روش های تمیز کردن و براق کردن مبل استیل چوبی

جمعه, 1 اسفند 1399

مبل استیل چوبی منزل شما کمی کدر رنگ شده است؟ می خواهید مبل استیل چوبی منزل خود را برق بیاندازید؟ این سوالاتی است که ممکن چند سال پس از خرید انواع مبل کلاسیک و یا مبل مدرن چوبی با آن مواجهه شوید. مبل استیل چوبی پس از چند سال استفاده دیگر به صورت براق و درخشان به نظر نمی رسد و نیاز به ترمیم دارد تا دوباره مانند روز اول خود به نظر برسد. چوب به کار رفته در مبل استیل نیاز به براق و تمیز شدن دارد.
در اولین قدم برای ترمیم و جلا دادن به چوب مبل استیل بهتر است ابتدا تمامی وسایل چوبی را از جلوی نور خورشید، دور کنید. بهتر است چوب مبل یا سایر وسیله های چوبی از انواع منابع گرما و رطوبت دور نگه داشته شود تا آسیب های جدی نبیند. اگر مبل استیل چوبی در معرض این گرما و رطوبت قرار بگیرد، باعث پریدگی رنگ، بید زدن و خشک شدن بیش از حد چوب آن می گردد.
پس باید پیش از آنکه به فکر ترمیم و جلا بخشیدن به مبل استیل چوبی باشیم، از آنها به بهترین شکل ممکن نگهداری و مراقبت کنید. به هرحال پیشگیری همیشه بهتر از درمان است.

اولین قدم برای براق کردن مبل استیل چوبی گردگیری است؟

اولین قدم برای تمیز کردن و براق کردن مبل استیل چوبی، گردگیری آن می باشد. با استفاده از نوعی پارچه خاص که بدون پرز می باشد اقدام به از بین بردن و جمع آوری گرد و غبارها و پرزها کنید. باید توجه ویژه داشته باشید که به هیچ عنوان از پارچه های زبر برای از بین بردن آن گرد و غبار استفاده نکنید چرا که باعث ایجاد خراش بر روی بافت چوب مبل استیل چوبی می شوند و آن را از بین میبرند.

جنس چوب مبل استیل چوبی شما چیست؟

پس از آنکه گرد گیری مبل استیل چوبی را انجام دادید، باید برای آنکه بتوانید روش صحیح برای تمیز کردن و براق کردن مبل استیل چوبی را انتخاب کنید، ابتدا باید جنس چوب را بدانید.
برای مثال اگر مبل استیل چوبی شما از جنس چوب درخت گردو می باشد، بهتر است هر روز آن را با دستمال بسیار نرم تمیز کنید و اگر بر روی مبل لکه های سفید رنگی دیدید، آنها را با خمیر دندان پاک کنید تا کامل از بین برود. بعد از آن به انجام مراحل بعدی بپردازید و به صورت حرفه ای مبل خود را تمیز کنید.

برای برق انداختن و تمیز کردن مبل استیل چوبی میتوانید از روغن خانگی استفاده کنید

برای برق انداختن مبل استیل چوبی میتوانید در خانه روغن مخصوص درست کنید. برای درست کردن این روغن به مواد زیر نیاز دارید: عصاره صمغ، روغن بزرک، دستمال نرم بدون پرز.

در ابتدا روغن بزرک و عصاره صمغ را با یکدیگر به خوبی مخلوط کنید و بگذارید این دو با یکدیگر به خوبی بجوشند. پس از آنکه به خوبی جوشیده شدند، آنها را با استفاده از یک دستمال نرم بدون پرز بر روی چوب مبل استیل بمالید و آن را به همه قسمت های مبل بزنید. این کار باعث می شود تمام چوب مبل استیل براق شود. این روغن تازگی خاصی به مبل می بخشد و مانند هر نوع روغن دیگر در بافت چوب نفوذ می کند و باعث براق شدن آن می گردد.

چگونه مبل استیل چوبی رنگ شده را تمیز کنیم و آن را برق بیاندازیم؟

برای آنکه مبل استیل چوبی رنگ شده را به بهترین شکل ممکن تمیز کنید، به گونه ای که به آن آسیبی وارد نشود، در ابتدا بهتر است از با استفاده از پرزگیر های سر انواع جاروبرقی اقدام به انجام این کار کنید.
باید توجه داشته باشید که می توانید از دستمال خشک نیز به منظور پاک کردن چوب مبل استیل چوبی نیز استفاده کنید.

چگونه لکه های مبل استیل چوبی را از بین ببریم؟

با استفاده از یک اسفنج کمی مرطوب که آن را به آب کمی آغشته اید می توانید لکه ها و اثرات انگشت را از روی چوب مبل استیل چوبی پاک کنید. اسفنج را کاملا فشار دهید تا تمامی آب اندک آن نیز خارج شود و سپس آن را بر روی چوب بکشید.
اگر اسفنج شما خیس باشد یا تمام آب آن به طور کامل خالی نشده باشد، باعث می شود چوب مبل استیل چوبی باد کند و لکه های آن نیز از بین نرود.

