روش ها و نکات رنگ کردن پارچه مبل در خانه

يكشنبه, 19 تیر 1401
آیا تا به حال راجب رنگ کردن پارچه مبل در خانه چیزی شنیده اید؟ برخی از افراد در صورت فرسودگی و یا رنگ رفتی مبل های خود اقدام به تعویض مبل ها می کنند و برخی دیگر از افراد هستند که با صرف هزینه های اندک اقدام به تعمیر مبل ها می کنند مثلا برخی از این مبل ها ممکن است رنگ پارچه های آن رفته باشد و افراد اقدام به رنگ کردن پارچه مبل در خانه می کنند.
امروزه مبلمان یکی از اصلی ترین وسایل در هر خانه محسوب می شود و علت محبوبیت مبل ها زیبایی است که به خانه می دهد ولی برخی از مبل ها ممکن است بعد از مدتی زیبایی خود را از دست بدهد در چنین مواقعی باید به فکر تعمیرو رنگ کردن مبل خود باشید تا بتواند دوباره زیبایی خود را پیدا کند و شما می توانید به راحتی و با یک هزینه پایین زیبایی را به مبلمان خود برگردانید.
معمولا هنگامی که هنگام آسیب به مبل بیشتر افراد این ذهنیت را دارند که باید حتما مبل تعویض شود در صورتی که شما می توانید به راحتی مبل را تعمیر و باسازی نماید. در صورتی که پارچه مبل دچار رنگ رفتگی شود شما می توانید اقدام به رنگ کردن پارچه کنید و با یک هزینه بسیار کم مبل خود را تغییر دهید و این کار را تنها در صورتی که بافت پارچه سالم باشد و تنها رنگ آن رفته باشد می توانید انجام دهید.
می توان گفت بیشتر افراد اطلاعات زیادی درباره نوسازی و بازسازی مبل ندارند ما در این مقاله می خواهیم روش های نوسازی و رنگ کردن پارچه مبل در خانه را برای شما توضیح دهیم تا با این روش ها آشنا شوید.

برای رنگ کردن پارچه مبل در خانه از چه رنگ های استفاده کنیم؟


یکی از مهم ترین و اصلی ترین مواردی که برای رنگ کردن پارچه مبل در خانه نیاز است رنگ گچ است که باعث می شود تغییر رنگ پارچه مبل به راحتی انجام شود به علاوه برای تغییر رنگ باید از واکس، سنباده، قلموی رنگ و بطری اسپری استفاده کنیم.
در وهله اول باید رنگ گچ را رقیق نمایید چون که با رقیق کردن آن پارچه  به خوبی رنگ گچ را به خود جذب می کند و باعث می شود که رنگ بهتر بر روی پارچه بنشیند برای رقیق کردن رنگ گچ باید به ازای هر پیمانه  رنگ گچ یک پیمانه آب اضافه کنید و باید در نظر بگیرید که رنگدانه های درون رنگ و همچنین نوع پارچه و رنگ اصلی به چه صورت می باشد و این موارد نشان دهنده این است که رقیق شدگی رنگ گچ باید چقدر باشد در هنگام آماده کردن رنگ گچ باید یک مقدار کم از آن را بر روی پارچه مبلی و با قلمو بزنید و صبر کنید که نتیجه چگونه می شود. برای رنگ کردن رنگ پارچه بهتر از دو قلم مو استفاده کنید یک قلمو بزرگ برای این که بتوانید قسمت نشیمن و پشتی مبل را رنگ کنید و یک قلم موی ظریف و کوچک برای رنگ کردن قسمت های باریک پارچه بسیار ضروری است.
هنگام رنگ کردن نباید رنگ را به صورت ضخیم بر روی پارچه بکشید بلکه باید یک لایه نازک از رنگ را بر روی پارچه بکشید و صبر کنید تا پارچه کامل  رنگ را جذب نماید برای اینکه رنگ به خوبی به خورد  پارچه برود بهتر است که در هر نوبت از رگ کاری مقداری آب بر روی مبل اسپری نمایید تا رنگ به خوبی به خرده پارچه برود.  فقط باید در نظر داشته باشید که هنگام رنگ کاری مقدار بسیار کمی آب بر روی مبل اسپری کنید نه اینکه پارچه را در آب نمایید و بعد از این کار باید اجازه دهید که رنگ به صورت کامل خشک شود در صورتی که لایه اول رنگ را به خوبی انجام دهید در نتیجه کار شما تاثیر بسیاری دارد پس باید سعی کنید تمام سطح پارچه را با رنگ به خوبی پوشش دهید ممکن است خشک شدن رنگ پارچه یک روز طول بکشد پس نباید عجله کنید.
بعد از رنگ کردن رنگ پارچه مبل نوبت به سمباده کشی می رسد که سمباده کشی باعث نرم شدن پارچه می شود در هنگام سمباده کشی باید اینکار را با به صورت بسیار آرام و با ملایمت انجام دهید تا رنگ از پارچه جدا نشود بعد از سمباده کشیدن سعی کنید که رنگ اضافه را از روی سطح پارچه پاک نمایید.
و در مرحله بعد دوباره رنگ کاری پارچه را انجام داده و اجازه دهید که خشک شود و دوباره اقدام به سمباده کشی پارچه مبل نماید و این کار را آنقدر ادامه می دهیم تا بافت  و پوشش مورد نظر شما به وجود بیاید.
بعد ازانجام دادن این مراحل نوبت به واکس زدن پارچه مبلی می رسد که این واکس باعث تثبیت رنگ می شود و از رنگ پارچه محافظت می کند.



