مبل مناسب کودک چه ویژگی‌هایی دارد؟

جمعه, 7 خرداد 1400

مبل مناسب کودک، مبلی است که باید دارای ویژگی‌های ایده آلی باشد تا سلامتی و آرامش کودک شما را تضمین کند. والدین کودکان همیشه به فکر استفاده از وسایلی مرغوب و مناسب برای آنها هستند. استفاده از مبل خوب و مرغوب در اتاق خواب کودکان، موجب افزایش سلامت جسمی و روانی کودک می‌شود زیرا کودک در طول روز، بیشترین استفاده ممکن را از مبل مورد نظر خواهد داشت. با ما در ادامه این مقاله همراه باشید، تا شما را با انواع ویژگی‌های یک مبل مرغوب برای کودکان آشنا کنیم.

طراحی اتاق با استفاده از مبل مناسب کودک

بیشتر پزشکان و روانشناسان فعال در حوزه کودکان و متخصصان این امر بر این باور هستند که تمام اجزای اتاق یک کودک، می‌تواند تاثیر شگرفی بر روی رشد روحی کودک و خلق و خوی او داشته باشد . یکی از اجزای مهم اتاق کودکان، مبلی با ویژگی‌های ایده آل است. اینکه ما مبل را در اتاق کودک چگونه با سایر وسایل اتاق هماهنگ کنیم نکته‌ای است که شاید بسیاری از والدین از آن بی خبر باشند. چیدمان صحیح مبل و هماهنگی آن با سایر اجزا اتاق موجب ایجاد فضایی مناسب برای رشد همه جانبه کودک در محیطی راحت خواهد شد.

مهم ترین ویژگی یک مبل مناسب کودک چیست؟

همان طور که در بالا اشاره کردیم، والدین باید دانش و آگاهی خود را در خصوص انواع وسایل به کار رفته در اتاق کودک افزایش دهند. شاید بسیاری از پدران و مادران جوان، استفاده از رنگ‌های پرزرق و برق و جذاب را برای جلب توجه کودکان و وسایل اتاق کودکان خود کافی بدانند. اما علاوه بر زیبایی ظاهری بسیاری عوامل دیگر وجود دارند که والدین باید به آنها توجه کافی داشته باشند. از جمله این عوامل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
امنیت
راحتی
اشغال حجم کمی از فضا

انتخاب مبل مناسب کودک توسط کودکان بزرگسال

اگر کودک شما به سنی رسیده است که می‌تواند در خرید یک مبل مناسب برای اتاق خود مشارکت داشته باشد، حتما از نظرات او استفاده کنید. ممکن است کودکان در هنگام خرید با توجه به زیبایی ظاهری یک مبل، اصرار و پافشاری بر خرید آن داشته باشند. در این هنگام شما باید با استفاده از تجریبات خود تحت تاثیر وی قرار نگرفته و انتخاب مناسبی داشته باشید. در واقع بهتر است برای وی توضیح دهید که علاوه بر زیبایی ظاهری، عوامل مهم دیگری نیز در انتخاب مبل وجود دارد که باید به آنها نیز توجه کرد.

سایر ویژگی‌های مهم در انتخاب یک مبل مناسب کودک

مبلی که در اتاق کودک استفاده می‌شود، باید دارای مقاومت و استحکام بالایی باشد. همه ما از خاطرات دوران کودکی به خوبی به خاطر می‌آوریم که بر روی وسایل مختلف بازی‌هایی مانند گرگم به هوا را اجرا می‌کردیم. امروزه کودکان نیز ممکن است بر روی مبل فعالیت‌های زیادی داشته باشند. همچنین اگر دو فرزند داشته باشید، ممکن است پس از مدتی بخواهید از مبل، در اتاق کودک دیگرتان نیز استفاده کنید. در این صورت مبل باید دوام و ماندگاری بالایی داشته باشد.

کشیدن نقاشی بر روی مبل مناسب کودک

همان طور که در بالا اشاره کردیم، کودکان فعال روزانه بر روی مبل فعالیت‌های زیادی انجام می‌دهند. مبلی که در اتاق کودک استفاده می‌شود، باید دارای ابعاد مناسبی باشد تا کودک بتواند وسایل خود را بر روید آن قرار داده و کار خود را انجام دهد. مثلا کودک در هنگام نقاشی کشیدن باید بتواند مدادو یا برگه خود را به صورت همزمان بر روی مبل قرار دهد. در واقع اگر مبل اتاق کودک، مناسب وی باشد، بقیه مبلمان خانه کمتر توسط کودک آسیب می‌بینند و کودک تمام انرژی خود را برای بازی بر روی مبل اتاق خود خواهد گذاشت.

