برای خرید مبلمان راحتی چه نکاتی را باید در نظر بگیریم؟

شنبه, 24 آبان 1399

مبل راحتی (Sofa) گونه ای از مبلمان است که تمام آن از پارچه پوشیده شده و در آن خبری از پایه های بلند نیست. مبل در سراسر دنیا به طور کلی به دو گروه راحتی و کلاسیک تقسیم می شوند. این دو گروه نیز شامل انواع زیرمجموعه ها می شوند اما در کل مبلمانی که در فضای اتاق قرار می گیرد جز یکی از دو دسته قرار می گیرد.
از آنجایی که مبل های راحتی بسیار متنوع می باشند می توانید به راحتی مدلی را که مورد پسند شما است انتخاب نموده و در هزینه و زمان خود صرفه جویی نمایید. اگر قصد خرید مبل راحتی دارید باید علاوه بر راحتی، نکات دیگری را نیز رعایت کنید. زمانی که شما با اطلاعات کامل نسبت به انتخاب و خرید مبلمان راحتی اقدام کنید قطعا خرید بهتر و آسان تری خواهید داشت.
از مبل راحتی به طور معمول در اتاق نشیمن استفاده می شود. این نوع مبلمان در انواع مختلفی از سبک، شکل و اندازه وجود داشته و می توانید با توجه به دکوراسیون منزل خود بهترین مدل را انتخاب کنید. یکی از موارد مهم در ارتباط با مبل راحتی، محل قرار دادن آن در اتاق نشیمن است. مبلمان می تواند در محلی دنج قرار داده شود و امکان تعامل نزدیک با افراد را فراهم آورد. با این حال همه این نوع چیدمان را ترجیح نمی دهند.

نحوه چیدمان مبل راحتی

برای چیدمان اول از همه باید توجه داشته باشید که اکثر اتاق های نشیمن مدرن دارای یک نقشه باز هستند و هر دیوار توسط یک دیوار یا پنجره اشغال می شود. این کار باعث می شود که قرار دادن مبل در آنجا تقریبا غیر ممکن باشد کسی که روی آن می نشیند پشت به شخص دیگری خواهد بود. پس باید محل مناسبی را برای قرار دادن مبل راحتی بیابید.
اکثر مبل های راحتی هفت نفره هستند و در صورتی که به خوبی با چیدمان این نوع مبلمان آشنا باشید می توانید به گونه ای زیبا آنها را بچینید. چیدن مبلمان راحتی به صورت خطی زیاد خوشایند نیست و برخی جاها هم نیاز نیست که از یک ست کامل هفت نفره برای دیزاین خود استفاده کنید. شما می توانید با توجه به ابعاد اتاق نشیمن و نیاز خود یک کاناپه سه نفره، کاناپه دو نفره و دو عدد مبل تک از این مجموعه را استفاده کنید. لازم به ذکر است که در زمان خرید مبل راحتی تمامی این موارد را با دقت در نظر بگیرید.

 

برای خرید مبلمان راحتی چه نکاتی را باید در نظر بگیریم؟

 

انواع مبل های راحتی

مبلمان راحتی در انواع گوناگون از نظر اندازه، رنگ، نوع مواد به کار رفته و ... تولید شده و هر یک برای استفاده از محیط های منحصربفردی قابل استفاده هستند. شما می توانید علاوه بر کسب اطلاعات در مورد مدل های آنها و انتخاب صحیح مبل راحتی متناسب با دکوراسیون منزل، از کاربرد و نحوه چیدمان و اینکه برای چه محیطی مناسب هستند آگاهی به دست آورید:

مبل راحتی – کاناپه:

کاناپه (Canapé) عمدتا برای خواباندن دست، بازو و یا کمر و جهت لَم دادن طراحی می شود. این نوع مبلمان در دو طرف دارای دسته بوده و می توانید دستان خود را به راحتی روی آن قرار دهید. از مبل راحتی کاناپه بیشتر در اتاق نشیمن، اتاق خواب، اتاق تلویزیون و حتی اماکن اداری استفاده می شود. سِت هفت نفره آنها بیشتر در منزل و به صورت تکی، دو یا سه نفره در فضاهایی کوچک مثل اتاق های انتظار آموزشگاه ها، مطب یا اداره ها مورد استفاده قرار می گیرند.

مبل راحتی اِل شکل:

مبل راحتی ال شکل (L Shape) در چند سال اخیر تقاضای چشمگیری داشته است. به دلیل ساختار خاص آن می توان آن را به صورت های مختلف نیز تغییر داد اما باید توجه داشته باشید که فضای کافی برای چیدمان آن وجود داشته باشد. کنج اتاق نشیمن یا زوایای منزل، محل صحیح چیدمان مبل راحتی ال شکل می باشد.