رنگ کردن مبل در خانه


برای تغییر رنگ مبل در خانه کار بسیار آسانی است ولی قبل از شروع به کار باید یک سری اطلاعات راجب نحوه رنگ کردن مبل در خانه به دست بیاورید. در صورتی که مبلمان شما استیل باشد تغییر آن بسیار آسان و زیبا می شود. 
ولی در صورتی که قصد رنگ کردن مبل چوبی را دارید باید در مرحله اول سطح چوب را به خوبی سنباده بکشید این کار برای این است که شما یک سطح صاف و صیقلی داشته باشید و رنگ بتواند به خوبی بر روی سطح کار شما بنشیند.
برای این کار باید حتما از یک دستگاه سنباده زنی و یا سنباده کاغذی استفاده کنید و تمامی ترک ها و خراشیدگی ها و حفره های سطح چوب را به خوبی صاف نماید و بعد از سنباده زنی باید حتما سطح را به وسیله یک پارچه نم دار تمیز کنید.
بعد از سنباده کشی باید حتما بتونه کاری را انجام دهید این کار باعث از بین بردن ترک خوردگی ها و شکاف ها می شود برای آماده کردن بتونه باید مطابق با دستورالعمل های که بر روی آن است این کار را انجام دهید شما می توانید این کار را به وسیله غلطک فومی و یا قلم مو انجام دهید و مدت زمان کوتاهی را صبر نماید و هنگامی که سطح کامل خشک شد  و بعد باید دوباره سنباده کشی را انجام دهید و بعد رنگ های خشک شده که به وسیله سنباده جدا شده اند را با یک پارچه نم دار پاک نماید.
در مرحله بعد نوبت به رنگ کردن می رسد که در این مرحله باید صبر و حوصله بسیاری داشته باشید و برای خشک شدن رنگ بابد چیزی حدود 7 تا 8 ساعت صبر نماید تا خشک شود و بعد به سراغ نباده کشی بروید و سطح را سمباده کشی کنی و بعد دوباره اقدام به زدن لایه دوم سطح چوب کنید و بعد از خشک شدن اقدام به سنباده کشی سطح نماید و این کار را تا سه مرحله انجام دهید در صورتی که مراحل گفته شده را به خوبی انجام دهید مطمئن باشید که نتیجه کار شما بسیار عالی خواهد شد.
برای این که رنگ مبل شما ماندگاری بیشتری داشته باشد باید یک لایه محافظ که دارای پایه آب است را بر روی سطح مورد نظر خود بزنید این کار را به صورتی باید انجام دهید که روی سطح حباب ایجاد نشود و این کار باعث می شود که سطح شما یک دست و براق شود و این کار مانع از خش افتادن بر روی سطح چوب می شود بعد از این کار باید مدت زمان 2 تا 3 ساعت زمان بگذارید تا سطح مورد نظر شما به خوبی خشک شود.
با روش گفته شده می توانید مبل های استیل و یا مبل های که دارای دسته های چوبی هستند را به راحتی رنگ نماید. رنگ کردن به وسیله قلم مو مقداری سخت است و به تجربه و مهارت نیاز دارد برای این که بتوانید وسایل را به راحتی رنگ بزنید می توانید از اسپری استفاده کنید که یک روش بسیار آسان و ساده است و شما می توانید رنگ مورد نظر خود را خریداری کنید و بعد براساس مراحل گفته شده رنگ کردن را انجام دهید فقط باید در نظر داشته باشید که اسپری را به صورت منظم بر روی سطح کار باید بزنید تا یک کار عالی به دست بیاید.

نکات مهم در هنگام رنگ کردن پارچه مبل در خانه


یکی از نکاتی که قبل از رنگ کردن پارچه مبل در خانه باید به آن توجه کنید جنس پارچه است که برخی از رنگ ها بر روی پارچه به خوبی جواب می دهند.
در هنگام رنگ کردن بای حتما یا از اسپری و یا قلم مو برای پخش کردن رنگ استفاده کنید.
می توانید از رنگ های آکریلیک و با مات به صورت ترکیبی در رنگ کردن پارچه استفاده نماید و یا از رنگ گچ و مولتی سرفیس هم می توانید برای این کار استفاده نماید.
برای این کار باید از یک مقدار مشخص آب برای مخلوط کردن رنگ استفاده کنید تا رنگ به خوبی جذب پارچه شود و این کار را باید حتما به صورت مرحله مرحله انجام دهید و بعد از هر مرحله مقدار کمی آب بر روی سطح بپاشید.
برخی از پارچه های مبلی ممکن است رنگ را به خوبی جذب نکنند پس قبل از رنگ کردن باید حتما جزئیات لازم درباره رنگ پذیری پارچه را بدانید.

جمع بندی


در متن بالا سعی کردیم شما را با نحوه رنگ کردن پارچه مبل در خانه و رنگ کردن خود مبل آشنا کنیم. رنگ کردن مبل در خانه در صورت داشتن اطلاعات لازم یک کار بسیار آسان است و با رعایت یک سری نکات به راحتی انجام می شود. 
ولی در صورتی که می خواهید مبل جدید خریداری کنید می توانید برای دریافت اطلاعات لازم درباره مبل راحتی و یا مبل چستر می توانید به سایت چوب مراجعه نماید و اطلاعات لازم را به دست بیاورید همچنین میتوانید برای نحوه چیدمان مبل ها هم از مقاله راهنمای چیدمان اتاق نشیمن با مبل چستر توسی و زرشکی استفاده نماید. 

نظر خود را بنویسید

* {{ errors[0] }}