نحوه تمیز کردن میز و برق انداختن وسایل چوبی

جمعه, 24 تیر 1401
تمیز کردن میز که یکی از وسایل اصلی و ضروری در هر خانه است بسیار اهمیت دارد. باید قبل از تمیز کردن وسایل چوبی مبلمان خود را از منابع گرما و نور خورشید و به علاوه رطوبت دور نگه دارید به این علت که این عوامل باعث رنگ پریده شدن و خشک شدن چوب می شود پس بهترین روش برای تمیز کردن میز و چوب نگهداری مناسب و درست آن است.
معمولا بیشتر وسایل چوبی به صورت خام استفاده می شوند و بر روی آن ها از رنگ و جلا دهنده استفاده نشده و تقریباً رنگ مات دارند پس برق انداختن این نمونه وسایل چوبی کمی سخت می‌باشد و زیبایی آن ها به علت مات بودن آن ها است و برای تمیز کردن  آن ها استفاده کردن از جلا دهنده یک راه مناسب برای تمیز کردن و برق انداختن وسایل چوبی می باشد و باعث ماندگاری همیشگی آن می شود.
استفاده کردن از روغن های خانگی می توانند یک روش بسیار آسان و ساده برای تمیز کردن میز و برق انداختن وسایل چوبی و وسایل چوبی خام و یا رنگ نشده است مثلاً استفاده از روغن بزرک و عصاره صمغ یک روش بسیار عالی است به این صورت که برای درست کردن آن باید مقداری از صمغ را به وسیله روغن بزرک روی حرارت بگذارید تا به جوش بیاید و بعد آن را به وسیله دستمال نخی مناسب و یا پنبه بر روی سطح وسایل چوبی بمالید و اجازه دهید سطح به خوبی خشک شود.
در صورتی که از این روغن های طبیعی برای تمیز کردن میز و برق انداختن وسایل چوبی استفاده می کنید مشاهده می کنید که سطح آن ها همیشه براق و تمیز و درخشان خواهد بود و همیشه حالت نو و تازگی خود را حفظ می کنند.
معمولاً روش های زیادی برای تمیز کردن میز و وسایل چوبی در خانه وجود دارد بدون اینکه آسیبی به سطح چوب وارد شود که در ادامه قصد داریم چند مورد از این روش ها را برای شما به صورت خلاصه توضیح دهیم

مراحل تمیز کردن میز و برق انداختن وسایل چوبی


برای تمیز کردن وسایل چوبی و برق انداختن آن ها به یک سری لوازم نیاز است که این لوازم مانند: 
دستمال پارچه های نخی
گوش پاک کن برای تمیز کردن درزهای وسایل چوبی
دستکش
پولیش رنگ چوب و پارافین برای پر کردن خش ها و خط های موجود بر روی میز و وسایل چوبی

برای برق انداختن لوازم چوبی و تمیز کردن آن ها باید در ابتدا به وسیله یک پارچه که دارای پرز نمی باشد برای پاک کردن گرد و غباری که بر روی سطح چوبی است استفاده کنید به علاوه  به این نکته توجه کنید که استفاده از پارچه هایی که زبر هستند باعث می شود که وسایل چوبی مورد نظر شما خراش پیدا کنند  پس سعی کنید از پارچه های نرم که بدون پرز هستند برای پاک کردن و تمیز کردن میز استفاده کنید.
برای پاکسازی وسایل چوبی باید حتما به جنس آن وسیله توجه نماید به این علت که هر یک از آن ها ممکن است بر اثر و استفاده از یک ماده خاص دچار آسیب دیدگی شود و زیبایی خودشان را از دست بدهند پس باید به جنس چوب و رنگ استفاده شده در آن توجه زیادی داشته باشید.
معمولاً چوب های راش و گردو از سری چوب های هستند که مقاومت بسیار بالایی دارد و برای تمیز کردن و براق کردن آن ها باید در ابتدا سطح مورد نظر را گردگیری کنید و آن را پاک کنید و بعد خط و خش هایی که بر روی آن وجود دارد را به وسیله رنگ چوب و پولیش پر نمایید و بگذارید که کامل خشک شود و به وسیله گوش پاک کن مقداری پارافین بر روی سطح که دارای خط و خش است بگذارید و آن را تمیز کنید.
برای تمیز کردن وسایل چوبی که قبلا رنگ شده است و خط و خشی بر روی آن ها وجود دارد باید ابتدا سطح را به صورت کامل پولیش زد و بعد آن را به وسیله یک دستمال تمیز کنید و با مقداری کمی پارافین آن را برق بیندازید.
یکی از روش هایی که از آن برای تمیز کردن وسایل چوبی زیاد استفاده می شود ترکیب روغن زیتون و لیمو است که باعث می‌شود سطحی چوب براق و درخشان شود برای استفاده از این دوتا باید روغن زیتون و لیمو را به صورت مساوی با یکدیگر مخلوط کنید و بر روی میز بمالید و اجازه دهید تا مواد به صورت کامل خشک شود.
یکی دیگر از روش ها برای براق کردن مبلمان و از بین بردن خط و خش این است که از روغن زیتون و الکل به صورت مساوی استفاده کنید و آن ها را ترکیب نمایید و بر روی چوب بمالید و اجازه دهید که سطح به صورت طبیعی خشک شود و بعد از آن خواهید دید که سطح چوب بسیار زیبا و درخشان و براق شده است.



