس مرغوبی باشد، استحکام و دوام مبل را تا سال‌ها تضمین می‌کند. این چوب‌ها، از درختان مختلف جنگلی تهیه می‌شوند. انواع این درختان شامل موارد زیرهستند:

چوب درخت گردو
چوب درخت توسکا
چوب درخت توت
چوب درخت ممرز
چوب درخت راش

بنابراین، اگر شما بتوانید مبل استیلی با جنس چوب مرغوب تهبه کنید، تا سال‌ها نیاز به تعویض و خرید مجددمبل ندارید.

پارچه‌های مورد استفاده در مبل استیل

یکی دیگر از موارد تفاوت سبک مبلمان، به دلیل پارچه‌های مورد استفاده در آن‌هاست. همان طور که در بالا اشاره کردیم، ازاین نوع مبلمان، بیشتر در مراسمات رسمی استفاده می‌شود. پارچه‌های مورد استفاده در این مبلمان از جنس مرغوب و نفیس هستند. جنس پارچه مورد استفاده در این مبلمان، در قیمت آن‌ها بسیار تاثیر گذار هستند. امروزه این پارچه‌ها بیشتر از جنس مخمل و یا چرم هستند.
نقوش دوخته شده بر روی این پارچه‌ها بیشتر به صورت برجسته هستند. این پارچه‌ها در برابر گردو غبار نفوذناپذیر هستند. چیدمان این مبلمان، معمولا در اطراف پنجره‌ها صورت می‌گیرد. یک مبل با کیفیت و خوب بهتر است ویژگی نفوذناپذیری در برابر گردو غبار را داشته باشد. به تازگی نوع جدیدی از پارچه برای این نوع از مبلمان ساخته شده است. این پارچه‌ها از جنس نانو و ضدآب هستند.

منبت‌کاری بر روی مبلمان استیل

منبت ‌کاری، یک نوع هنرپیاده شده بر روی چوب است. تفاوت سبک مبلمان‌های مختلف، موجب می‌شود با طرح‌ها و برنامه‌های مختلفی آراسته و مزین شوند. وجه تمایز مبلمان سلطنتی با انواع دیگر مبلمان‌ها را، می‌توان همین منبت کاری دانست. این هنر باستانی معمولا بر روی سه قسمت مبل سلطنتی کنده‌کاری می‌شوند. این سه قسمت شامل موارد زیر هستند:

دسته
پایه
تاج

این کنده‌کاری‌ها در اندازه‌های مختلف بر روی اجزای مبل، انجام می‌شوند. در قسمت تاج، معمولا شاهد کنده‌کاری‌های درشت هستیم. اگر از کاناپه‌های سلطنتی به همراه این نوع از مبلمان در منزل استفاده می‌کنید، حتما شاهد کنده‌کاری های کوچک بر روی تمام قسمت‌های آن هستید.

سبک مبل استیل چه تفاوتی با مبلمان کلاسیک دارد؟

آشنایی با مبل کلاسیک

تابدین جای مقاله برای درک بهتر تفاوت سبک مبلمان با ویژگی‌های مبل استیل آشنا شدید. در این قسمت می‌خواهیم شما را با مبل کلاسیک آشنا کنیم. قدمت این نوع از مبلمان، به قرن 17 میلادی باز می‌گردد. این نوع مبل ، درآن زمان در اروپا طرفداران زیادی داشت. ایده ساختن این مبل، از هنر روم و یونان باستان برگرفته شده‌است. برخی از افراد گمان می‌کنند مبل‌های کلاسیک، مبل‌هایی قدیمی و از مد افتاده هستند. در صورتی که هنرساخت این مبلمان، هنری با اصالت و ماندگار است. امروزه افراد، در بسیاری از خانه‌‌هایشان و در محل کار، از این، سبک مبلمان استفاده می‌کنند. خواستگاه این مبل، کشور‌های اروپایی هستند. این کشور‌ها شامل موارد زیر هستند:

فرانسه
ایتالیا
انگلستان

پس از رنسانس و انقلاب صنعتی در اروپا، تغییرات زیادی در صنعت مبلمان‌سازی اروپا رخ داد. بسیاری از طرح‌های مبلمان کلاسیک، جای خود را به طرح‌های نو داد. مثلا در انگلستان، قسمت نشیمن مبل تغییر یافت و نشستن بر روی آن بسیار راحت‌تر شد.

چوب به کار رفته در مبل کلاسیک

تفاوت سبک مبلمان موجب شده است چوب به کار رفته در مبلمان کلاسیک از مبل استیل کمتر باشد. در مبلمان کلاسیک نیز، جنس چوب مورد استفاده در مبل بسیار مهم است. اگر جنس چوب با کیفیت باشد، بقا و طول عمر مبلمان را تا سال‌ها افزایش می‌دهد. چوب‌های به کار رفته در این نوع از مبلمان، برگرفته از درختان جنگلی هستند. ازجمله این چوب‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

چوب درخت راش
چوب درخت چنار
چوب درخت نراد

تمامی چوب‌های ذکر شده در بالا بسیار با کیفیت و بادوام هستند. این چوب‌ها برای ساخت کلاف مبل استفاده می‌شوند. مبلمان کلاسیک به دلیل چوب استفاده شده ی کمتر، از مبل استیل سبک‌تر هستند.

