۱۰ نکته برای مراقبت و نگهداری از مبل استیل

سه شنبه, 10 فروردین 1400

مراقبت و نگهداری درست از مبل استیل باعث می شود که شما بتوانید برای یک عمر از این نوع مبل در دکوراسیون خانه تان استفاده کنید، بدون اینکه نیاز به تعویض یا تعمیر داشته باشد. با اینکه مبل استیل جزو انواع مبلمان است که تاریخچه تولید و ساخت آن قدمت طولانی دارد اما همچنان جزو یکی از با کیفیت ترین مبلمان به شمار می آید که در طراحی دکوراسیون منازل شیک و لوکس حرف اول را می‌زند.
اگر قصد خرید مبل استیل را دارید بهتر است از فروشنده درباره نکاتی که جهت مراقبت و نگهداری از مبل استیل باید رعایت کنید، سوالاتی بپرسید. نحوه تمیز کردن و نگهداری از چوب مبل استیل به اینکه این نوع مبل، از چه جنسی ساخته شده بستگی دارد. بنابراین، تولید کننده مبل استیل و یا فروشنده بهتر می تواند شما را در این زمینه راهنمایی کند.
نکات کلیدی وجود دارد که با رعایت کردن آنها می‌توانید با مراقبت و نگهداری از مبل استیل، سالیان سال بدون تغییر شکل از آن در اتاق پذیرایی منزل خودتان استفاده کنید.

چطور از مبل استیل مراقبت کنیم تا عمر بیشتری داشته باشد؟

1. برای مبل استیل روکش مناسب بخرید

مبل استیل از انواع مبلمان است که معمولاً در اتاق پذیرایی و فقط برای مهمان از آنها استفاده می شود. بنابراین، اگر در طول روز به صورت روزمره نیازی به استفاده از مبل استیل ندارید بهتر است از روکش مبل استفاده کنید تا چوب آن در اثر تابش آفتاب یا گرفتن گرد و غبار آسیب نبیند.

2. به طور مرتب قسمتهای چوبی مبل را گردگیری کنید

حتی اگر در محلی زندگی می کنید که گرد و غبار زیادی وجود ندارد باید هر چند وقت یکبار مبل استیل را گردگیری کنید چون ذراتی که در هوا معلق است و به مرور روی مبل می نشیند، لایه ای روی چوب ایجاد کرده و می‌تواند موجب خراشیدن سطح مبل استیل شود.
با گردگیری مبلمان به روش مناسب می توانید از آسیب دیدن چوب آن جلوگیری کنید. با توجه به اینکه در مبل استیل، منبت کاری و کنده کاری های ظریفی وجود دارد گردگیری آن، بسیار زمان بر و طاقت فرساست بخصوص اگر قرار باشد به طور مداوم این کار را انجام دهید. بنابراین، توصیه می‌کنیم زمانی که نیازی به استفاده از مبل استیل ندارید، از روکش مبل مناسب استفاده کنید تا گرد و غبار کمتری روی آن بنشیند.

3. قسمت های چوبی مبلمان استیل را تمیز نگه دارید

گاهی اوقات برای مراقبت و نگهداری از مبل استیل فقط گردگیری کافی نیست بلکه شما باید چوب آن را نیز تمیز کنید. البته تمیز کردن چوب به این معنا نیست که از شوینده ها یا تمیز کننده های معمولی که برای سطوح تولید شده اند، استفاده کنید.
بلکه شما باید از پارچه ای که با آب ولرم مرطوب شده و مقداری مایع ظرفشویی برای تمیز کردن چوب مبلمان استیل استفاده کنید. بعد از اینکه مبل را تمیز کردید برای نگهداری و مراقبت از مبل استیل، مجددا یک پارچه نمدار که هیچ گونه ماده شوینده ای در آن وجود ندارد، روی قسمت چوبی مبل استیل بکشید و مطمئن شوید تمام ماده شوینده از روی چوب پاک شده است.

4. از چوب مبل استیل محافظت کنید

اسپری ها و تمیز کننده های متعددی در بازار موجودند که از روغن سیلیکون یا انواع دیگری از مواد شیمیایی طراحی شده اند که می تواند علاوه بر براق کردن چوب مبل استیل به مراقبت و نگهداری آن نیز کمک کند. دقت کنید که پیش از به کار بردن این اسپری ها حتماً باید مبل استیل را تمیز کنید، در صورتی که گرد و غبار روی مبل نشسته باشد و شما از این مواد شیمیایی یا روغن روی چوب بمالید، گردوغبار به صورت گلوله ای روی چوب مبل استیل می نشیند که سطح آن را دچار آسیب می کند.

5. از ایجاد خراش روی سطح مبل جلوگیری کنیم

به هر حال، به مرور زمان، خراش هایی روی سطح مبل استیل به وجود می‌آید، برای از بین بردن این خراش ها یا پوشاندن آنها می توانید از ابزارهایی مثل سوهان چوب یا ساینده ها استفاده کنید. اما اگر آسیب وارد شده بسیار شدید باشد، احتمالا مجبور می‌شوید برای ترمیم بافت چوب آن را تعمیر کنید.
رنگ کردن چوب نیز می تواند عامل دیگری برای پوشاندن خراش ها باشد. به این ترتیب، مبل شما نیز کاملاً نو به نظر خواهد رسید. به هر حال تمام این روشها هزینه بر هستند و در صورتیکه با نگهداری و مراقبت مناسب از مبل استیل از ایجاد خراش جلوگیری کنید، در طولانی مدت به نفع شما خواهد بود.

