چگونه به درستی از مبل کلاسیک و چستر نگهداری و مراقبت کنیم؟

يكشنبه, 15 فروردین 1400

مراقبت از مبل چستر، به منظور طولانی کردن عمر مبل یک راهکار ضروری به‌شمار می‌رود. هر نوع مبلی باتوجه به نوع ساختار و جنس آن، نیاز به شرایط خاصی برای نگهداری دارد. نگهداری از مبلمان کلاسیک، هنری است که باعث می‌شود مبلمان کلاسیک ظاهر آراسته و زیبای خود را حفظ کنند.
اگر نتوانیم به صورت مناسب و صحیح از مبلمان کلاسیک خانه و یا محل کارخود مراقبت و نگهداری کنیم، مجبوریم در مدت زمان کوتاهی آنها را تعویض کنیم. تعویض زودهنگام آنها، موجب تحمیل هزینه اضافی بر اقتصاد خانواده خواهدشد.
در ادامه این مقاله با ماهمراه باشید تا شما را با فنون نوین مراقبت از مبل چستر آشنا کنیم.

نورآفتاب و گرما و تاثیر آنها بر مبلمان کلاسیک

مراقبت از مبل چستر در شرایط گرما و تابش نور مستقیم آفتاب، شرایط خاص خود را دارد. از قراردادن مبلمان کلاسیک خانه در جلوی پنجره خانه و جایی که تابش نور افتاب وجود دارد، پرهیز کنید. اگر مبلمان کلاسیک برای زمان زیادی در جلوی تابش نور مستقیم آفتاب قرار گیرند، رنگ مبل از بین خواهد رفت.
وقتی رنگ مبل از بین رود و کم رنگ شود، احتیاج به تعمیر اساسی دارد. همچنین زیبایی ظاهری و نمای مبل از بین خواهد رفت. استفاده از مبلمان کلاسیک در خانه در کنار وسایل زیر، موجب تغییر ظاهر و اسکلت مبلمان کلاسیک می‌شود.
حرارت ناشی ازاین وسایل، باعث خشک شدن چوب مبلمان کلاسیک‌های چوبی می‌شود. این موارد عبارتند از:

بخاری
شومینه
شوفاژ

بهترین محل برای قرارگیری مبلمان کلاسیک

برای مراقبت از مبل چستر، سعی کنید بهترین مکان را در ساختمان برای قرار دادن آنها انتخاب کنید. بهترین محل برای قرارگیری، مکانی با حدود یک متر فاصله از اجسام خیلی سرد و یا خیلی گرم است.
مبلمان کلاسیک را در جلو و یا نزدیک تهویه‌های هوا قرار ندهید. اگر در خانه آکواریوم دارید و یا از دستگاه رطوبت ساز استفاده می‌کنید، مبلمان کلاسیک را با فاصله از آنها در جای مناسب قرار دهید.
اگر رطوبت حاصل از آکواریوم به مبلمان کلاسیک سرایت کند، باعث پوسیدگی مبلمان کلاسیک، خصوصا مبلمان کلاسیک‌های چوبی خواهد شد.
اگر مبلمان کلاسیک، در طول سال‌ها باکیفیت بمانند، به عنوان گنجینه‌ای ارزشمند برای انتقال به نسل بعدی به‌شمار می‌روند.

نحوه صحیح جابه جاکردن مبل چستر برای مراقبت بیشتر

جابه‌جا کردن صحیح مبل، تاثیر بسیاری در مراقبت از مبل چستر دارد. بسیاری از افراد با جابه‌جایی غیر اصولی به کیفیت مبلمان کلاسیک صدمه می‌زنند. پیشنهاد می‌شود در حین جابه‌جایی، افراد ازدستکش‌های نخی برای مراقبت بیشتر استفاده کنند.
دستکش های نخی از تماس مستقیم دست با مبل جلوگیری می‌کند. آلودگی های دست با این روش، نمی‌توانند به مبل سرایت کنند. تاج مبل، بارزیبایی ظاهری مبل را به دوش می‌کشد.
بهتر است در انتقال مبل به مکانی دیگر، تاج مبل را دستکاری نکنیم. بهتر است برای جابه‌جایی صحیح از دو سمت کفه مبل کمک بگیریم. بسیاری از افراد هنگام جابه‌جایی، مبل را به‌جای بلندکردن از زمین، بر روی آن می‌کشند. این کار غلط و نادرست است.

