بهترین طراحی دکوراسیون مبل در اتاق نشیمن

دوشنبه, 25 اسفند 1399

طراحی دکوراسیون مبل در اتاق نشیمن باید با توجه به فضاهای خالی که در اختیار دارید به نحوی انجام بگیرد که هم برای انجام کارهای روزمره مثل دیدن تلویزیون مناسب باشد و هم زیبا به نظر برسد.
طراحی دکوراسیون مبل در فضاهای کوچک و یا بزرگ هر کدام مشکلات و معضلات مربوط به خودش را دارد. هرچند طراحان دکوراسیون داخلی پس از سالها تجربه می‌توانند به راحتی درباره اینکه هر کدام از اجزاء مبلمان و اکسسوری ها چطور باید در طراحی دکوراسیون اتاق نشیمن مورد استفاده قرار گیرند؛ نظر بدهند اما این کار برای افراد معمولی که چندان تجربه ای ندارند، کار راحتی نیست.
به همین علت، تصمیم گرفتیم که در ادامه مقاله مهم ترین نکاتی که باید برای چیدمان مبل در اتاق نشیمن و طراحی دکوراسیون آن به بهترین شکل ممکن در نظر بگیرید را به شما آموزش دهیم.

مهم ترین نکات برای چیدمان مبل در اتاق نشیمن و طراحی دکوراسیون آن

یک نقطه کانونی در نظر بگیرید

هیچگاه در اهمیت تعیین یک نقطه کانونی برای طراحی دکوراسیون اتاق نشیمن و یا هر فضای دیگری شک نکنید. گاهی اوقات در فضاهای خاصی به طور طبیعی یک نقطه کانونی وجود دارد. مثلا اگر در اتاق نشیمن شما پنجره قدی دیده می‌شود و یا یک شومینه در آن قرار دارد به را حتی می توانید از آنها به عنوان نقطه کانونی استفاده کنید.
در غیر این صورت، شما مجبورید خودتان یکی از اکسسوری ها یا وسایل موجود در اتاق نشیمن مثل تلویزیون را به عنوان نقطه کانونی مشخص کنید.
در هر صورت زمانی که نقطه کانونی را در طراحی دکوراسیون اتاق نشیمن مشخص کردید باید شروع به چیدمان مبل اطراف آن کنید.

برای طراحی دکوراسیون مبل، را به دیوار نچسبانید

هرچند میزان فاصله بین دیوار و همچنین اجزای مختلف مبلمان را، فضایی که در اختیار دارید؛ به شما دیکته می‌کند اما بهتر است تا حد ممکن چیدمان مبل ها را به نحوی انجام دهید تا از دیوار فاصله داشته باشد. این کار هم موجب می شود که طراحی دکوراسیون مبل شما ظاهر بهتری پیدا کند و هم از آسیب دیدن احتمالی دیوارها جلوگیری خواهد کرد.
شاید تصور کنید اگر قرار است طراحی دکوراسیون مبل را در یک فضای بسیار کوچک انجام دهید، چسباندن مبل به دیوار ها موجب می شود که فضای بیشتری در وسط اتاق نشیمن برای شما باز شود. البته این در برخی از انواع مبل مثل مبل ال شاید تا حدودی درست باشد اما به طور کلی طراحان دکوراسیون معتقدند که فاصله ای هر چند کوچک حتی به اندازه ۲ تا ۵ سانتیمتر از دیوار می‌تواند در بزرگ تر به نظر رسیدن فضای کلی اتاق نشیمن موثر باشد.
البته اگر فضای بزرگتری در اتاق نشیمن در اختیار دارید میتوانید مبلمان را به اندازه دلخواهتان از دیوار فاصله بدهید و حتی آنها را در میانه اتاق با فاصله بیش از یک متر از دیوار ها دور نقطه کانونی بچینید.

فضای گفتگو در اتاق نشیمن را ایجاد کنید

خانواده ها در اتاق نشیمن نیاز به فضایی دارند که دور یکدیگر بشینند و گپ بزنند. در این شرایط شاید آنها دوست داشته باشند که پای خودشان را دراز کنند، روی یکی از مبل ها لم بدهند یا در حالی که به مبل تکیه داده اند با هم صحبت کنند. در هر صورت برای قرار گرفتن در تمام این پوزیشن ها، نحوه چیدمان مبل و طراحی دکوراسیون اتاق نشیمن باید کارایی لازم را داشته باشد.