چگونه اگر کاغذی به مبل استیل چوبی چسبیده بود را پاک کنیم؟

اگر بچه کوچک در خانه دارید و یا به هر دلیلی به مبل استیل چوبی شما کاغذ چسبیده است، به هیچ عنوان از تیغ یا چاقو و یا وسایل نوک تیز برای از بین بردن آن استفاده نکنید.
چرا که به شدن به مبل شما آسیب وارد می کنند. در این مواقع بهترین کار آن است که با استفاده از روغن ها مانند روغن مایع یا روغن زیتون، روی کاغذ را آغشته کنید و مقداری روغن را بر روی آن بریزید.
سپس چند دقیقه صبر کنید و بعد از آن با استفاده از پارچه نرم و بدون پرز کاغذ آغشته به روغن را به صورت دورانی مالش دهید. با تکرار این روند کاغذ به راحتی از سطح چوب مبل استیل چوبی جدا می شود.

چگونه مبل استیل چوبی پولیش داده شده را تمیز کنیم و سطح آن را برق بیاندازیم؟

جهت برق انداختن مبل استیل چوبی پولیش شده، بهترین روش آن است که از محلول های ویژه پولیش استفاده کنیم و یا با استفاده از پارافین آن را برق بیاندازیم. بهتر است سالی دو بار از پارافین استفاده کنیم.

چرا که پارافین خراشیدگی های مبل را از بین می برد و آنها را پر می کند. استفاده از انواع اسپری پولیش نیز میتواند نتایج بسیار خوبی داشته باشد ولی باید دقت کنید که به دلیل اینکه در این اسپری ها سیلیکون وجود دارد و سطح چوب را لغزنده می کند، باعث جمع شدگی و ایجاد توده بر روی سطح مبل استیل چوبی می شود.

 

روش های تمیز کردن و براق کردن مبل استیل چوبی

 

برای تمیز کردن و برق انداختن چوب مبل استیل چوبی باید به چه نکاتی توجه کرد؟

• برای برق انداختن و جلا دادن به انواع مبل استیل چوبی باید جنس چوب را دانست و با توجه به آن برای تمیز کردن و براق کردن مبل اقدام کرد. برای مثال چوب هایی خاص مانند چوب درخت بامبو، بید و… برای تمیز شدن به رطوبت نیاز دارند. در واقع رطوبت نه تنها برای آنها مضر نیست، بلکه بسیار مفید می باشد تا دچار فرسودگی و شکنندگی نشوند. بهتر است هر چند هفته یکبار کمی آب به این چوب ها اسپری کنید. در مقابل چوب دیگری مانند چوب بوریا هیچ گونه نیازی به رطوبت ندارد و اگر رطوبت به آن برسد، دچار آسیب می شود.
• زمانی که می خواهید به مبل استیل چوبی پولیش بزنید حتما از دستکش استفاده کنید. چرا که اثر این مواد به راحتی از روی دست شما پاک نخواهد شد.
• باید توجه داشته باشید که زمان تهیه روغن خانگی برای برق انداختن مبل چوبی، باید بسیار احتیاط کنید زیرا عصاره صمغ ماده ای بسیار قابل اشتعال می باشد و بسیار خطرناک است. این ماده دود غلیظی ایجاد می کند. پس بهتر است هنگام تهیه آن هر گونه ماده ضد اشتعال را از خود دور کنید. این ماده را میتوانید در فضای باز و جایی دور از سایر مواد آتش زا آماده کنید.
• برای از بین بردن انواع استیکرها و برچسب های چسبیده بر روی چوب مبل استیل چوبی میتوانید به راحتی با استفاده از سرکه، آن را از بین ببرید. به این صورت که ابتدا کمی سرکه بر روی آن می ریزید و سپس با دستمال تمیزی آن را پاک می کنید.
• برای تمیز کردن قسمت های بالایی و تزیینات تاج مبل استیل چوبی بهتر است از یک سواب یا چوب کبریتی که سر آن پنبه پیچیده اید و یا گوش پاک کن استفاده کنید. کمی از مواد شوینده و پاک کننده را به سر آنها بزنید و پس از آن با دستمال تمیزی آن را خشک کنید.

پارافین چیست و چگونه با آن مبل استیل چوبی را برق بیاندازیم؟

پارافین محصولی شیمیایی است که چه خواسته چه ناخواسته با آن در زندگی روزانه خود سروکار داریم. پارافین را به صورت ژله ای به یاد میاوریم. این ماده دو حالت جامد و مایع دارد که باعث می شود کاربردهای بسیاری در زمینه های مختلف داشته باشد.