پارچه‌های مورد استفاده در مبل کلاسیک

امروزه، اکثر خانه‌ها در شهر‎‎‌‌های بزرگ به صورت آپارتمان هستند. این خانه‌ها، دارای متراژ پایینی هستند. زوج‌های جوانی که در این منازل سکونت دارند، از سبک مبلمان کلاسیک راحتی استفاده می‌کنند. به دلیل تفاوت سبک مبلمان، برای مبل کلاسیک، بر خلاف مبل استیل، معمولا از پارچه‌های ساده استفاده می‌شود. در فضاهای بزرگ و رسمی معمولا از پارچه‌های طرح دار استفاده می‌شود. در فضاهای کوچک و با رسمیت کمتر، معمولا از طرح‌های ساده استفاده می‌شود. همراه با این طرح‌های ساده می‌توان از کوسن‌های ساده نیز برای راحتی بیشتر استفاده کرد.‎ بهتر است شما در منزلتان، از رنگ‌های شاد برای این پارچه‌ها استفاده کنید. این عامل باعث می‌شود فضای خانه شما بزرگ‌تر به نظر آید.

منبت‌کاری بر روی مبل کلاسیک

تفاوت سبک مبلمان، فقط به مواردی که تاکنون خدمت شما عرض کردیم خلاصه نمی‌شود. یکی دیگر ازتفاوت سبک مبلمان، تفاوت در سبک و اندازه منبت کاری در مبلمان کلاسیک و مبل استیل است. همان طور که در بالا اشاره کردیم در مبل استیل منبت کاری بسیاری وجود دارد که ظاهر آن را بی نظیر کرده است.
در مبل کلاسیک نیز این منبت‌ کاری ‌ها به صورت ظریف تر و کوچک‌تر دیده می‌شود. تفاوتی که در این زمینه مشهود است، استفاده از هنرمنبت کاری در مبل استیل بسیار بیشتر از مبل کلاسیک است. اگر بخواهیم به ترتیب بیان کنیم که کدام سبک از مبلمان منبت کاری بیشتری دارد، به صورت زیر بیان می‌کنیم:

استیل
کلاسیک
راحتی

وزن مبل کلاسیک

در بالا اشاره کردیم که مبل استیل به دلیل استفاده ازچوب بیشتر، سنگین است. تفاوت سبک مبلمان، موجب شده است که در مبل کلاسیک موارد متفاوتی به همراه چوب کمتر، به کار برده شوند. یکی از این موارد فوم است. فوم به همراه چوب، باعث می‌شود این نوع از مبلمان، سنگین جلوه کنند.
اما سنگینی این نوع از مبلمان، نسبت به مبل استیل ناچیز است. در مجموع می‌توان نتیجه گرفت که مبل کلاسیک از لحاظ استفاده از چوب نسبت به مبل استیل، مقادیر کمتری دارد. همچنین وجود منبت کاری‌های کمتر و استفاده از چوب و اسفنج بیشتر در اتصالات به کار رفته در این مبلمان، باعث سبکی آنها می‌شود. این موارد باعث می‌شوند که جابه جایی این نوع مبلمان آسان شود. این مبلمان از لحاظ سبکی بعد از مبلمان راحتی در رده دوم قرار دارند.

چیدمان مبل کلاسیک

تفاوت سبک مبلمان از لحاظ تعداد کاناپه و صندلی‌ها، یکی از موارد مشهود در بین مبل استیل و کلاسیک است. همان طور که در بالا اشاره کردیم، مبلمان استیل در مجموع گنجایش 9نفر را دارند. ست مبلمان استیل به صورت است:

یک کاناپه
دو مبل دونفره
2 مبل تک نفره

مبلمان کلاسیک، گنجایش 7 نفر را دارد. در این چیدمان از یک کاناپه دو یا سه نفره استفاده شده‌است. به همراه این کاناپه، دو مبل تک نفره نیزعرضه خواهد شد. چیدمان این مبلمان در اتاق و یا محل کار، به صورت‌های متفاوت انجام خواهدشد. شما می‌توانید ست‌های موجود را با طرح دلخواه و متناسب با گنجایش اتاق مورد نظرتان بچینید.

جمع بندی

با توجه به تفاوت سبک مبلمان و موارد گفته شده در بالا، باید بیان کنیم که مبلمان کلاسیک هنر دستان اروپاییان است. هرکشور اروپایی، مبل کلاسیک ساخته خود را دارد. در واقع هر کشور توانسته است، فرهنگ بومی خود را در مبلمان محصول کشور خود ارائه و جلوه دهد. مبلمان استیل با وجود منبت‌کاری های بسبار زیبا، جلوه‌ای از هنر دستان مردمان باسلیقه ایران زمین است.
هر کدام از این نوع مبلمان، هواداران و طرفداران مخصوص به خود را دارد. تفاوت‌های بیان شده در این مقاله، چیزی از ارزش‌های مبل استیل و مبل کلاسیک نمی‌کاهد. مبل کلاسیک به دلیل راحتی و تنوع بیشتر در ایران هواداران بسیاری دارد. از مبل استیل نیز در مراسمات رسمی استفاده می‌شود.
شما می‌توانید با مراجعه به سایت‌های اینترنتی فروش مبلمان، انواع مختلف مبلمان را مشاهده کنید. همچنین به صورت آنلاین از قیمت‌ها دیدن کنید و براساس علاقه، مبل مورد نظر خود را سفارش دهید. این کار موجب صرفه جویی در زمان می‌شود. امیدواریم توانسته باشیم در این مقاله موضوعات کاربردی را به شما ارائه دهیم.

نظر خود را بنویسید

* {{ errors[0] }}