آیا چوب روس برای مبل خوبه؟

سه شنبه, 12 بهمن 1400
خرید مبلمانی مناسب وزیبا به شما حس خوبی می‌دهد و به خانه ی شما جلوه ی خاصی می‌دهد. اما خرید مبل به این راحتی نیست باید از اطلاعات بیشتری برخوردار باشید تا بتوانید مبل دلخواه خود را با بهترین کیفیت انتخاب کنید. شما باید کوچک ترین نکات را هم در نظر بگیرید تا بعد از خرید مبل پیشمان نشوید. یکی از این نکات توجه کردن به چوب های مبلمان است. مبلمان با انواع و اقسام چوب ها مانند چوب گردو، راش، بلوط، چوب سفید و چوب روس تولید می شود. 
چوب های سفید مقاومت بسیار پایینی دارند ودر مقابل چوب راش بسیار مستحکم و بادوام هستند. اما چوب راش را بیشتر در مبلمان سلطنتی به کار می‌برند و در مبلمان راحتی استفاده از این چوب مناسب نیست. 
چوب روس هم دارای مقاومت بالای است و دارای قیمت مناسبی است. این چوب یکی از چوب های وارداتی است که این از درختان جنگل‌های روسیه بریده می ‌شوند و به کارخانه‌ ها فرستاده می شوند و در آنجا به ابعاد و اندازه های مختلفی در می‌آیند وسپس به شکل پالت بسته بندی می‌شوند و به کشورهای مختلف فرستاده می‌شوند. 

بهترین نوع چوب برای مبل کدام است؟ 


قبل از اینکه اقدام به خرید مبلمان کنید بهتر است بدانید کلاف مبلمان از چه چیزی ساخته شده است. باید به این نکته توجه کنید که حداقل ده سال کلاف کار دچار مشکل نمی شود و بعد از این مدت می‌توانید به تعمیر مبل بپردازید که راحت تر انجام می شود و همچنین این نکته را به یاد داشته باشید که هر چه میزان هزینه ای که برای خرید مبل در نظر می گیرید بیشتر باشد، به  همان میزان مبلی با کیفیت و مقاوم می ‌توانید تهیه کنید. 

زیر کار مبل چیست؟ 


به تمام محتواهای که در زیر روکش پارچه ‌ای و چرمی وجود دارد زیر کار مبل گفته می شود. در زیر روکش مبل چوب های به هم تنیده با فنر و کش و فوم و اسفنج وجود دارند که زیر کار مبل هستند و در هر مبل زیر کارایی آنها با مبل دیگری متفاوت است. 

خصوصیات چوب روسی به کار رفته در مبلمان 


چوب ها انواع مختلفی دارند که بعضی از آنها در کشور ایران وجود دارد و برخی دیگر از کشورهای دیگر به کشور ایران وارد می ‌شوند. یکی از چوب‌ها که به ایران وارد می‌شود چوب روس است.
 چوب های روس  در کشور روسیه تولید می شود و به ایران فرستاده می شود این چوب ها به نام های نراد، یولکا، ساسنا هستند. 
به تمام چوب ها و الوار و تخته هایی که  از کشور روسیه به ایران وارد می شود چوب روس گفته می‌شود که از درخت خاصی نیستند. 
چوب هایی که از روسیه به ایران وارد می‌شوند به خاطر رنگ سفیدشان در طبقه‌ ی چوب های سفید قرار می‌گیرند. 

کاربرد های چوب روسی درخت کاج 


چوب های روسی که از درخت کاج هستند اکثرا در ساخت وسایل منزل مورد استفاده قرار می‌گیرد و همچنین برای ساخت مبلمان و میزهای عسلی و یا میز ناهارخوری مورد استفاده قرار می‌گیرد. 
همچنین این چوب را برای دکوراسیون های منزل یا اداره و مکان‌های دیگر استفاده می کنند. چوب های روسی برای ساخت مبلمان تنها در عرض بیست روز آماده می‌شوند. 