جلوگیری از گردوغبار و آسیب رسیدن به مبل چستر

گردوغبار مانعی اساسی برای مراقبت از مبل چستر و تمیز نگهداشتن آنهاست. نشستن مداوم گردوغبار بر روی پارچه و سطح مبل، موجب کثیفی پارچه خواهد شد.
گردوغبار یک لایه ایجاد می‌کند که موجب جذب چربی‌های معلق در هوا را به خود می شود. اگر این گردوغبار به موقع پاک نشود، می‌تواند به لایه‌های زیرین مبل سرایت کند.
چربی های موجود در گردو غبار بر روی رنگ مبل می نشیند و موجب کدری رنگ مبل می‌شود. بهتر است با استفاده از یک پارچه مرطوب، بلافاصله پس از نشستن گردوغبار بر روی مبل، آن را به سرعت پاک کنیم.
می‌توانید با کشیدن یک پارچه بزرگ برای مبلمان کلاسیک، از نشستن گردوغبار بر روی مبلمان کلاسیک جلوگیری کنید.

چگونه از چوب مبل چستر مراقبت کنیم؟

چوب مبل یکی از قسمت‌های مهم برای مراقبت از مبل چستر است. تمیز کردن چوب مبل به صورت اصولی، موجب افزایش طول عمرچوب مبل می‌شود. برای تمیز کردن انواع مختلف چوب مبلمان کلاسیک، از پاک کننده‌های شیمیایی مصرف نکنید.
برای ساخت یک ترمیم کننده مناسب، می‌توانید از مراحلی که در این مقاله اشاره می‌کنیم استفاده کنید.

• یک لیوان آب و سرکه طبیعی را باهم مخلوط کنید.
• مقداری روغن نیز به این محلول اضافه کنید و آن را خوب بهم بزنید.
• این محلول را به وسیله اسپری به سطح چوب بکشید.
• سپس با استفاده از یک پارچه مناسب و نرم، سطوح آغشته به این محلول را پاک کنید.
• البته دقت کنید که این محلول به رنگ مبلمان کلاسیک شما آسیبی نرساند.

چگونه از رنگ مبل چستر مراقبت کنیم؟

قسمت عمده‌ای از زیبایی مبل بستگی به ثبات رنگ آن دارد. پس درصد عمده‌ای از مراقبت از مبل چستر به نگهداری از رنگ آن وابسته است.
اگر لکه‌ای بر روی مبل شما وجود دارد، بهتر است آن را با آب نشویید. با استفاده از واکس‌های مخصوص این لکه را پاک کنید تا اثری از آن بر روی سطح مبل باقی نماند.
لوازم برقی داغ و یا خوردن غذای داغ و ریختن آن بر روی مبل، موجب ایجاد لکه بر روی مبل می‌شود و موجب از بین رفتن رنگ مبل می‌‌شود.
وسایل تیز و برنده موجب کنده شدن رنگ مبل می‌شود. هنگام تمیز کردن لکه از روی مبل، از ساییدن پارچه بر روی سطح مبل پرهیز کنید.
اگر آن را بر روی سطح مبل بسایید، موجب ایجاد لکه‌های سفید و بزرگ بر روی مبل خواهدشد.

 

چگونه به درستی از مبل کلاسیک و چستر نگهداری و مراقبت کنیم؟

 

تاثیر رطوبت کم بر روی مبلمان کلاسیک

میزان رطوبت موجود درهوا، مراقبت از مبل چستر را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اگر رطوبت بسیار زیاد ویا اینکه بسیار کم باشد، هر کدام اثرمخربی بر روی مبلمان کلاسیک خواهد داشت. اگر رطوبت بیش از 60درصد باشد، چوب مبلمان کلاسیک محیط مناسبی برای رشد قارچ و کپک خواهد بود. اگر رطوبت موجود درهوا کمتر از 40درصد باشد، موجب بروز مشکلات زیر خواهد شد:

• خشک شدن چوب و تخریب آن
• چسبندگی چسب‌های موجود در اتصالات مبل از بین می‌رود
• روکش‌های چوبی میز‌های مخصوص مبل بلند می‌شوند
• تمام اجزا مبل استحکام خود را از دست می‌دهند

بهترین رطوبت موجود در هوا و مناسب برای مبلمان کلاسیک، رطوبتی در حدود 45 درصد تا 55 درصد است.