در طراحی دکوراسیون مبل برای اتاق نشیمن تعادل ایجاد کنید

ایجاد تعادل نکته مهم دیگری است که برای طراحی دکوراسیون مبل در اتاق نشیمن باید در نظر بگیرید. ایجاد تعادل نه تنها بین اجزای مختلف مبلمان بلکه بین تمامی وسایل و اکسسوری هایی که در کنار آنها قرار می‌گیرند نیز باید رعایت شود.
برای برقراری تعادل در طراحی دکوراسیون مبل اتاق نشیمن هم باید به سایز مبلمان و وسایل مختلف دقت کنید و هم به فاصله ای که بین آنها به وجود آمده است توجه کنید. بنابراین، نباید چند وسیله کوچک را در یک گوشه از اتاق نشیمن کنار هم قرار دهید و چند وسیله بزرگ را در گوشه دیگری جمع کنید.
برای رسیدن به بهترین طراحی دکوراسیون مبل در اتاق نشیمن باید اجزاء کوچک و بزرگ در گوشه‌های مختلف اتاق به طور یکنواخت پخش شده باشند.
همچنین دقت کنید که در شکل آنها نیز تعادل وجود داشته باشد .منظور از برقراری تعادل بین مبلمان و اجزای دیگر اتاق نشیمن این نیست که همه آنها گرد یا زاویه دار باشد بلکه نکته مهم اینجاست که وسایلی به شکل های مختلف باید به طور یکنواخت در تمام زوایای اتاق دیده شوند.
مثلاً اگر مبلمان شما به شکل زاویه دار است اما میز تلویزیون تان به شکل منحنی یا گرد طراحی شده، نیازی نیست که یک میز تلویزیون جدید بخرید تا با مبلمان تان هم خوانی داشته باشد، فقط کافیست به عنوان مثال یک میز جلو مبلی گرد در وسط اتاق نشیمن جلوی مبل ها قرار بدهید.

به تجمع وسایل و مبلمان در زوایای مختلف اتاق نشیمن دقت کنید

یکی دیگر از نکاتی که در طراحی دکوراسیون مبل اتاق نشیمن باید در نظر بگیرید این است که تجمع وسایل و مبلمان در زوایای مختلف اتاق باید یکنواخت باشد.
به طور مثال، مبل ها را نباید به سمت یک گوشه هدایت کنید به نحوی که وقتی خانواده روی مبل دور هم می نشینند، یک قسمت از اتاق شلوغ شود و قسمت دیگر هیچ کارایی نداشته باشد و خالی به نظر برسد.
به عنوان یک قانون سرانگشتی این نکته را در نظر بگیرید که همیشه بین میزهای جلو مبلی، کاناپه و اجزای مختلف مثل مبلمان، تلویزیون، گلدان یا هر وسیله دیگری که در اتاق وجود دارد باید از هر طرف فاصله یکسانی در نظر گرفته شود.

برای طراحی دکوراسیون مبل در اتاق نشیمن، فرش مناسبی در نظر بگیرید

فرشی که زیر مبل اتاق نشیمن می اندازید، اهمیت بسیار زیادی در طراحی دکوراسیون شما دارد. اگر فضای کافی در اختیار دارید، فرش را فقط در وسط بیندازید و سعی کنید دور آن خالی باشد .البته این در شرایطی است که کف اتاق نشیمن شما سنگ، سرامیک یا پارکت شده باشد.
در غیر این صورت مجبورید از موکت یا فرش های بزرگی که کل سطح زمین را می پوشانند، استفاده کنید که این کار را برای طراحی دکوراسیون اتاق نشیمن توصیه نمی کنیم.
انتخاب فرش با اندازه مناسب نیز اهمیت زیادی در طراحی دکوراسیون مبل در اتاق نشیمن دارد. فرش باید به اندازه‌ای باشد که بتوان تمام مبلمان را دور آن چید و یا حتی تا حدودی پایه های جلویی مبل را روی آن قرار داد. قرار گرفتن پایه های پشتی مبل روی زمین جلوه زیبایی به اتاق نشیمن شما خواهد بخشید.

 

بهترین طراحی دکوراسیون مبل در اتاق نشیمن

 

میز جلو مبلی را با دقت انتخاب کنید

یکی دیگر از اجزایی که روی طراحی دکوراسیون مبل در اتاق نشیمن تاثیرمی گذارد، میز جلو مبلی است. معمولاً توصیه می‌شود که از میزهای جلو مبلی نه چندان بزرگ برای طراحی دکوراسیون مبل در اتاق نشیمن استفاده کنید.
میز جلو مبلی می‌تواند فضای کافی برای خانواده ایجاد کند که بتوانند خوراکی ها و نوشیدنی های شان را روی آن قرار بدهند و از خوردن و نوشیدن آن ها حین گپ زدن با یکدیگر و یا تماشای فیلم به لذت ببرند.
چیدمان میز جلو مبلی در طراحی دکوراسیون اتاق نشیمن باید به نحوی باشد که افرادی که روی مبل می نشینند به راحتی به آن دسترسی داشته باشند و در عین حال مشکلی برای نشستن و بلند شدن از روی مبل نیز نداشته باشند.
بنابراین میز جلو مبلی را نباید از مبل آن قدر فاصله بدهید که دست افراد، زمانی که روی مبل می نشینند به آن نرسد و نباید آنقدر به هم بچسبانید که امکان نشستن و برخاستن از روی مبل برای آنها وجود نداشته باشد.