مزایای چوب روسی برای مبلمان 


از ویژگی های مهم چوب روسی این است که دارای استحکام و مقاومت زیادی هستند. مبلمانی که دارای کلافی هستند که از جنس چوب روسی است بسیار طول عمر بالایی خواهند داشت و می توان این مبلمان را با خیال راحت تا چند سال بدون خرابی مورد استفاده قرار داد. 
بعضی از چوب ها پس از اینکه خشک می‌شوند دچار ترک خوردگی می‌شوند اما چوب های روسی به هیچ وجه بعد از خشک شدن دچار ترک خوردگی نمی ‌شوند یا اگر ترک بخورند خیلی ناچیز و کم است. 
جنس این چوب به گونه ای است که زمانی که می ‌خواهند آن را سمباده بکشند خیلی راحت و آسان این کار انجام می‌شود و نجاران در موقع سمباده کشیدن اذیت نمی‌ شوند. 

معایب چوب روسی برای استفاده در مبلمان 


در بالا برخی مزایا و ویژگی های چوب روسی را ذکر کردیم و در اینجا قصد داریم معایب چوب روسی را هم ذکر کنیم.
 همانطور که گفتیم این نوع چوب خیلی راحت سمباده کشیده می شود و دلیل این کار این است که این نوع چوب ها بسیار نرم هستند، بنابراین زمانی که مبلمانی را خریداری کردید که از جنس چوب روسی است می‌بایست آنها را با احتیاط جابه‌جا کنید، زیرا اگر این مبلمان به جایی برخورد کنند خیلی راحت در اثر بافت نرمی که دارند دچار فرورفتگی ویا خراشیدگی خواهند شد. 
یکی دیگر از معایب این چوب ها این است که اگر در جایی مرطوب قرار بگیرند محل مناسبی برای لانه گزینی بعضی از حشرات هستند. پس مراقب باشید که مبلمانی که از چوب روسی ساخته شده است را در جای مرطوب قرار ندهید. 
علاوه بر اینها در چوب روسی ممکن است قارچ رشد کند و بعد به لکه‌های آبی و قرمزی تبدیل شوند که روی این چوب ها ظاهر می شوند و موجب می‌شوند که استحکام این چوب ها کاهش پیدا کنند، پس اگر اهل مراقبت از مبل نیستید یا در محیطی زندگی می کنید که امکان رشد قارچ ها زیاد است این مبل به شما توصیه نمی شود. 

کیفیت چوب راش بهتر است یا چوب روسی؟


در هنگام خرید ممکن است این سوال برای همه ‌ی خریداران پیش بیاید که مبلمان ساخته شده از جنس چوب راش بهتر هستند یا مبلمانی که با چوب روس ساخته شده است.
 در اینجا به ویژگی ها و تفاوت‌های این دو نوع چوب می‌پردازیم تا بتوانید انتخاب بهتری را انجام دهید. 

چوب راش چه نوع چوبی است ؟ 


چوب راش، چوبی است که در ایران به اصطلاح چوب راش نامیده می شود و در زبان انگلیسی به آن beech می‌گویند.
 این مدل چوب از درختان ایران که در شمال کشور در جنگل های شمال وجود دارد تهیه می ‌شود و در شهرهای آستارا و نور در ایران بسیار فراوان است. 
از آنجایی که چوب های روسی از چوب های درخت کاج تهیه می‌شوند نسبت به چوب راش دارای بافت نرم تری هستند و به دلیل آنکه چوب راش مقاومت بالاتری دارد قیمت بالاتری داشته و گران تر است. 

مقاوم سازی چوب به کار رفته در ساخت مبلمان


برای بالا بردن مقاومت چوب های روسی می‌توان آنها را رنگ کرد تا مقاومت آنها بیشتر شود. 

کاربرد چوب های روسی 


این نوع چوب ها کاربردهای زیادی دارند. برخی از کاربردهای رایج این چوب ها عبارتند از:
- استفاده در ساخت پارکت، 
- برای ساخت سقف، 
- کاربرد در ساخت کابینت و
- مبلمان سازی و… 



چرا چوبهای روسی به ایران وارد می ‌شوند؟ 


وارد شدن چوب روسی به ایران به خاطر کمبود چوب در ایران نیست. دلیل وارد شدن این چوب ها این است که از آسیب رسیدن به جنگل‌ های ایران جلوگیری شود.
دقیقا  به همین خاطر چوب روسی به ایران وارد می‌شود و دلیل دیگر وارد شدن چوب روسی به ایران این است که این چوبها دارای قیمت بهتری هستند و همچنین از کیفیت بالاتری برخوردارند، در نتیجه تولید کنندگان مبل اغلب چوب های وارداتی را به چوب های تولید داخل کشور ترجیح می دهند. 

