آشنایی با ویژگی‌های مبل حصیری

سه شنبه, 21 اردیبهشت 1400

انواع مبل حصیری سبک، امروزه جایگاه خود را در بین مبلمان مورد استفاده ایرانیان پیدا کرده است. این نوع از مبلمان، بیشتر در فضای باز مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته در فضا و دکوراسیون خانه نیز، از این مبلمان استفاده می‌شود. شاید در ابتدا با شنیدن نام این مبلمان، به یاد هنر حصیر بافی بیفتید. اما باید به این نکته اشاره کرد که این مبلمان با استفاده از تکنولوژی‌های مدرن و امروز ساخته می‌شود. در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا شما را با تاریخچه و ویژگی‌های این نوع از مبلمان آشنا کنیم.

آشنایی با تاریخچه انواع مبل حصیری سبک

این نوع از مبلمان برای اولین بار، در بین ساکنان بین‌النهرین رواج یافته و تولید شد. همچنین اسناد تاریخی به جامانده در کشور مصر از دوران باستان نشان دادند که مردم با استفاده از نی، وسایل زندگی و ضروری خود را می‌ساختند. پس از گذشت سال‌ها، ساخت وسایل با استفاده از نی در بین سایر ملل و اقوام نیز گسترش یافت. در روم باستان نیز این روش مورد استقبال مردم قرار گرفت. نقاشی‌ها و اسناد به‌جا مانده از آن دوران در کشور انگلستان، گواهی بر محبوبیت این روش در بین مردم در عصر ویکتوریا است.

تاریخچه انواع مبل حصیری سبک در کشور آمریکا

سایروس ویکفیلد، اولین شخص در آمریکا بود که در سال 1844 متوجه انعطاف بالای لوازم ساخته شده از حصیر شد. او با دیدن وسایل جامانده از ماشین حمل کالا که دارای جنس حصیری بودند، به ارزش و اهمیت آنها پی برد. در همین حین، جرقه ساخت و تاسیس یک صنعت مبلمان حصیری در ذهن وی زده شده. او در آمریکا شرکت هیوود ویکفیلد را برای تولید مبلمان تاسیس کرد.

انواع مبل حصیری سبک از چه موادی ساخته می‌شوند؟

انواع مبلمان حصیری، در واقع با استفاده از الیاف طبیعی ساخته می‌شوند. مبلمان حصیری در هر جای جهان، بسته به نوع الیاف طبیعی آن منطقه به صورت مجزا و گوناگون ساخته می‌شود. این الیاف‌های طبیعی انواع مختلفی دارند. از جمله این مواد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نخل خرما
چوب بامبو
نی

البته در برخی از مناطق جهان نیز از چوب درخت خیزران یا راتان نیز به عنوان الیاف طبیعی استفاده می‌شود. در ایران، در جنوب کشور، مردم با استفاده چوب درخت نخل، به ساخت مبلمان‌های حصیری مشغول هستند.

مبل حصیری سبک و الیاف مخصوص برای ساخت آن

همان طور که در بالا ذکر شد، ممکن است با شنیدن نام حصر به یاد هنر حصیر بافی بیفتید. در واقع مبلمان حصیری از الیاف حصیری ساخته می‌شوند. این الیاف، در زمره انواع الیاف طبیعی قرار می‌گیرد. ذکر این نکته جالب شد که الیافی با نام حصیر وجود ندارد. در واقع کلمه حصیر، روشی منحصر به فرد است که برای ساخت وسایلی که مواد اولیه آن الیاف طبیعی است به کار برده می‌شود. امروزه مردمان ساکن در مناطق جنوبی ایران، با استفاده از این روش، وسایل و مبلمان‌های شیک و منحصر به فردی را تولید می‌کنند.

بررسی علل محبوبیت مبل حصیری سبک و ویژگی‌های کلی آن

این نوع از مبلمان، از سال 1980، مورد استقبال مردم قرار گرفت. بسیاری از مردم، شیفته استایل و سبک خاص این نوع از مبلمان شدند. این نوع از مبلمان، در سبک‌های استوایی و طبیعی ساخته شدند. سبک متفاوت این نوع از مبلمان، موجب شد که بسیاری از افراد در جهت تنوع و دگرگونی دکوراسیون منزل از این مبلمان استفاده کنند. شما می‌توانید از این مبلمان به صورت ترکیبی با انواع مبل مدرن در منزل استفاده کنید. همچنین می‌توانید از انواع وسایل حصیری در کنار این مبلمان استفاده کنید و فضا را زیباتر جلوه دهید.