نور کافی را برای اتاق نشیمن تامین کنید

نور از دیگر عواملی است که روی طراحی دکوراسیون مبل در اتاق نشیمن تاثیر می گذارد و نباید تاثیر آن را نادیده گرفت. معمولاً بهتر است از چند لامپ دیواری به همراه لوستر سقفی استفاده کنید تا نورپردازی شما تکمیل شود.
همچنین به کاربردن لامپ های سفید و زرد در ترکیب با هم به نورپردازی بهتر اتاق نشیمن کمک می کند. لامپ های دیواری را بین مبل های مجزا از هم تنظیم کنید. البته بهتر است تلویزیون را نیز جایی قرار دهید که نور لامپ دیواری مستقیماً به آن نتابد. به این ترتیب می توانید به راحتی یک نقطه کانونی مناسب برای قرار گرفتن تلویزیون در نظر گرفته و سپس مبل ها را دور آن بچینید.

از وسایل دکوری با اندازه مناسب در طراحی دکوراسیون اتاق نشیمن استفاده کنید

وسایل دکوری مثل تابلوهایی که به دیوار آویزان می کنید، گلدان هایی که در کنار مبل قرار می دهید، آینه یا مجسمه، همگی جزوه وسایلی هستند که در چیدمان بهتر اتاق نشیمن به شما کمک خواهند کرد، به شرط اینکه آنها را درست انتخاب کنید.
به عنوان مثال نباید تابلوهای کوچک را پشت کاناپه های بزرگ به دیوار آویزان کنید. به عنوان یک قانون سرانگشتی به خاطر داشته باشید که اندازه تابلویی که پشت هر مبل روی دیوار آویزان می شود باید حداقل دو سوم طول مبل باشد.
اگر به طور قطع تصمیم گرفتید که از یک وسیله دکوری استفاده کنید که اندازه آن کوچک است، حتماً آن را در یک قاب بزرگتر قرار بدهید، به این ترتیب تعادل بین اجزای مختلف حفظ خواهد شد.

چطور بهترین مکان برای قرار گرفتن تلویزیون در اتاق نشیمن را پیدا کنیم

برای اکثر خانواده ها پیدا کردن نقطه کانونی که تلویزیون را در آن قرار دهند، معضل اصلی طراحی دکوراسیون اتاق نشیمن است. از آنجایی که طراحی دکوراسیون مبل در اتاق نشیمن تا حد زیادی به محل قرارگیری تلویزیون بستگی دارد بهتر است هنگام انتخاب نقطه کانونی برای قرار گرفتن تلویزیون در اتاق نشیمن نکته های زیر را به خاطر داشته باشید:

محل قرار گرفتن پریزهای برق در اتاق نشیمن را مشخص کنید

تلویزیون را باید تا حد ممکن نزدیک به پریز برق قرار بدهید. بنابراین، جایگاه پریزهای برق را در اتاق نشیمن مشخص کنید و سپس با توجه به نکات دیگری که در ادامه مطرح می کنیم؛ بهترین نقطه کانونی که نزدیک به یکی از پریز های برق باشد را انتخاب کرده و تلویزیون را آنجا قرار بدهید.

در دید بودن تلویزیون را مد نظر قرار دهید

مهمترین نکته ای که برای انتخاب نقطه کانونی جهت قرارگیری تلویزیون باید در نظر بگیرید؛ در دید بودن آن است. شما باید به این نکته توجه کنید که وقتی روی مبل می نشینید؛ گردن و چشم های شما به طور مستقیم بتواند به صفحه نمایش تلویزیون نگاه کند.
معمولا بهتر است تلویزیون یک متر از زمین فاصله داشته باشد البته اگر تلویزیون را روی میز قرار می دهید این فاصله استاندارد رعایت می شود اما اگر قرار است آن را روی دیوار نصب کنید معمولاً این فاصله به یک و نیم تا دو متر افزایش پیدا می کند.

یک نقطه مرکزی پیدا کنید

از آنجایی که قرار است محل قرارگیری تلویزیون به عنوان نقطه کانونی در نظر گرفته شود باید یک نقطه مرکزی را برای نصب تلویزیون به دیوار و یا قرار دادن آن روی میز تلویزیون در نظر بگیرید. البته اگر نقطه کانونی دیگری به جز تلویزیون را در نظر دارید قرار دادن آن در جایی که با نشستن روی اجزای مختلف مبلمان در دید کامل باشد، کافیست.

جمع بندی

طراحی دکوراسیون مبل در اتاق نشیمن با توجه به چند نکته اساسی در خصوص پیدا کردن نقطه کانونی، انتخاب فرش و اکسسوری های متناسب و حفظ تعادل و هارمونی بین اجزای مختلف، کار چندان سختی نیست.
اما پیش از این که به فکر طراحی دکوراسیون مبل در اتاق نشیمن باشید باید نوع مبلی را که میخواهید استفاده کنید؛ مشخص نمایید.
اگر به دنبال خرید مبل برای اتاق نشیمن خودتان هستید؛ پیشنهاد می کنیم به فروشگاه اینترنتی چوب و مبلمان سری بزنید و در آنجا انواع مختلف مبل مثل مبلمان راحتی، مبل ال، مبل چستر یا مبل کلاسیک را سفارش دهید.

نظر خود را بنویسید

* {{ errors[0] }}