نحوه تمیز کردن مبلمان راحتی در خانه چگونه باید باشد؟

جمعه, 27 فروردین 1400

تمیزکردن مبلمان راحتی باتوجه به استفاده زیاد و مکرر افراد از آن درخانه، مهم و ضروری است. امروزه، استفاده از مبلمان راحتی در بین مردم رواج زیادی دارد. این مبلمان با توجه به نوع نشیمنگاه، بسیار راحت هستند و ممکن است افراد در طول روز ساعات زیادی را بر روی آن بنشینند و یا استراحت کنند. به همین دلیل نظافت و پاکیزگی آن بسیار مهم و حائزاهمیت است. با ما در ادامه این مقاله همراه باشید، تا شما را با انواع این روش‌ها آشنا کنیم.

تمیز کردن انواع مبلمان

باید ابتدای این مقاله باید به این نکته اشاره کرد که هر مبلمان، نحوه‌ی تمیزی و نظافت مخصوص به خود را دارد. اگر شما مقاله "چگونه به درستی از مبلمان نگهداری و مراقبت کنیم؟" رابررسی کرده باشید، با برخی از نکات تمیز کردن انواع مبل آشنایی دارید. اگر به صورت غیر اصولی مبلمان خانه خود را تمیزکنید، موجب پارگی و آسیب به مبل خواهد شد. در واقع همه مبلمان‌ها به یک روش، تمیز نخواهند شد. موارد زیادی، موجب کثیف شدن مبل خواهند شد. از جمله این موارد، می‌توان به نکات زیر اشاره کرد:
گردوغبار
انواع لکه‌های چای
حیوانات خانگی

تمیزکردن مبلمان راحتی و افزایش طول عمر

تمیزکردن مبلمان، موجب می‌شود فضای کلی خانه و دکوراسیون اتاق نشیمن شما، تمیزتر به نظر آید. اگر شما این آلودگی‌ها را به موقع و در زمان مناسب پاک نکنید، مجبور خواهید شد روکش مبلمان خود را در اثر آسیب زیاد تعویض کنید. اگر شما به موقع این نظافت‌ها را انجام دهید، متحمل هزینه‌های اضافی نخواهید شد. همچنین با این‌کار، طول عمر مبلمان خود را افزایش می‌دهید. بهتر است قبل از شروع کار، از نحوه صحیح کار مطلع شوید.

تمیز کردن مبلمان راحتی نسبت به مبلمان دیگر

سطوح مبلمان راحتی، به وسیله رویه و پارچه پوشانده شده است. بدنه این نوع از مبلمان به وسیله پارچه محافظت می‌شود. تمیز کردن این نوع از مبلمان، در مقایسه با سایر مبلمان از قبیل مبل استیل (سلطنتی) و مبل چستر، راحت تر است. ممکن است جنس رویه مبل راحتی شما، انواع مختلفی داشته باشد. شما باید با انواع پارچه‌های مبل آشنایی داشته و نحوه نظافت هر کدام را به خاطر بسپارید.

پاکسازی ذرات درشت برای تمیز کردن مبلمان راحتی

در گام اول برای تمیزکردن مبلمان، هر چیزی که در اطراف مبل وجود دارد را جمع کنید. در واقع سطح مبل را از هرگونه وسیله که موجب مزاحمت برای کار نظافت شما خواهد شد، خالی کنید. شما می‌توانید شیارهای باریک و کوچک موجود در بین کوسن‌های مبل را با استفاده از جاروبرقی، جارو کنید. استفاده از پارچه نم‌دار علاوه بر جاروبرقی، روشی مناسب برای جمع‌آوری و نظافت مبلمان است. استفاده از دست نیز روش کار‌آمدی است.

پاکسازی کامل مبلمان راحتی

برای تمیز کردن مبلمان راحتی، ممکن است جاروبرقی نتواند به خوبی تمامی اجزای مبل را تمیز کند. ممکن است این آلودگی‌ها در عمق پرز‌های پاچه و مبل نفوذ کرده باشد. برای تکمیل کار پاکسازی و نظافت، می‌توانید با استفاده از یک برس مخصوص، این اجرام و ذرات درشت را از روی مبلمان پاک و برطرف کنید. البته باید توجه کنید که برس را به نرمی و ظرافت تمام بر روی مبل بکشید تا آسیبی به آن وارد نشود.

چسبیدن مو به مبل

یکی از معضلات تمیز کردن مبل راحتی، چسبیدن مو به پرز پارچه و روکش مبل است. این موها، دارای منشاهای مختلفی دارند. ممکن است از طریق حیوان خانگی به مبل منتقل شوند. بر خی از موها هم ممکن است موی سر انسان باشند. این موها در عمق پارچه رومبلی نفوذ کرده و از زیبایی آن می‌کاهند. برای جمع‌آوری این موها از سطح مبلمان، با استفاده از برس مخصوص آنها را در یکجا انباشته کنید.