مبل تختخواب شو، مبل مناسب کودک

اگر شما از این نوع مبلمان در اتاق کودک دلبندتان استفاده می‌کنید، بهتر است نکاتی را در هنگام استفاده از این مبل به خاطر داشته باشید. اگر شما مقاله "با انواع مبل تختخواب شو آشنا شوید" را خوانده باشید، قطعا اطلاعات کامل تری در این زمینه خواهید داشت. در هنگام استراحت کودک بر روی این مبلمان، باید مراقب باشد که اعضای بدن کودک در محفظه‌های آن گیر نکرده باشد. بر روی این مبلمان از لحاف‌های ضخیم استفاده کرده وپایه‌های آن را چک کنید. رعایت تمامی این موارد باعث خواهند شد تا کودک شما بر روی این مبلمان خوابی راحت داشته باشد.

استفاده از گهواره‌ای استاندارد در کنار مبل مناسب کودک

ممکن است در برخی از اوقات نیاز باشد که از یک گهواره در کنار مبلمان اتاق کودک خود استفاده کنید. در هنگام خرید گهواره دقت کنید که گهواره حلقه‌ای برای وصل شدن به مبلمان کودک داشته باشد. در این صورت کودک پس از خسته شدن از نشستن بر روی مبلمان، به سرعت به درون گهواره خواهد رفت. درون گهواره استفاده از یک تشک مناسب و با استحکام بالا بسیار لازم و ضروری است. گهواره‌ها معمولا در ابعاد مختلف وجود دارند.

جنس پارچه مورد استفاده بر روی مبل مناسب کودک چگونه باید باشد؟

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که مبلمان اتاق کودک باید دارا باشند، استفاده از پارچه مناسب است. کودکان ممکن است در طول روز بارها بر روی مبل اتاق خود غذا خورده و یا انواع نوشیدنی‌ها را بر روی آن بریزند. در این صورت باید هر بار روکش مبل را شسته و یا تمیز کنید. به همین دلیل پارچه رومبلی اتاق کودکان باید دارای جنس مقاوم و مستحکمی باشد. برخی از افراد از چرم به عنوان پارچه رومبلی استفاده می‌کنند. باید دقت کنید که استفاده از هر نوع پارچه‌ای دارای مزایا و خصوصیات ویژه‌ای است. پس بهتر است در انتخاب نوع پارچه دقت ویژه‌ای داشته باشید.

مبل مناسب کودک چه ویژگی‌هایی دارد؟

مبل مناسب کودک باید چه رنگی باشد؟

امروزه، رنگ‌ها تاثیر زیادی بر روی دنیای انسان‌ها دارند. اهمیت این موضوع به قدری بالا رفته است که روان شناسی رنگ‌ها، به ما در انتخاب رنگ وسایل و اجناس اطرافمان کمک می‌کند. رنگ‌ها در دنیای کودکان نیز از اهمیت خاصی برخوردارند. رنگ‌ها بر روی روح و روان کودکان تاثیر گذاشته و همان طور که در بالا اشاره کردیم در شکل گیری شخصیت آنها موثرند. مثلا استفاده از رنگ‌های گرم درون اتاق آنان، موجب افزایش جنب و جوش کودکان شده و بر میزان آرامش آنها تاثیرگذار است.

از چه میزی در جلوی مبل مناسب کودک باید استفاده کرد؟

استفاده از میز در جلوی مبل کودکان به صورت اختیاری بوده و ممکن است برخی از افراد از میز در جلوی مبل استفاده نکنند. استفاده از میز شیشه‌ای در جلوی مبلمان اتاق پذیرایی زیبا و جذاب است. اما پیشنهاد می‌کنیم از این میز در جلوی مبل اتاق کودکان استفاده نشود. استفاده از این میز، خطرناک است. ممکن است کودکان هنگام بازی بر روی مبل، غلت زده و یا لیز خورده و بر روی این میز بیفتند. افتادن بر روی این میز، ممکن است موجب شکستن تمام میز و آسیب رسیدن به کودکان شود.