بعد از برق انداختن وسایل چوبی و تمیز کردن میز چگونه از آنها نگهداری کنیم


برق انداختن وسایل چوبی بسیار اهمیت دارد و باعث می شود که این وسایل چوبی دیرتر خراب شوند و  دیرتر جلوه ی خودشان را از دست بدهند.
در صورتی که آن ها را در معرض نور خورشید قرار ندهید و همچنین آن ها را در نزدیکی جاهایی که رطوبت و گرمای زیادی دارند مانند شومینه و .... نگذارید  دیرتر خراب میی شوند در صورتی که در این شرایط باشند باعث می‌شود که درخشندگی و جلای این لوازم چوبی از بین برود پس بهتر است که این وسایل  را از گرما دور کنید. همچنین باید از ایجاد لک و رنگ پریدگی لوازم چوبی جلوگیری به عمل بیاورید.
برای پاک کردن لکه هایی که بر روی میز و وسایل چوبی ایجاد می شود می توانید از یک اسفنج مرطوب استفاده کنید قبل از اینکه اسفنج  را بر روی میز بگذارید آن را فشار دهید تا آب اضافی آن خارج شود به این علت که اگر اسفنج دارای آب باشد ممکن است باعث ایجاد لکه شود و یا باعث شود که میز باد کند.

تمیز کردن کاغذهای چسبیده به وسایل چوبی


در صورتی که کاغذ هایی بر روی وسایل چوبی شما چسبیده و شما می خواهید آنها را جدا کنید  نباید از یک کارد تیز و یک چیزهایی مانند آن برای تمیز کردن کاغذهای چسبی استفاده کنید به این علت که ممکن است آسیب های بیشتری به سطح وسایل چوبی و یا میز بزنید و در چنین مواقعی باید از یک روغن مایع استفاده کنید به این صورت که چند قطره روغن را بر روی کاغذ بریزید و چند لحظه صبر نمایید و بعد به وسیله پارچه نرم آن را مالش دهید و این کار را آنقدر تکرار نمایید تا کاغذ به کلی از روی سطح چوبی جدا شود و سطح تمیز شود.
همچنین برای تمیز کردن میز و برق انداختن وسایل چوبی پولیش شده از محلول هایی مخصوص مانند پارافین و پولیش و پارچه  استفاده کنید  پارافین معمولاً خراش های چوب را به خوبی پوشش می دهد و برای پوشش دهی فقط کافیست سالی دو بار این روش را انجام دهید. 

نکات مهم بر برای برق انداختن وسایل چوبی


تمیز کردن میز و همچنین برای انداختن وسایل چوبی مانند: وسایلی که از جنس چوب های بامبو، بید هستند  به رطوبت نیاز دارند تا از ایجاد فرسودگی و شکنندگی بر روی آن ها جلوگیری به عمل آید. پس  باید هر چند وقت یکبار بر روی این چوب‌ها آب اسپری نمایید تا حالت بگیرند.
در هنگامی که کار پولیش کاری و براق وسایل چوبی را انجام می دهید بهتر است از دستکش های پارچه ای استفاده کنید تا اثر انگشت بر روی سطوح باقی نماند.
اگر می خواهید برای تمیز کردن وسایل چوبی از روغن های خانگی استفاده کنید باید این نکته را بدانید که عصاره صمغ کامل اشتعال می باشد و دود شدیدی رو به وجود می آورد پس سعی کنید از این ماده در فضاهای باز و فضاهایی که دور از آتش و دود سیگار است  استفاده کنید همچنین باید در هنگام مخلوط کردن روغن بزرک و عصاره  صمغ از دستکش های که پلاستیکی می باشند استفاده نمایید روغن به دستتان نخورد.
در صورتی که برچسب و عکس برگردان های کهنه بر روی میز و وسایل چوبی خود دارید می توانید از سرکه برای تمیز کردن آن استفاده کنید به این صورت که به وسیله سرکه  محل را خیس نمایید و چند لحظه صبر کنید و دوباره به آرامی با تکه پارچه های آن را تمیز کنید. 

جمع بندی


در متن بالا سعی کردیم شما را با روش های تمیز کردن میز و برق انداختن وسایل چوبی آشنا کنیم. وسایل چوبی نیاز به توجه بسیاری دارند تا بتوانند مدت زمان زیادی را برای شما کار کنند پس همان طور که گفته شد بهتر است که این وسایل را در معرض رطوبت و گرما قرار ندهید. برای خرید و مبل و میز چستر و مبل راحتی می توانید به سایت چوب مراجعه نماید و از تنوع محصولات این سایت دیدن نماید و برای آشنایی بیشتر با مبل و نحوه خرید مبل به صورت آنلاین می توانید مقاله چگونه از فروشگاه اینترنتی مبلمان خرید کنیم را مطالعه کنید تا اطلاعات مفیدی را به دست بیاورید.
برچسب ها:
تمیز کردن میز

نظر خود را بنویسید

* {{ errors[0] }}