حشرات و آفت مبلمان کلاسیک

سوسک‌های چوب خوار یا به اصطلاح سوسک مبل، یکی از خطرات جدی برای مراقبت از مبل چستر است. برخی به اشتباه این نوع از سوسک‌ها را با موریانه اشتباه می‌گیرند. این سوسک، معمولا در وسایل چوبی خانه مانند مبل ممکن است مشاهده شود.
وجود این نوع از سوسک‌ها در خانه‌های اهالی شمال کشور بیشتر دیده می‌شود. این سوسک بیضی شکل و قهوه‌ای رنگ است. عمر این نوع از سوسک‌ها در حدود 3 یا 4 سال است.
این سوسک قابلیت خراب کردن و ویرانی چوب مبلمان کلاسیک را در مدت زمان کوتاهی دارد. با استفاده از روش‌های سمپاشی صحیح و به موقع می‌توان از خرابی مبلمان کلاسیک توسط این سوسک‌ها جلوگیری کرد. این سوسک‌ها در هنگام خرابی مبل، صدایی تیک تیک مانند دارند.

مراقبت از مبل چستر استیل چگونه است؟

مراقبت از مبل چستر استیل شیوه خاص خود را دارد. با رعایت نکاتی ساده می‌توان طول عمر مبل چستر استیل خود را افزایش دهید.
برخی از افراد، از دسته مبل به عنوان صندلی استفاده می‌کنند. این کار غلط، ممکن است موجب شکستگی دسته مبلمان کلاسیک شود.
استفاده از مبل چستر استیل به عنوان چهارپایه و یا نردبان موجب بروز آسیب در مبل می‌شود.
وسایل سنگین خود را بر روی مبل قرار ندهید. این کار موجب کم شدن استحکام پایه‌های مبل شما خواهد شد.
برای تمیز کردن سطوح مبل استیل بهتر است از پارافین و روغن‌های مخصوص سطوح این مبل استفاده کنید.
مبل‌های استیل بسیار ظریف هستند و نیاز به مراقبت و نگهداری زیادی دارند.
اگر مقاله "10 نکته برای مراقبت و نگهداری از مبل استیل" را بررسی کنید، با چگونگی مراقبت از مبل چستر هرچند به صورت جزیی آشنایی خواهید شد.

نگهداری از مبل کلاسیک چرم

مراقبت از مبل چستر گران، نیاز به توجه و صرف وقت زیادی دارد. نشستن بر روی این مبل گران، بسیار خوش نشین و راحت است.
این مبل همچنین زیبایی و جلوه خاصی را به محیط می بخشد. استفاده از واکس مخصوص و اسپری ‌های براق کننده برای نگهداری از مبل چرم لازم است.
استفاده از این واکس ها و اسپری ها موجب می‌شود مبل ترک برنداشته و همچنین از خشک شدن مبل جلوگیری می‌کند. مبل‌های چرم در رنگ‌های مختلفی تولید می‌شوند.
درمیان همه این مبل‌ها، مراقبت از چرم سفید از بقیه انواع مبل سخت تر و مشکل تر است. اگر بر روی چرم سفید لکه‌ای ایجاد شود، بهترین گزینه برای شستشو استفاده از محلول آب و شوینده‌های لباس است.

نگهداری از مبل کلاسیک پارچه‌ای

مراقبت از این مبل به سادگی امکان پذیر است. شما ممکن است در بسیاری از مواقع برای نگهداری از این نوع مبل‌ها، بخواهید آن را بشورید. بهتر است این کار را به متخصصان و خبرگان بسپارید.
نکته‌ای که باید در مورد آن توجه و دقت زیادی شود، این است که استفاده از بخار زباد برای پارچه مبل مضر و مخرب باشد. همان طور که در بالا اشاره کردیم رطوبت زیاد موجب تغیر شکل ظاهری مبل خواهد شد.
از این مبلمان کلاسیک به دلیل راحتی زیاد، برای بالاو پایین پریدن کودکان استفاده می‌شود. این کار موجب تخریب ظاهر مبل خواهد شد. همچنین خوابیدن زیاد بر روی این مبلمان کلاسیک، کیفیت اولیه مبل را کاهش می‌دهد.

جمع بندی

امیدواریم در این مقاله توانسته باشیم شما را با ترفندها و نکات کاربردی مراقبت از مبل چستر آشنا کرده باشیم. اگر نیاز به تعویض مبلمان یا خرید یک مبل چستر کلاسیک دارد، می‌توانید مدل های مختلف مبل چستر را در فروشگاه‌ اینترنتی چوب و مبلمان، مشاهده کنید و آن ها را سفارش دهید تا با قیمت مناسب و با حمل رایگان درب منزل تحویل بگیرید.

نظر خود را بنویسید

* {{ errors[0] }}