۱۰ نکته برای تهیه مبلمان در فضای پذیرایی خانه یا فضای خانواده

چهارشنبه, 15 فروردین 1397

یکی از مواردی که راجع به خرید مبلمان پیشنهادمی کنیم، اندازه گیری اتاق و استفاده از راهکارهای مختلف نمایش مبلمان نشیمن چه بروی کاغذ یا با استفاده از نرم افزار های طراحی اتاق است.

شاید فکر کنین طراحی بر روی کاغذ یک ایده قشنگ ولی بدون کاربرد قبل از تهیه مبلمان اتاق نشیمن می باشد اما اگر طراحی مبلمان داخلی شما از نقاط ضعف طراحی خانه شما باشد چه؟ آیا قبلا در چنین موقعیتی قرار نگرفته اید که از خرید مبلمان خود پشیمان شوید؟

از این رو ما نکات و راهنمایی های متعددی برای شما ارائه می دهیم که به شما کمک میکند:

  1. کارکرد را تعیین نمایید

راجع به نوع کارکرد فضای خود فکر کنید. چه فعالیت هایی در این فضا روی میدهند (تماشای تلویزیون، بازی، گفتگو، کار و ...)

چه تعداد افراد به مبلمان راحتی نیاز دارند؟ آیا همیشه خانواده شما در حال نشستن هستند یا فقط به نقطه ای برای لم دادن و تکیه زدن، نیاز دارند؟ یا چیزی بیش از اینها؟

پاسخ به سوالاتی مانند این باعث می شود تا حس بهتری برای نوع، کمیت و اندازه مبلمان خود داشته باشید.

 

  1. نقطه کانونی و اصلی فضای خانه خود را پیدا کنید

تعیین نمایید که نقطه اصلی فضای خانه شما کجاست و به روشی مبلمان خود را تهیه کنید که مزیت کاملی به خانه شما میدهد.

بعضی از نقاط اصلی و کانونی شامل شومینه ها و گرم کننده ها، پنجره ها، سازه های دکوری یا تلویزیون هستند. اینکه کدام نقطه تناسب بهتری با دکوراسیون شما دارد، بسته به چگونگی کارکرد فضای شماست. در تصویر زیر، آنها مبلمان را برای کسب مزیت بیشتر از بخاری، تلویزیون و پنجره، مرتب کرده اند.

باید توجه داشته باشید که اگر نقطه کانونی مشهودی وجود نداشته باشد، می توانید، یک عنصر دکوراسیون  مانند کنسول های بازی و سرگرمی، قفسه های کتاب، کتابخانه و یا آثاری هنری را به عنوان نقطه کانونی در نظر بگیرید.

 

 

  1. مسیر رفت و آمد را در نظر گیرید

الگوهای اصلی و ثانوی مسیر رفت و آمد در کجای فضای خانه قرار دارند؟ می توانید این مسیر های رفت و آمد را با پیکان هایی در طرح کاغذی خود نشان دهید.

وقتی مکان قرارگیری آنها تنظیم شد، بخاطر داشته باشید که شما در حال جانمایی و بررسی گزینه های مختلف برای استقرار آنها هستید. حال سوال اینجاست که آیا به راحتی قادر هستید تا به فضای آن داخل و یا از آن خارج شوید؟

 

 

  1. از دیواره ها فاصله بگیرید و خلاق باشید

انتخاب یک مبلمان دنج و راحت هدف نهایی هر فضای نشیمنی می باشد. این نه تنها باعث شکل گیری فضای گفتگوی ارتقا می شود بلکه حس یک طراحی مناسب برای استراحت را پدید می آورد.

اینکه مبلمان از دیوارها فاصله زیادی داشته باشند، اصلا مهم نیست و حتی باید مبلمان را براساس معماری فضا یا مسیر رفت و آمد در نظر بگیرید.

توجه کنید که وقتی نقطه کانونی، بروی زاویه مناسبی باشد، باید تلاش کنید تا مبلمان را در آن زاویه قرار گیرد. این کار را امتحان کنید و نتیجه آن را مشاهده نمایید.

 

 

  1. اقدام متوازن

مبلمان را به صورتی توزیع نمایید که فضای یک منطقه از بخش پذیرایی، خیلی متراکم و شلوغ نباشد و اندازه مبلمان را با اندازه های فضا، سازگار کنید.

 

 

  1. تعداد خود را بدانید

نمایش مبلمان بروی کاغذ یا نمایشگر رایانه، میتواند فریبنده باشد چون گاهی، فضا ها می توانند بزرگتر از حد طبیعی به نظر برسند.

 برای اجتناب از حیرت زدگی یا ناامیدی راجع به طراحی فضای دکوراسیون خانگی، همیشه اندازه های رایج طراحی دقیق فضاهای خانگی را مدنظر قرار دهید:

  • مسیر های اصلی رفت و آمد:90 سانتیمتر
  • مسیرهای فرعی رفت و آمد: 60 سانتیمتر
  • فضای باز و بسته شدن درب: 90 سانتیمتر
  • فضای بین نیمکت یا صندلی با میز عسلی: 35-45 سانتی متر
  • فضای بین اجزای ست مبلمان: حداقل 120 سانتیمتر و حداکثر 240 سانتیمتر
  • فضای مبلمان تا میز تلویزیون: 3 برابر اندازه نمایشگر
  1. نقطه عطف و همگرایی

منطقه مناسبی از فرش را برای گرد آمدن مبلمان بر روی آن در نظر بگیرد تا مبلمان به نقطه ای کانونی معطوف و همگرا باشد. ضمنا مکان های مناسبی برای قرار دادن ظروف نوشیدنی و تنقلات و یا قرارگیری کتاب، در کنار مبلمان در نظر بگیرید.

 

 

  1. طراحی فضا برای روشنایی و دسترسی به پریزها

بسیار آزاردهنده است که بعد از طراحی دکوراسیون داخلی خانه خود متوجه شویم که با وجود اینکه روشنایی لامپ ها و آباژورها مناسب است ولی جایی برای قرار گیری آنها و اتصال به پریز برق در نظر نگرفته ایم.

در زمان طراحی خانه جدید، مکان قرارگیری پریزها در کنار جانمایی استقرار مبلمان را در ذهن داشته باشید که در بر گیرنده نقاطی برای نورهای محیطی، چراغ های مطالعه، آباژورها و دیگر روشنایی های تزئینی و کاربردی باشد.

در خانه های که چاره ای ندارید، میتوانید با توجه به وجود سیم ها، خلاقیت بیشتری به خرج دهید اما باید بخاطر داشته باشید که روشنایی باید در نقاط استراتژیکی در فضای شما باشد.

 

 

 

  1. گاهی یکی، کافی نیست

بسته به اندازه فضا و کارکرد هایی که به آن نیاز دارید، گاهی به بیش از یک جا برای نشستن نیاز خواهید داشت.

برای فضا های بزرگتر، سعی کنید مبلمان را به دو یا چند منطقه کاربردی تقسیم نمایید و ترتیبات متفاوتی را برای تناسب در این نواحی، امتحان کنید.

 

  1. الهام و ایده های بیشتری بگیرید.

برای کسب اطلاعات و ایده های یبشتر راجع به مرتب کردن مبلمان، اثرات طراحی خلاقانه و ایده های تزیینی از دیگر مقالات ما بازدید نمایید.

 

ترجمه: قاسم یوسفی – میثم شایسته

دیگر مقالات

نظر خود را بنویسید

* {{ errors[0] }}