زندگی صنعتی و ضرورت استفاده از انواع مبل حصیری سبک

امروزه و در زندگی صنعتی و ماشینی، اکثر مبلمان‌های موجود در بازار با استفاده از مواد مصنوعی تولید شده‌اند. امروزه تمامی مبلمان‌‌ها، با طرح‌های مشابه به هم ساخته می‌شوند. در این بین استفاده از مبل حصیری در خانه و یا فضای باز، یک ایده خلاقانه است که منجر به بروز زیبایی در دکوراسیون خانه شما می‌شود. وقتی شما از مبلمان حصیری در خانه و یا فضای باز استفاده می‌کنید، تنوع را برای آنجا به ارمغان آورده‌اید. البته استفاده از این مبلمان ممکن است به ذائقه هر فردی خوش نیاید و ویژگی‌های آن منحصر به فرد است.

انواع مبل حصیری سبک بیشتر در چه فضایی استفاده می‌شود؟

این نوع از مبلمان بیشتر در فضای آزاد و باز مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر شما مقاله "10 نکته برای خرید مبل مناسب فضای باز" را خوانده و یا مطالعه کرده باشید، با انواع مبلمان مخصوص فضای باز آشنا شده‌اید. همچنین، می‌توانیم از این مبلمان، در کنار استخر نیز استفاده کنیم. باتوجه به مواد به کار رفته برای ساخت این مبل، این مواد آب و رطوبت را به خود جذب نمی‌کنند. شما می‌توانید با استراحت بر روی این مبلمان در کنار استخر، آرامش و راحتی خود را بازیابید. همچنین این مبلمان در برابر نور خورشید نیز مقاوم بوده و آسیب نمی‌بینند.

در ساخت انواع مبل حصیری سبک، معمولا از چه رنگ‌هایی استفاده می‌شود؟

این نوع از مبلمان، در رنگ‌های متنوع و گوناگونی ساخته تولید می‌شوند. رنگ‌های روشن و تیره، طیف گسترده‌ای از رنگ را برای زیبایی بخشیدن به این مبلمان به وجود آورده‌اند. از جمله این رنگ‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

عسلی
قهوه‌ای روشن
ارغوانی
سفید

البته باید به این نکته اشاره کرد که این رنگ‌ها، باید با سایر وسایل در دکوراسیون و چیدمان مبلمان منزل شما همخوانی داشته باشد. بر روی این مبلمان، می‌توانید از کوسن‌هایی با رنگ‌های متضاد استفاده کنید. این کار زیبایی چشم‌نوازی را به دکوراسیون خانه شما می‌بخشد.

 

آشنایی با ویژگی‌های مبل حصیری

استفاده از انواع مبل سبک حصیری در منزل

این نوع از مبلمان، در زمره انواع مبل راحتی قرار می‌گیرند. امروزه در بسیاری از منازل از انواع مبل راحتی استفاده می‌شود. مبلمان حصیری نیز جز همین دسته مبلمان هستند. البته باید عنوان کرد که بسیاری از افراد برای پذیرایی از میهمانان و در مراسمات رسمی از این نوع مبلمان استفاده نمی‌کنند. باید عنوان کرد که طرح و استایل این نوع از مبلمان، بیشتر برای ایجاد حس آرامش و راحتی در افراد طراحی شده است. ظاهر و نمای این مبلمان نیز، ظاهری ساده است که ممکن است مطابق سلیقه برخی از افراد برای استفاده در مجالس رسمی نباشد.

استفاده از انواع مبل حصیری سبک در رستوران‌ها

امروزه بسیاری از صاحبان رستوران‌ها از ایده‌‌ای خلاقانه در جهت جذب مشتری استفاده می‌کنند. این ایده استفاده از مبلمان و صندلی‌های حصیری است. در واقع آنها با استفاده از این مبلمان در رستوران خود، توجه مشتری را به این مبلمان جلب کرده و برای مشتری یک نشیمن راحت و مناسب را در نظر گرفته‌اند. همچنین مبلمان و صندلی‌های حصیری، به دلیل نداشتن پایه فلزی، در هنگام جابه‌جایی صداهای آزاردهنده معمول را ندارند. باید عنوان کرد که این مبلمان بسیار سبک بوده و به راحتی می‌توان آنها را جابه جا کرد. صاحبان رستوران نیز می‌توانند پس از مدتی دکوراسیون مغازه خود را عوض کرده و آنها را جابه جا کنند.