استفاده از دستورالعمل مخصوص برای تمیز کردن مبلمان راحتی

برای نظافت بهتر، ممکن است راه‌های زیادی به ذهن شما برسد. همچنین ممکن است اطرافیان، پیشنهادات و تجربیات زیادی را از روش‌های خود برای نظافت مبلمان، در اختیار شما قرار دهند. بهترین و مطمئن‌ترین روش برای نظافت مبل راحتی، استفاده از دستورالعمل شرکت تولیدکننده مبل خریداری شده توسط شما است. این شرکت‌ها، معمولا با توجه به جنس مبل و نوع پارچه آن، بهترین روش را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند.

پاک کردن انواع لکه برای تمیز کردن مبلمان راحتی

لکه‌های چای و یا شربت، معمولا به سختی از روی سطوح مبلمان پاک می‌شوند. یکی از روش‌های معمول برای پاک کردن لکه‌های موجود بر روی مبل، استفاده از محلول آب و سرکه است. این محلول، باید به صورت رقیق شده مورد استفاده قرار گیرد. دستمال خود را آغشته به این محلول کنید. سپس دستمال خود را به آرامی و نرمی بر روی سطح مبل بکشید. دقت کنید که به پارچه مبل آسیب نزنید.

روش دوم پاکسازی لکه‌ها برای تمیز کردن مبلمان راحتی

یکی دیگر از روش‌های پاکسازی لکه‌ها از روی سطوح مبل، استفاده از محلول آب است. در این محلول، به جز آب از هیچ ماده‌ی دیگری استفاده نمی‌شود. پیشنهاد می‌کنیم اگر طیف رنگ مبلمان شما، از رنگ‌های تیره است، از این محلول استفاده کنید. به واسطه رنگ تیره مبل، در صورت باقی ماندن لکه آب بر روی مبل، دیگر نگران مشخص و هویدا بودن آن نیستید. استفاده از این روش آسان و راحت است.

 

نحوه تمیز کردن مبلمان راحتی در خانه چگونه باید باشد؟

استفاده از شامپو برای تمیز کردن مبل راحتی

از روش‌های مفید و موثر در پاکسازی مبلمان از هرگونه کثیفی، استفاده از شامپو‌های غیر شیمیایی است. با استفاده از این شامپو‌ها، به راحتی می‌توانید سطوح مبلمان را تمیز کنید. برای ساختن محلول شامپو، 3 پیمانه شامپو را با 3لیتر آب مخلوط کنید. تمام این محلول را، یکباره بر روی سطح مبل نریزید. با استفاده از یک پارچه آغشته به این محلول، به صورت تدریجی تمام مبل را شست‌وشو دهید. هر قسمت‌ کوچکی را که می‌شورید، مقداری صبر کنید.

‌استفاده از حوله کاغذی برای تمیز کردن مبلمان راحتی

همان طور که در بالا اشاره کردیم، برای شستن مبل با محلول شامپو نباید عجله کنید. وقتی شما یک قسمت از مبل را به شامپو آغشته می‌کنید، بهتر است با استفاده از حوله کاغذی، آن محل را بپوشانید. اگر حوله رنگ پارچه را به خود جذب کرد، مشخص می‌شود این محلول شامپو مناسب و شوینده خوبی است. اما اگر رنگ پارچه، جذب حوله نشد، بیانگر استفاده از محلول شوینده‌ای نامناسب است. در صورت وقوع مورد دوم، بهتر است محلول شامپو را رقیق‌تر کنید.

تمیز کردن مبلمان راحتی با استفاده از بخارشو

برای پاکسازی و نظافت مبلمان، در صورتی که تمام مراحل ذکر شده در بالا را انجام دادید، نوبت به بخارشو کردن مبل می‌رسد. در این مرحله با استفاده از بخار آب و حرارت زیاد، مبل به آسانی پاکسازی می‌شود. البته مراقب باشید، سطوح مبل با استفاده از بخار آب آسیب دیده نشوند. لکه‌های روغنی موجود بر سطح مبل، با استفاده از روش‌های ذکر شده تا بدین جای مقاله پاک نمی‌شوند. فقط روش بخارشو کردن قادراست این لکه‌ها را از روی سطوح مبل پاک کند.