انواع پارافین به چه شکل هستند؟

پارافین دارای انواع مختلفی می باشد که در ادامه به انواع آن اشاره می کنیم:

• پارافین صنعتی

این نوع از پارافین در لاستیک سازی، کبریت سازی، صنایع مختلفی چون شمع سازی و غیره کاربرد فراوان دارد.

• پارافین خوراکی

این پارافین در صنایع غذایی و خوراکی کاربرد دارد همچنین از آن در پزشکی نیز استفاده می شود.

• پارافین بهداشتی

این پارافین برای ساخت انواع لوازم آرایشی و بهداشتی به کار میرود و با آن محصولات بسیار متفاوتی ساخته می شود.
پارافینی که مدنظر ما می باشد در واقع از نوع پارافین مایع است که برای براق سازی سازه های چوبی و انواع مبل استیل چوبی از آن استفاده می شود.

براق کردن مبل استیل چوبی و وسایل چوبی با استفاده از پارافین

یکی از مهم ترین کارهایی که می توان برای زیباسازی و ترمیم وسایل چوبی خانه انجام داد آن است که با استفاده از پارافین آنها را براق کنیم.
پارافین باعث می شود علاوه بر ترمیم ظاهر وسایل چوبی، آنها دارای دوام بالایی شوند و به راحتی آسیب نبینند. از پارافین می توان برای براق سازی صندلی ها، انواع تختخواب، درب ها، انواع کمدها و میزهای توالت، کابینت های چوبی و غیره استفاده کرد.

استفاده از پارافین برای براق کردن انواع وسایل چوبی آشپزخانه

از موارد پر کاربرد و وسایلی که در آشپزخانه استفاده می شود. ظرف و وسایل چوبی است که نیاز به مراقبت ویژه دارند. چرا که استفاده ی بسیاری از آنها می کنیم. این وسایل باید قابل استفاده و تمیز و با دوام باشند.
قاشق ها و چنگال های چوبی و کفگیر هایی که بسیار در آشپزخانه دارای اهمیت هستند باید سالانه دو بار با استفاده از پارافین ترمیم شوند.
در ابتدا ظرف های چوبی را به تمیزی بشویید و با استفاده از یک دستمال آنها را خشک کنید به صورتی که اصلا مرطوب و نم دار نباشند. بهتر است هنگام کار با پارافین حتما دستکش پوشیده باشید. پارافین را به آرامی بر روی ظروف چوبی می کشید به صورتی که پارافین به تمامی بافت ها و الیاف چوب نفوذ کند. پارافین باعث می شود چوب ها دارای جلا شوند و بسیار نو و زیبا به نظر برسند.
پس از آن اضافه پارافین را با دستمال خشکی از روی ظروف چوبی پاک کنید. دلایل نگهداری و مراقبت از ظروف چوبی آشپزخانه این است که این ظروف نسبت به ظروف پلاستیکی دارای دوام بهتری هستند و باعث آلودگی محیط زیست نمی شوند. می توان مدت زمان بیشتری از آنها استفاده کرد و به این صورت از لحاظ اقتصادی نیز بسیار به صرفه هستند. در برابر دما مقاومت بالایی دارند و به راحتی خراب نمی شوند.
تنها نیاز است سالی دو بار با استفاده از پارافین جان دوباره ای به آنها داد.

استفاده از پارافین برای وسایل چوبی و مبل استیل چوبی به کار رفته در اتاق خواب

برای جلا بخشیدن و تمیز کردن وسایل چوبی اتاق خواب بهترین انتخاب، استفاده از پارافین است. از سرویس خواب تا میز توالت و مبل راحتی اتاق خواب را میتوان با استفاده از پارافین ترمیم کنید. این پارافین جذب بافت و الیاف چوب می شود. بهتر است به قسمت هایی که بیشتر کدر شده، پارافین بیشتری بزنید.

جمع بندی

با توجه به اینکه وسایل چوبی اعم از مبلمان مختلف، وسایل آشپزخانه، سرویس های خواب و ظروف مورد استفاده در آشپزخانه، همگی وسایلی پرکاربرد هستند و ما روزانه استفاده بسیار زیادی از آنها داریم، بهتر است به حفظ دوام و زیبایی آنها نیز توجه ویژه داشته باشیم.

وسایل چوبی نیاز به سالی دوبار جلا دادن دارند و بهتر است در ابتدای فصل گرم و سرد آنها را پارافین بزنید. اکنون شما هر آنچه برای مراقبت از چوب و براق کردن و جلا دادن به چوب لازم است را میدانید و بهتر است سریعتر برای ترمیم و زیباسازی مبل استیل چوبی و وسایل چوبی منزلتان اقدام کنید.

برچسب ها:
مبل استیل چوبی

نظر خود را بنویسید

* {{ errors[0] }}