اصول چیدمان انواع مبل در دکوراسیون داخلی

جمعه, 17 بهمن 1399

انواع مبل در دکوراسیون داخلی در سال های اخیر سبک جدیدی به خود گرفته است. به طوریکه چیدمان منزل و استفاده از مبلمان در سالهای اخیر دستخوش تاثیر بسیار شده است و سلیقه مردم را تغییر داده است.
مردم سبک های مدرن را نسبت به سبک های قدیمی ترجیح داده اند. هر کدام از سبک های مورد استفاده انواع مبل در دکوراسیون داخلی دارای ویژگی و خصوصیات خاص خود می باشد که افراد میتوانند به دلخواه خود آنها را برای منزل یا محل کار و اداره خود تهیه کنند.

تاریخچه استفاده از انواع مبل در دکوراسیون داخلی

قبل از اینکه بخواهیم چگونگی چیدمان و اصول مرتبط با انواع مبل در دکوراسیون داخلی را بگوییم، بهتر است نگاهی به تاریخچه دکوراسیون و طراحی منزل داشته باشیم.

دوران غارنشینی!

شروع به دیزاین و طراحی دکوراسیون با توجه به مشاهدات باستانی به زمان انسان های ماقبل تاریخ بر می گردد. زمانی که انسان های نخستین با استفاده از وسایل سنگی که خودشان ساخته بودند به طراحی غارها می پرداختند. در این راستا از نقاشی های خودشان بر روی دیوار استفاده می کردند.
غارنشینان با استفاده از سنگ و چوب برای خود وسایل تزیینی و کاربردی می ساختند و میتوانیم این موارد را به عنوان اولین تلاش های انسان برای دیزاین و طراحی دکوراسیون داخلی به حساب بیاوریم.

استفاده از انواع مبل در مصر باستان

پس از آن میتوانیم به دوران پادشاهی مصریان، یونانیان و رومیان اشاره کنیم. در این دوره استفاده از انواع مبل در دکوراسیون داخلی رواج بسیاری یافت. مصریان بر روی مبلمان خود نقاشی ها می کشیدند و آنها را متناسب با مراسم هایی که داشتند تزیین می کردند. همچنین دیوارهای کاخ های خود را با آداب و رسوم خاص و ویژه ای طراحی می کردند و نقاشی های مناسبتی را بر روی آنها می کشیدند.
در واقع مصریان باستان انواع مبل در دکوراسیون داخلی را متناسب با وقایع پیرامونشان طراحی و استفاده می کردند. و فرهنگ خود را با استفاده از موارد این چنینی به دیگر تمدن ها نشان میدادند.

استفاده از انواع مبل در اروپا

پس از آنها باید به سمت اروپا برویم و تغییر و تحولاتی که در فرهنگ و هنر مردم اروپا اتفاق افتاد را بررسی کنیم. در واقع در این زمان اوج هنر طراحی دکوراسیون را در اماکن مذهبی چون کلیساها می بینیم. از طراحی بیرونی آنها تا طراحی داخلی که با ظرافت بسیار زیادی صورت گرفته است.
سقف ها و دیوارهای کلیساها، استفاده از انواع رنگ ها و طرح های الهام بخش، مبلمان ویژه کلیسایی و همه مواردی که نشان دهنده پیشرفت بشر و اهمیت ویژه ای است که به استفاده از انواع مبل در دکوراسیون داخلی و طراحی و دیزاین داخلی و خارجی داده شده است.
پس از آن در اواخر قرن ۱۸ و اوایل قرن ۱۹ با توجه به انقلاب صنعتی و اتفاقاتی که پیرامون آن رخ داد، هنر جنبه جدیدی از خودش را نشان داد. سبک جدید هنر معماری و طراحی داخلی، تاثیر خود را در استفاده از انواع مبل در دکوراسیون داخلی گذاشت و دنیای طراحی وارد فاز جدیدی از خود شد.

استفاده از انواع مبل در دوران مدرن

پس از پایان جنگ های جهانی اول و دوم و خرابی های وسیع به بار آمده، بسیاری از مردم به سمت بازسازی و احیای دوباره هر آنچه از دست داده بودند کردند و در این بازه توجه ویژه ای به استفاده از انواع مبل در دکوراسیون داخلی و استفاده از انواع اکسسوری ها برای ساخت و ساز دوباره کردند.
این تغییر و تحولات باعث شد تا آنچه امروز می بینیم به وجود بیاید. امروزه نیز استفاده از انواع مبل در دکوراسیون داخلی و طراحی آن در حال تغییر است و دلایل بسیاری پشت این قضیه وجود دارد که باعث می شود افراد در سبک زندگی خود تغییر ایجاد کنند و این تغییر در طراحی دکوراسیون نیز تاثیر دارد.
برای مثال امروزه که جهان درگیر ویروس کووید-۱۹ می باشد و تقریبا یک سال است که همه افراد جهان از این شیوع رنج میبرند، در سبک و سیاق زندگی انسان ها تغییر بسیار به وجود آمده است و سالها بعد میتوان این تغییر را مورد بررسی قرار داد کما اینکه الان نیز این تغییرات قابل مشاهده می باشند.