مبل راحتی لاوست:

مبل راحتی لاوست (Loveseat) به گونه ای طراحی شده است که دو نفر به راحتی و یا به اصطلاح عاشقانه کنار هم بنشینند. طول این نوع مبل راحتی در حدود 150 سانتی متر بوده و بیشتر مناسب فضاهای کوچک می باشد. این مبل در قرن شانزدهم برای خانم هایی که دارای لباس های پف دار و حجیم بودند طراحی شد و سپس برای زوجینی که عاشقانه روی مبل لاوست بنشینند و با یکدیگر گفتگو کنند.

مبل راحتی مدرن و فانتزی:

مبل راحتی فانتزی از ویژگی های منحصربفرد و فانتزی در رنگ بندی های زیبا و متنوع تولید می شود. از آنجایی که ممکن است برخی فکر کنند به خاطر ظاهر این مبل، آن نمی تواند راحت باشد از خرید آن منصرف می شوند. اما در واقع این ظاهر به این معنا نیست که نمی توان با آن چیدمان زیبایی داشته باشید.

مبل راحتی تخت خواب شو یا فوتون:

مبل راحتی تخت خواب شو یا فوتون (futon sofa bed) به راحتی به تخت خواب تبدیل شده و بهترین گزینه برای فضاهای کم و یا خانه های دانشجویی به شمار می آیند. شما با چند حرکت ساده می توانید این نوع مبل راحتی را به تخت خواب تبدیل کنید. یک قاب فلزی یا چوبی تشک را در خود نگه داشته و موقع جمع شدن زیر کوسن ها قرار می گیرد. البته برای چیدمان این مبل راحتی در اتاق نشیمن باید هماهنگی با سایر مبلمان یا دکوراسیون را رعایت کنید.

نکاتی که باید برای خرید مبلمان راحتی در نظر بگیرید

در نظر گرفتن ابعاد مبل راحتی:

یکی از مسائل مهمی که هنگام خرید مبلمان راحتی باید در نظر بگیریم ابعاد مبل است. مبل راحتی استاندارد به طور معمول دارای یک متر عمق، یک متر و نیم طول و حدود نود سانتی متر ارتفاع است. مبل های سنگین و حجیم نیز معمولا می توانند به فرش آسیب زده و به مرور زمان رد آنها روی فرش باقی بماند. گمان نکنید هرچه مبل سنگین تر باشد کیفیت بالاتری دارد. در مقابل می توان با چوب های سبک تر مبل های با کیفیتی ساخت. علاوه بر این باید متراژ فضایی که که قرار است مبل راحتی در آن قرار گیرد را اندازه گیری کرده و فضایی را برای رفت و آمد در نظر بگیرید. همچنین در نظر داشته باشید که مبل های بزرگ را نمی توان از راه پله باریک و درب های کوچک عبور دهید. پس هنگام خرید تمامی این موارد را در ذهن داشته باشید.

میزان راحتی مبلمان:

راحتی مبل یکی دیگر از مواردی است که باید به خوبی در نظر گرفته شود. قبل از خرید مبل راحتی روی آن بنشینید تا بتوان میزان فرورفتگی و راحتی آن را به خوبی سنجیده و بررسی کنید. با نشستن طولانی مدت روی مبل ناراحتی نباید دچار کمر درد و خستگی شوید. مبل راحتی اصولا برای اتاق نشیمن طراحی شده است و بیشتر قسمت های نمای آن با پارچه رویه کوبی شده است و همانطور که از نام آن بر می آید راحت بودن مهمترین ویژگی آن محسوب می شود. پس اگر احساس کردید که مبل راحتی مورد نظر راحتی دلخواه شما را ندارد پس نمی تواند گزینه خوبی برای خرید باشد.

شکل مبلمان:

منظور از دقت در شکل مبلمان این است که چقدر می خواهید مبلمان شما بزرگ باشد و یا چگونه آن را در اتاق بچینید. رایج ترین مدل های مبل راحتی ال شکل و مستطیلی شکل هستند. چیدمان مبل ال شکل بسیار راحت بوده و بیشتر در کنج استفاده می شود. مبلمان گرد هم می تواند گزینه ایده آلی برای اتاق نشیمن باشد تا افراد بتوانند با آن دور هم جمع شده و به گفتگو بپردازند. تمامی این موارد به نوع فضای اتاق و سلیقه خود شما بستگی دارند.