مبل کودک، از چه موادی ساخته شده است؟

امروزه و در بازار گسترده مبل مناسب کودک، مبل‌هایی با طرح‌ها و جنس‌های متفاوت وجود دارد. بهتر است سطح این مبلمان صاف و یکدست بوده تا در صورت برخورد کودک با آن، مشکلی برای وی به وجود نیاید. می‌توانید با استفاده از یک پارچه، لبه‌های ناصاف و آسیب‌زای مبل را پوشانده و از دسترس کودکان دور کنید. همچنین می‌توانید با استفاده از مواد عایق مانند لوله پلی اتیلن، سطوح خطرناک و نامناسب برای کودکان را بی خطر کنید. از انواع مبل مناسب کودکان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
مبل راحتی
مبل مدرن
مبل تختخواب شو
مبل چستر

استفاده از انواع مبل پارچه‌ای برای قراردادن در اتاق کودکان

امروزه استفاده از این نوع مبلمان، طرفداران خاص خود را دارد. جنس پارچه این مبلمان، معمولا از میکروفایبر است. این پارچه مقاومت و استحکام بسیار بالایی دارد. همچنین اگر کودک شما غذا را بر روی مبل ریخته ویا انواع لکه‌ها را بر روی مبل ایجاد کند، این پارچه در کمترین زمان ممکن تمیز و قابل استفاده مجدد خواهد شد. این نوع از مبلمان با الهام از شخصیت‌های پرطرفدار کارتونی ساخته شده اند و برای کودکان بسیار جذاب و دلپذیر هستند.

استفاده از مبل چرمی برای قرار دادن در اتاق کودکان

بسیاری از والدین مایلند از انواع طرح‌های مبل چرمی برای کودکان خود استفاده کنند. این نوع از مبلمان در کنار داشتن مزایای بسیار، به راحتی دچار آسیب شده و می‌توان گفت که مقاومت مبلمان پارچه‌ای را نخواهند داشت. در واقع این نوع از مبلمان به دلیل ساختار و طراحی ویژه از ظرافت بسیار خاصی برخوردار هستند. اشیا نوک تیز به آسانی می‌توانند به این مبلمان آسیب وارد کنند. یکی از ویژگی‌های منحصربه فرد این نوع از مبلمان، سرعت بالای آنها در تمیز شدن است.

استفاده از مبل کودک مدل کشتی در اتاق کودکان

ممکن است برخی از افراد نوع خاصی از مبلمان را در اتاق دختران کودک خود استفاده کنند و یا برعکس. استفاده از این مبل محدودیت جنسی نداشته و هم برای پسران و هم برای دختران مورد استفاده قرار می‌گیرد. معمولا کودکان تا قبل از 10 سالگی از این نوع مبل استفاده می‌کنند. این مبلمان از چوب و ام دی اف ساخته شده است و دارای استحکام خوبی است. شما می‌توانید به آسانی روکش این مبل را درآورده و آن را مورد شستشو قرار دهید.

استفاده از مبل پاپو مدل اسب تک شاخ در اتاق کودکان

این نوع مبل مناسب کودک، معمولا در اتاق دختران مورد استفاده قرار می‌گیرد. دختران تا قبل از رسیدن به سن 7 سالگی از این مبل استفاده خواهند کرد. روکش این مبل قابلیت شستشو نداشته و در صورت آلودگی، نمی‌توان آن را مورد استفاده مجدد قرار داد. این ویژگی یکی از معایب بزرگ این مبل به شمار می‌رود. پارچه این مبل از جنس مخمل است و باید در استفاده ازآن نهایت دقت را به کار برد. عرض این مبل 50 سانتی متر و ارتفاع آن 39 سانتی متر است.

جمع بندی

باتوجه به تمامی موارد اشاره شده در بالا، انتخاب مبل مناسب کودک، ممکن است کاری سخت و دشوار باشد. اگر شما نکات ذکرشده در این مقاله را به خوبی به خاطر بسپارید، می‌توانید انتخابی خوب و مناسب برای فرزند دلبندتان داشته باشید. تامین آرامش و رشد خلاقیت کودک، درگرو استفاده از وسایل مناسب در اتاق اوست. برای خرید مبل مناسب کودکان، می‌توانید به سایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی فروش مبلمان مراجعه کنید. با خریدآنلاین، از مزایای ویژه‌ای نیز بهره مند خواهید شد.

 

برچسب ها:
مبل مناسب کودک

نظر خود را بنویسید

* {{ errors[0] }}