 

اصول چیدمان انواع مبل در دکوراسیون داخلی

 

انواع دکوراسیون منزل و استفاده از انواع مبل در دکوراسیون داخلی

استفاده از انواع مبل در دکوراسیون داخلی مدرن

دکوراسیون مدرن یکی از سبک هایی می باشد که طرفداران بسیاری در بین مردم دارد. سبک مدرن متولد قرن ۲۱ است و در آن سعی می شود از مبلمان و وسایلی استفاده شود که بسیار ساده باشند و در مینیمال ترین حالت خود بتوانند حس زیبایی را به محیط اطراف خود بدهند.
• داشتن خطوط صاف، پارچه های ساده و عدم اغراق در طراحی از ویژگی های این سبک می باشد.
• در این سبک از تمامی فضاهایی که در اختیار داریم باید بیشترین و بهترین استفاده را بکنیم و توازن را در دکوراسیون داخلی ایجاد کنیم.
استفاده از انواع مبل در دکوراسیون داخلی مدرن را میتوان به استفاده از مبل های چرم ساده و یا مبل پارچه ای بدون طرح و یا با طرح های بسیار ساده دانست و آنها را در این سبک از دکوراسیون به کار برد.

استفاده از انواع مبل در دکوراسیون داخلی سبک معاصر یا امروزی

شاید در ابتدا این سوال پیش بیاید که مگر سبک مدرن با سبک امروزی یا معاصر یکی نیست؟ و با هم چه تفاوت هایی دارند؟
باید بگوییم که معمولا این سبک از دکوراسیون با دکوراسیون مدرن اشتباه گرفته می شود و یا به نوعی این دو سبک را یکی میداند.
سبک امروزی تمام تلاشش را برای نشان دادن وقایع حال حاضر می کند. در این سبک از دکوراسیون اغلب از خطوط استفاده میشود. خطوط منحنی و بدون شکستگی که این برخلاف سبک مدرن است.
در سبک مدرن بیشتر سعی می شود از انواع اشکال هندسی استفاده کرد و خطوط به کار رفته در آن معمولا شکسته هستند و این در حالی است که در سبک امروزی استفاده از شکستگی و خطوط زاویه دار اصلا چیزی نیست که به دنبالش باشیم و از آن استفاده کنیم.
در سبک دکوراسیون معاصر از رنگ ها خنثی بیشتر استفاده می شود ولی به صورت بولد شده و برجسته. به گونه ای که مخاطب با تمام ویژگی های بصری و بالا و پایین های این نوع از دکوراسیون مواجه شود. در واقع به نوعی از حجم دهی استفاده می کنیم و توسط بازی با رنگ ها، حجم ایجاد می کنیم.
در این سبک از دکوراسیون بیشتر از لوازم طبیعی استفاده می شود و تاکید بسیار به استفاده از مواد به کار رفته در طبیعت داریم. استفاده از انواع مبلمان در دکوراسیون داخلی معاصر بیشتر به سمت مبل های ساده و بدون اشکال هندسی مشخص است.
در این نوع از دکوراسیون بیشتر از انواع بازی نور و گیاهان و درختان الهام گرفته می شود و سعی می گردد در طراحی دکوراسیون از این المان ها استفاده شود.

استفاده از انواع مبل در دکوراسیون داخلی انتقالی

شاید در ابتدا بسیار عجیب برایتان به نظر برسد اما سبک دکوراسیون انتقالی در واقع سبکی بین طراحی کلاسیک و طراحی مدرن می باشد. اگر می خواهید دکوراسیون منزل شما ترکیبی از این دو سبک باشد میتوانید از سبک دکوراسیون انتقالی استفاده کنید.
در این سبک از انواع قالیچه ها و کوسن های طرح دار و ساده استفاده می شود. هر آنچه بشود از آن بینابین این دو سبک استفاده کرد، به کار می آید و می تواند جایگاه مناسبی در طراحی آن داشته باشد.
استفاده از انواع مبل ال و مبل چستر در این سبک بسیار رایج است.

استفاده از انواع مبل در دکوراسیون داخلی قرن نوزدهی

در این سبک از دکوراسیون داخلی تمامی چیدمان ها و استفاده از انواع مبلمان و اکسسوری ها مطابق با الهاماتی از قرن ۱۹ میلادی یا اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم اواسط قرن نوزدهم است.
مبلمان استفاده شده در این سبک از نوع مبل کلاسیک می باشد و گاهی مبل چستر نیز استفاده می گردد.
در این سبک از انواع جنس های متفاوت در اکسسوری ها میتوان استفاده کرد. در مبلمان از انواع مبل ساده و بدون طرح های خاص و یا برعکس آن از مبل های بسیار رسمی با پارچه های خاص استفاده می گردد.