انواع چوب روسی


این چوب ها در انواع مختلفی بخ بازار عرضه می گردند که کمی از نظر کیفیت با هم تفاوت می کنند. برخی از رایج ترین انواع چوب روسی عبارتند از:
- چوب نراد
- چوب سانسا
- چوب یولکا 
این چوب ها به صورت گره، تخته و الوار وجود دارند. 

چوب نراد


چوب نراد، نوعی چوب است که بسیار نرم وکم دوام است و به رنگ های سفید، کرم، قهوه‌ ای در بازار موجود هستند. کار کردن با این چوب ها بسیار راحت است.
یکی از چهل نمونه درخت کاجی که وجود دارند چوب نراد می‌باشد. این چوب ها بسیار قیمت مناسبی دارند و در سال های اخیر مورد استقبال بیشتر سازندگان و صنعتگران چوب قرار گرفته اند.
 

چوب سانسا 


چوب سانسا از جنس چوب درختان کاجی است که بسیار نرم و سبک هستند و مقرون به صرفه می باشند. با این چوب ها مصنوعات چوبی مانند الیاف سازی، ام دی اف، نئوپان و تخته سه‌لا درست می ‌کنند. 
چوب سانسا قرمز رنگ و کمی صورتی رنگ هستند. بافت آنها بعضی اوقات درشت و گاهی هم ریز هستند. 
از خصوصیات خوب این نوع چوب ها این است که بسیار سفت هستند و قیمت مناسب تری نسبت به سایر چوب ها دارند. 

چوب یولکا


چوب روسی یولکا به نام علمی spruce نوئل یولکا معروف است. نوئل یولکا از گونه‌های چوب درختانی است که برگ های سوزنی شکلی دارند. 
گره‌های چوب یوکا نقطه ای است و در طول چوب به طور نامتوازن تکرار می شوند. این نوع چوب ها رنگ روشنی دارند و از درخت اسپروس تهیه می شوند. 
این چوب ها نرم هستند و برای انواع دکوراسیون چوبی داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
بافت این نوع چوب ها بافت نرم و درشتی است و  قیمت مناسبی دارد، به همین دلیل است که آنها مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته اند. 

قیمت انواع چوب های روسی


قیمت انواع چوب های روسی متغیر است و نمی ‌توان قیمت ثابتی را برای آنها در نظر گرفت. همچنین با وجود انواع چوب روسی هر کدام از آنها دارای قیمت متفاوتی هستند. 
قیمت هر کدام از این مدل ها بر طبق متر مکعب آن مشخص می‌شود. 
اگر قصد خرید مبلمان را دارید می‌توانید به فروشگاه ‌های معتبر فروش چوب مراجعه کنید و از فروشنده بخواهید که توضیحی کامل  در مورد چوب های که مبلمان از آنها ساخته شده‌ است به شما بدهند تا بتوانید مبلمانی با بهترین کیفیت ساختمانی را تهیه کنید. 

جمع بندی


مبل های ساخته شده از چوب های روسی امتیازات برتر زیادی دارند، علاوه بر زیبایی، بافت نرم و راحتی کار به آنها از نظر اقتصادی هم به صرفه تر هستند، از این رو این چوب ها مورد استقبال زیاد تولید کنندگان قرار گرفته اند زیرا وقتی بتوانند قیمت تمام شده را کمتر تمام کنند می توانند مبل ها را با قیمت پایین تری به بازار عرضه نموده و طیف گسترده تری از مشتریان را به خود جلب کنند.
البته مبل هایی با الیاف و چوب ارزان تر هم در بازار موجود است که بنابر سلیقه خود می توانید مبل دلخواهتان را انتخاب کنید. اگر به دنبال خرید مبلمانی از جنس های متنوع هستید همچنین مقاله ما با عنوان " مزایای خرید مبل حصیری بامبو" را مطالعه فرمایید.
برچسب ها:
چوب روس

نظر خود را بنویسید

* {{ errors[0] }}