رنگ مبل راحتی:

انتخاب رنگ هنگام خرید مبل راحتی می تواند بسیار هیجان انگیز باشد. از انتخاب مبلمان خاص با رنگ های زیبا و رنگارنگ هراس نداشته باشید. شما می توانید با کوسن های رنگی و بافت دار و صندلی های کلاسیک مکمل خوبی برای مبل راحتی رنگارنگ فراهم آورید. مبل راحتی به این دلیل که در نقطه کانونی هر اتاق چیده می شوند و دکوراسیون کلی فضا را در بر می گیرند می توانند بر زیبایی آن فضا تأفیر بسزایی داشته باشند پس در انتخاب رنگ های برجسته و الگوهای خاص شک نکنید.

انتخاب پارچه مبلی:

انتخاب پارچه در زمان خرید مبلمان راحتی بسیار حائز اهمیت می باشد. از آنجایی که این نوع مبلمان عمدتا در اتاق نشیمن قرار می گیرد و بیشتر از آن استفاده می شود باید پارچه رومبلی را انتخاب کنید که زود کثیف نشود و نظافت آن هم آسان باشد. همچنین در برابر ساییدگی یا خراشیدگی نیز مقاوم باشد. مبل های چرمی را به راحتی تمیز شده و براقیت و جلوه آنان نیز به خوبی حفظ می شود. پارچه های کتان نیز می توانند گزینه های مناسبی برای مبل راحتی باشند. یکی دیگر از موارد مربوط به پارچه، طرح آن، یعنی گلدار، ساده و طرح دار است. در این مورد باید اندازه فضای منزل را در نظر بگیرید مثلا پارچه های ساده برای فضاهای کوچک تر و پارچه های گلدار برای فضاهای باز و بزرگ مناسب هستند. کوسن ها را نیز مطابق با طرح پارچه مبل راحتی می توانید ساده یا گلدار انتخاب کنید.

توجه به سبک زندگی:

طراحان داخلی توصیه می کنند که برای چیدمان مبل راحتی حتما نوع سبک زندگی را خود را در نظر بگیرید. اینکه در فضایی که مبل راحتی قرار می گیرد شما عمدتا چه کاری انجام می دهید. مثلا بیشتر به تماشای تلویزیون می نشینید یا دوست دارید از دورهمی های دوستانه یا خانوادگی لذت ببرید. اگر شما علامند به تماشای طولانی مدت تلویزیون هستید باید مبل راحتی را انتخاب کنید که بتوان آن را در اطراف تلویزیون جای داد. از طرفی اگر دوست دارید که بیشتر دورهمی داشته باشید می توانید از مبل راحتی ال شکل استفاده کنید تا فضای بیشتری برای نشیمن فراهم شود.

 

برای خرید مبلمان راحتی چه نکاتی را باید در نظر بگیریم؟

 

قیمت مبل راحتی به چه عواملی بستگی دارد؟

زمانی که برای خرید مبل راحتی که یک فروشگاه مبل سر می زنیم تغییرات قیمت مبل در بازار بیش از هر چیزی توجه ما را به خود جلب می کند.
برای مثال در فروشگاه ممکن است گزینه های مختلفی را مشاهده نماییم که تفاوت ظاهری آنها زیاد نیست اما قیمت آنها با یکدیگر متفاوت است. در پاسخ باید بگوییم که قیمت مبل راحتی می تواند به مواد اولیه به نوع مدل و نیز به شرایط بازار بستگی داشته باشد. همچنین تولید کنندگان قیمت مبل راحتی را بر اساس عوامل زیر تعیین می کنند:

- چوب استفاده شده در تولید مبل راحتی؛
- نوع پارچه ای که به کار می رود؛
- مبل وارداتی یا تولید داخل؛
- مدل انتخاب شده مبل راحتی؛
- تعداد مبل استفاده شده در سرویس

جمع بندی

مبل راحتی وسیله ای برای راحتی و استراحت بوده و قرار است که مدت زمان زیادی را در طول روز برای نشستن روی آن اختصاص دهید. از این رو باید بسیار راحت بوده و علاوه بر این از کیفیت بالایی برخوردار باشد تا دچار آسیب و فرسودگی نشده و در نتیجه شما مجددا متحمل هزینه خرید مبلمان راحتی نشوید. باید به خاطر داشته باشید که هر چه برای خرید مبلمان راحتی حساسیت به خرج دهید و تمامی جوانب را به خوبی در نظر بگیرید از خرید خود رضایت بیشتری خواهید داشت. همچنین سعی کنید که برای خرید به یک فروشگاه معتبر مراجعه نمایید تا بتوانید علاوه بر دریافت یک مشاوره حرفه ای در انتخاب مبل راحتی، خرید رضایت بخشی نیز را تجربه نمایید.

برچسب ها:
مبل راحتی

نظر خود را بنویسید

* {{ errors[0] }}