میتوانید چوب را با انواع فلزات با یکدیگر ترکیب کنید. برای مثال پلاستیک را در کنار آلومینیوم استفاده کنید و یا فلزات مختلف را با یکدیگر ترکیب کنید. در این سبک از دکوراسیون از انواع رنگ های روشن مانند رنگ های سفید و قهوه ای بیشترین استفاده می گردد.
این سبک در واقع شما را با احساسات نوستالژیک خود روبرو می کند و شما را به ایام قدیم می برد. از این سبک دکوراسیون و مبلمان برای خانه های کوچک و بزرگ هر دو استفاده می شود و استفاده از آن تاثیر بسیار مثبتی در روحیه شما دارد.

استفاده از انواع مبل و دکوراسیون داخلی مینیمال

دکوراسیون منیمیال یکی از محبوب ترین سبک های دکوراسیون در تمام دنیا به حساب میاید. سبک مینیمال را میتوان به عنوان سبک ساده شده مبل مدرن دانست. از انواع مبل به کار رفته در این سبک می توان به مبل هایی ساده با طراحی بسیار ساده و پارچه های بدون طرح اشاره کرد.
در این سبک همه وسایل و اکسسوری ها از حد متعادل خود کمتر استفاده می شوند و چیدمان شلوغ و استفاده از اکسسوری های زیاد در آن دیده نمی شود.
در این سبک هر آنچه باعث حواس پرتی می شود از دکوراسیون حذف می شود و آنچه باقی می ماند وسایل کاربردی و ساده است.
رنگ های به کار رفته در این دکوراسیون رنگ هایی خنثی و کمرنگ هستند. اوبجه های هنری در سادگی این سبک یافت می شوند و مخاطب میتواند آرامش بسیار زیادی از این محیط کسب کند.

استفاده از انواع مبل و دکوراسیون داخلی صنعتی

در این سبک از دکوراسیون که از کارخانه های قدیمی الهام گرفته شده است و از انواع وسایل مورد استفاده در کارخانه ها و انبارها استفاده می شود. وسایلی مانند لوله ها، فن ها، دیوارهای آجری، انواع بلوک و اکسسوری های فلزی که فضا را بسیار مشابه کارخانه های قدیمی می کنند.
در این سبک سعی می شود مواد اولیه دستخوش تغییر زیادی نگردد و همه وسایل حالت طبیعی و عادی خود را حفظ کنند. رنگ های استفاده شده در این سبک اصولا تیره و کدر می باشند و استفاده از رنگ های امید بخش و روشن به ندرت دیده می شود و اگر قرار باشد از این رنگ ها استفاده شود، باید حتما با نوعی اکسسوری خاص ست شود تا بتواند جایگاه خود در این دکوراسیون را حفظ کند.
تاریخچه این سبک از دکوراسیون به سالهای ۱۹۹۰ در آمریکا بر میگردد که کارخانه های قدیمی و انبارهایی که دیگر قابل استفاده نبودند را به خانه تبدیل می کردند و به دلیل کمبود زمان، آنها را دستخوش تغییرات زیادی نمی کردند به همین دلیل رشته سیم، لوله ها و بسیاری از اجزا کارخانه وقتی میخواست به خانه تبدیل شود، در آن باقی می ماند.

استفاده از انواع مبل و دکوراسیون داخلی شابی شیک

این سبک از دکوراسیون الهام گرفته از شلوغی و حرکت جهان به سمت آنتروپی بیشتر می باشد. همانگونه که در شیمی مفهومی تحت عنوان آنتروپی داریم که جهت تمامی حرکات جهان را به سمت شلوغی و بی نظمی میداند، این سبک نیز میخواهد این نوع از شلوغی را به ما یادآوری کند.
این سبک برای افرادی که دوست دارند در فضاهای شلوغ باشند و منزل خود را با اکسسوری های مختلف طراحی و دیزاین کنند بسیار مناسب است. باید توجه داشته باشید که استفاده از تزیینات و اکسسوری های بسیار یکی از مهم ترین مولفه های این سبک می باشد.
استفاده از پارچه های طرح دار و شلوغ و گلدار، کوسن های رنگی رنگی و هر آنچه فضا را بتواند پر کند، بسیار مورد استقبال قرار می گیرد.
در این سبک از انواع مبلمان مثل مبل کلاسیک یا حتی مبل راحتی نیز استفاده می شود.

جمع بندی

توجه کنید که برای انتخاب سبک متناسب با سلیقه خود بهتر است در ابتدا اطلاعات دقیقی از انواع سبک ها داشته باشید تا بتوانید دکوراسیون مورد علاقه خود را بین آنها بیابید. با توجه به تعداد بسیار زیاد این سبک ها بهتر است در مقاله ای دیگر به توضیح بقیه ی موارد بپردازیم. سعی کنید پس از مطالعه و آشنایی با انواع مبل و دکوراسیون داخلی، دست به انتخاب بزنید و بهترین ها را برای منزل خود تهیه کنید.

نظر خود را بنویسید

* {{ errors[0] }}