6. روغنکاری چوب مبل استیل

معمولاً چوب مبل استیل، پس از مدتی استفاده به نظر خشک می رسد. در این شرایط شما باید مجدداً روی آن را روغن بمالید. برای نگهداری و مراقبت از چوب مبل استیل، روغن های مختلفی در بازار موجود است که نحوه استفاده از آنها نیز تا حدودی با هم تفاوت دارد. به عنوان مثال، شما می‌توانید از روغن جلا، روغن زیتون یا حتی روغن خوراکی برای روغن کاری چوب مبل استیل استفاده کنید.
معمولاً برای آغشته کردن سطح چوب به روغن، بهتر است یک لایه روغن را روی آن با فرچه مناسب بمالید و ۱۵ دقیقه منتظر باشید تا روغن به خورد چوب برود سپس می توانید لایه دیگری از روغن را مجدداً روی چوب بمالید تا به طور کامل از مبل استیل محافظت کند. به خاطر داشته باشید که قبل از شروع به کار، مبل استیل را گردگیری کنید.

 

۱۰ نکته برای مراقبت و نگهداری از مبل استیل

 

7. اگر بوی بدی از مبل استیل استشمام می کنید باید چوب آن را را با جوش شیرین تمیز کنید

گاهی اوقات، چوب مبل استیل بوی بدی به خود می گیرد. به خصوص اگر برای مدت زمانی طولانی از آن استفاده نشده باشد. برای از بین بردن این بو می‌توانید چوب را با مقداری جوش شیرین شستشو دهید و از بوگیر هایی استفاده کنید که می‌تواند بوی رطوبت یا نا را از چوب مبل استیل جذب کند.
اگر این بو به علت رطوبت گرفتن چوب باشد باید آن را در جایی قرار بدهید که کاملا خشک شود. در این شرایط شاید مبل استیل نیاز به تعمیر و مراقبت بیشتری داشته باشد.

8. اگر چوب مبل استیل رنگ پس داده به سرعت آن را تمیز کنیم

اگر پس از مدتی استفاده متوجه شدید که بخش‌هایی از چوب مبل استیل، رنگ پس داده باید این رنگ اضافه را هر چه سریعتر از روی چوب پاک کنید. در غیر این صورت با گذشت زمان پاک کردن آن مشکل تر خواهد شد. برای پاک کردن رنگ می توانید یکی از روش های زیر را به کار ببرید:
در صورتی که پس دادن رنگ به علت جذب رطوبت بوده بهتر است مقدار مساوی از خمیر دندان و جوش شیرین را با هم ترکیب کنید و آن را روی قسمت مورد نظر از مبل بمالید. سپس با یک پارچه تمیز و خشک آنها را پاک کنید و به این ترتیب می بینید که رنگ اضافه نیز از بین رفته است.
اگر روی چوب نقاط سیاه رنگ مشاهده می کنید می توانید با مالیدن مقداری سس مایونز در آن ناحیه و پاک کردن آن پس از چند دقیقه تا حدودی رنگ این نقاط را کمرنگ کنید.

9. تا جای ممکن به استیل را در معرض نور آفتاب قرار ندهید

یکی از نکاتی که در مراقبت و نگهداری از مبل استیل اهمیت زیادی دارد، قرار نگرفتن چوب آن در معرض نور آفتاب است. برای اینکه مبل استیل کمتر در معرض نور آفتاب قرار بگیرد حتما دقت کنید که پنجره ها دارای پرده های مناسبی باشند که از برخورد مستقیم نور آفتاب به مبل جلوگیری کند.
اگر میخواهید پرده را کنار بزنید تا آفتاب وارد خانه شود، مبلهای استیل را به نحوی جابجا کنید که در معرض نور مستقیم آفتاب قرار نگیرد. راه حل مناسب دیگر، استفاده از روکش مبل مناسب است که می تواند به خوبی از مبل استیل در برابر نور آفتاب محافظت کند

10. برای تمیز کردن چوب مبل استیل از آب ولرم استفاده کنید

نکته ای که اغلب در مراقبت و نگهداری از مبل استیل نادیده گرفته می‌شود این است که برای تمیز کردن مبل استیل باید از آب ولرم استفاده کنید. آب سرد یا آب داغ می تواند به چوب مبل آسیب وارد کند. همچنین مطمئن شوید پس از اینکه مبل تمیز شد، به خوبی آن را خشک کنید. اگر رطوبت روی چوب باقی بماند، احتمال آسیب دیدن چوب افزایش پیدا می‌کند.

جمع بندی

نگهداری و مراقبت از مبل استیل می ‌تواند کاری سخت و زمان گیر باشد. با توجه به اینکه منبت کاری ها و کنده کاری های بسیار ریزی جهت تزیین تاج مبل، پایه ها و دسته های آن به کار می رود، تمیز کردن، روغن کاری یا جلا دادن آنها بسیار مشکل است. با این وجود اگر می خواهید مبل استیل عمر بیشتری داشته باشد باید این نکات را برای مراقبت از آن رعایت کنید و به طور منظم آن را تمیز نمایید.

 

نظر خود را بنویسید

* {{ errors[0] }}