ساخت مبل حصیری سبک در شمال کشور چگونه است؟

همان طور که در بالا اشاره کردیم، در جنوب ایران با استفاده از درخت خرما، وسایل و مبلمان حصیری ساخته می‌شود. اما باید اشاره کرد که مردم هنرمند و باسلیقه در شمال کشور نیز، انواع وسایل و مبلمان حصیری را با دستان توانمند خود تولید می‌کنند. این کار در شمال با استفاده از جودوسر و گندم انجام می‌گیرد. جودوسر و گندم، نیاز مبرم و بالایی به رطوبت دارندکه باتوجه به رطوبت هوا در شمال کشور، هیچگونه مشکلی برای وسایل ساخته شده از این مواد پیش نخواهد آمد. البته اگر این وسایل در مدت زمان کوتاهی، به دور از رطوبت نگه داشته شوند، دچار تغییر ظاهر شده و آسیب می‌بینند.

چیدمان زیبا و دکوراسیون در خانه با استفاده از انواع مبل حصیری

این نوع از مبلمان، همانند سایر مبلمان‌های موجود در منازل چیده می‌شوند. همان طور که در بالا ذکر شد، این نوع از مبلمان در زمره انواع مبل راحتی قرار می‌گیرند. شما می‌توانید مبلمان راحتی منزل خود را به صورت ال چیده و در کنارآنها از دو صندلی حصیری نیز استفاده کنید. همچنین از مبلمان حصیری می‌توانید در جلوی تلویزیون استفاده کنید. چیدمان مبل حصیری به صورت دو مبل سه نفره در کنار دو صندلی حصیری دیگر نیز ترکیب جذابی را به وجود می‌آورد. با استفاده از انواع سبدهای حصیری و قرار دادن گل‌ها و گیاهان زیبا در آنها، زیبایی دوچندانی را به محیط خواهید بخشید.

مزایا استفاده از مبلمان حصیری

انواع مبل حصیری سبک، از خطر آسیب و آفت حشرات دور و درامان هستند. اگر این مبلمان را با سایر مبلمان‌های دیگر مقایسه کنید، سایر مبلمان‌ها از چوب ساخته شده و ممکن است توسط حشرات آسیب ببینند. برای نگداری و مراقبت از این مبلمان، شما به وسیله خاص و یا کار زیادی نیاز ندارید. شما می‌توانید هرچند مدت یکبار آنها را جلا داده و مثل روز اول از آنها استفاده کنید. همچنین باتوجه به سبک بودن این مبلمان، به راحتی می‌توانید آن را از خانه به داخل حیاط برده و ساعاتی را در فضای باز و آزاد بگذرانید. اگر بخواهیم سه ویژگی بارز این نوع از مبلمان را نام ببریم، باید به موارد زیر اشاره کنیم:

سبکی
سازگاری با محیط زیست
سازگاری با تغییرات آب و هوا

مبلمان حصیری، امروزه با استفاده از چه تکنولوژی ساخته می‌شوند؟

امروزه و با پیشرفت تکنولوژی، این نوع از مبلمان با استفاده از صنعت پی وی سی ساخته می‌شوند. این صنعت، یکی از رایج ترین صنایع دنیا است و طبق آمارهای اعلام شده، سومین پلیمر پرمصرف در جهان است. پی وی سی در اصل یک پلاستیک پرکاربرد است که در می‌توان آن را به جای سفال و چوب مورد استفاده قرار داد. استفاده از این ماده، موجب می‌شود مبلمان حصیری نسبت به سایر مبلمان‌ها، دارای قیمت کمتر و مناسب تری باشند. همچنین مبلمان حصیری ساخته شده با پی وی سی، از دوام بسیار بالایی برخوردارند. انعطاف پذیری نیز یکی دیگر از ویژگی‌های منحصر به فرد مبلمان ساخته شده با استفاده از این مواد است.

جمع بندی

انواع مبل حصیری سبک نسبت به سایر مبلمان‌های مشابه، دارای دوام خوب و بالاای است. اگر از این مبلمان به خوبی نگداری شود و آنها را در جای درستی قرار دهیم، می‌توانیم بیش از 5 سال، از این مبلمان در خانه و یا فضای باز استفاده کنیم. این مبلمان، توانسته است محبوبیت زیادی در بین مردم کسب کند و به یکی از اجزای مهم دکوراسیون داخلی تبدیل شود. برای دیدن طرح‌ها و رنگ‌های مختلف مبل حصیری، به سایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی مراجعه کنید و فضای داخل و بیرون خانه خود را با استفاده از این مبلمان، جذاب تر کنید.

نظر خود را بنویسید

* {{ errors[0] }}