استفاده از دستگاه مکنده برای تمیز کردن مبلمان راحتی

یکی از مراحلی که باید در انتهای کار نظافت و شستشوی مبلمان صورت پذیرد، استفاده از مکنده کف‌ها از روی مبلمان است. در این مرحله، ابتدا باید محلول شامپو را تهیه کنید. با استفاده از یک اسفنج نرم، این محلول را بر روی سطح مبلمان بکشید. در مرحله بعد، با استفاده ازمکنده، کف‌ها را از روی مبل جمع کنید. این روش، روشی مناسب و با تضمین تمیزی بالاست. البته ممکن است دستگاه مکنده کف، در همه خانه‌ها موجود نباشد.

استفاده از وایتکس برای تمیز کردن مبلمان راحتی

ممکن است لکه‌های چربی با قدر نفوذ بالا در مبل، بر روی سطوح مبلمان خانه شما ریخته شده است. مواد شوینده عادی نمی‌توانند این لکه‌های قوی را از بین ببرند. لکه‌های قدیمی و قوی معمولا پس از گذشت زمان رنگ زرد به خود گرفته‌اند. استفاده از وایتکس برای تمیز کردن مبل، ریسک بالایی دارد. ممکن است پارچه در اثر استفاده از آن به شدت آسیب ببیند. قبل از شستشو با وایتکس، قابلیت‌های پارچه رومبلی خود را بررسی کنید.

نظافت قسمت‌های چوبی مبل راحتی

برای تمیز کردن مبلمان راحتی، پاکسازی قسمت چوبی بخش مهمی از کار است. اگر چوب‌ مبل، ظاهری براق و جذاب داشته باشد، زیبایی مبل را دوچندان می‌کند. استفاده از گلیسیرین برای پاکسازی مبلمان، بسیار مناسب است. گلیسرین، بر روی قسمت‌های چوبی مبل، یک لایه محافظ ایجاد می‌کند. این ماده باعث تمیزی و براق شدن چوب مبلمان می‌شود. با استفاده از یک اسفنج نرم، قسمت‌های چوبی را به خوبی به گلیسرین آغشته کنید. برخی از افراد نیز از پارافین برای تمیز کردن سطوح چوبی استفاده می‌کنند.

از بین بردن لکه نوشابه برای تمیز کردن مبلمان

همه افراد با هر سن و سالی بر روی مبلمان راحتی استراحت می‌کنند. ممکن است خردسالان بر روی این مبلمان، هر نوع نوشیدنی را بریزند. این نوشیدنی ممکن است نوشابه باشد. در پاک کردن این لکه مقداری سرعت باید به خرج داد. برای پاک کردن لکه نوشابه، بلافاصله پس از ریخته شدن، مقداری نمک را بر روی لکه بریزید. در ادامه با استفاده از اسفنجی خیس، جای لکه را پاک کرده و اثری از آن باقی نگذارید.

از بین بردن اثر سوختگی برای تمیز کردن مبلمان

اگر بر روی مبلمان از سیگار روشن استفاده کنید، ممکن است پس مانده داغ آن بر روی مبلمان راحتی بریزد. همچنین ممکن است، باقی مانده سیگار، موجب زرد شدن مبل شود. این مشکل را، به راحتی می‌توان به وسیله یک حبه قند بر طرف کرد. قند را بر روی سطح سوختگی بمالید. این کار را بارها و به صورت مکرر ادامه دهید. پس از سابیدن مکرر قند بر روی سطح، لکه‌ی سوختگی از بین می‌رود.

استفاده از تثبیت کننده رنگ مبل برای دوام بیشتر مبل

برای تمیز کردن مبلمان راحتی، نباید فقط به فکر نظافت و پاکسازی مبل بود. شما باید در نظافت مبل، به فکر رنگ و جنس پارچه مبل خود باشید. تمامی مواد شوینده، ممکن است در اثر استفاده بی‌رویه، به ظاهر و نمای مبل شما آسیب بزنند. برای حفاظت از مبلمان، می‌توانید تثبیت کننده‌های رنگ و جنس پارچه و روکش مبلمان را از داروخانه‌ها معتبر تهیه کنید. دوام پارچه مبل و آسیب نرساندن به آن، از هزینه‌های اضافی جلوگیری می‌کند.

جمع بندی

مبلمان راحتی، تاثیر زیادی در آرامش و زیبایی خانه و یا محل کار شما دارند. تمیزی این مبلمان، تاثیر زیادی در آراستگی مکان سکونت شما دارد. با مراجعه به فروشگاه‌های اینترنتی، از انواع مبلمان راحتی بازدید کنید. همچنین برای تمیزکردن مبلمان، می‌توانید تثبیت‌کننده‌های رنگ و پارچه مبل را از این فروشگاه‌ها تهیه کنید. امیدواریم در این مقاله، توانسته باشیم نکات مثبت و کاربردی را در زمینه نظافت مبلمان برای شما بیان کرده باشیم.

نظر خود را بنویسید

* {{ errors[0] }}