آشنایی با انواع مبلمان و سبک های مختلف آن

دوشنبه, 29 دی 1399

انواع مبلمان و شناخت آن ها به شما کمک می کند تا بتوانید متناسب با سلیقه خود بهترین نوع مبلمان را خریداری نموده و دکوراسیون خانه خود را چندین برابر زیباتر نمایید. انتخاب مبل زیبا و متناسب با فضای خانه و دکوراسیون داخلی آن تاثیر بسیار زیادی روی فضای داخلی خانه دارد. به این منظور در این مقاله شما را با سبک های مختلف مبلمان آشنا می کنیم تا بتوانید انتخاب زیباتر و مناسب تری داشته باشید و زیبایی و دلنشینی خانه و محل کار خود را چندین برابر نمایید.

انواع سبک مبلمان 

مبلمان با توجه به سبک خود به انواع مختلفی تقسیم بندی می شود. در ادامه شما را با پرطرفدارترین سبک های مختلف مبلمان آشنا می کنیم.

پرطرفدارترین سبک های مختلف مبلمان 

1: مبلمان کلاسیک

مبلمان کلاسیک دارای ویژگی های خاصی است. این مبلمان بسیار با شکوه و زیبا و البته راحتی است که می توان گفت بسیار اصیل به نظر می آید و از گذشته های بسیار دور مورد استفاده قرار کرفته است. مبلمان کلاسیک هیچگاه قدیمی نخواهد شد و همیش جای خود را در بین خانه های ایرانی حفظ خواهد نمود.
برخی افراد دوست دارند مبل هایی انتخاب کنند که در عین زیبایی خیلی شلوغ نباشند به این منظور مبلمان کلاسیک گزینه بسیار خوبی است که هم زیبا و هم ساده به نظر می آید. همچنین اگر از آن دسته افرادی هستید که سبک های مینیمال و کلاسیک را در دکوراسیون خود به کار می گیرید، این نوع مبلمان گزینه بسیار خوبی به حساب می آید. از انواع مبلمان کلاسیک می توان به مبلمان کلاسیک مصری، مبل کلاسیک فرانسوی، مبل کلاسیک لهستانی و ... اشاره نمود.

ویژگی های بارز مبل کلاسیک 

1. داشتن ظرافت در طراحی و اتسفاده از طرح های سنتی
2. منبت کاری روی آن
3. استفاده از چوب با کیفیت
4. زیباتر کردن دکوراسیون

2: مبلمان راحتی

یکی از انواع مبلمان های پر طرفدار و محبوب مبلمان راحتی است که محیطی صمیمی و دوستانه را ایجاد می کند. این نوع مبل بسیار امروزی است و توانسته توجه جوانان و تازه عروس و داماد ها را به خود جلب کند. مبلمان راحتی بسیار متنوع و قیمت آن مناسب تر از سبک هایی مانند کلاسیک یا سلطنتی است.
مبلمان راحتی معمولا بسیار مورد استفاده قرار می گیرد بنابراین لازم است از مواد درجه یک ساخته شود و چوب به کار رفته در آن با کیفیت باشد. این نوع مبلمان باید به انسان حس آرامش بدهد زیرا اوقات خستگی فرد معمولا بر روی مبلمان راحتی می گذرد. فراموش نکنید هنگام خرید مبلمان راحتی بخش هایی از آن مانند کلاف، پارچه مبل و اتصالات آن را مورد بررسی قرار دهید.
از جمله انواع مبلمان راحتی که امروز بسیار پرکاربرد و پرطرفدار هستند می توان به مبلمان چستر، مبل انگلیسی، مبل ال و مبلمان تخت خواب شو اشاره کرد. پس اگر به دنبال یک مبل گرم و صمیمی برای محیط روزانه هستید این مبل ها گزینه مناسبی هستند.

ویژگی های خاص مبل راحتی

1. داشتن ارتفاه و طول و عرض مناسب به گونه ای که در طولانی مدت به کمر و پاهای شما آسیب نزند.
2. به هیچ وجه رویه این مبل ها نباید از چرم باشد زیرا سبب تعریق می شود.
3. مبل راحتی نه خیلی سفت است و نه خیلی نرم و می توان چندین ساعت روی آن استراحت کرد.
4. پارچه مبل باید با کیفیت باشد و پرز پرز نشود.

3: مبلمان سلطنتی (استیل)

مبل سلطنتی که برخی آن را با نام مبلمان استیل می شناسند نیز یکی دیگر از سبک های مبلمان است. این نوع مبلمان دارای منبت های زیادی بوده و برای افرادی که دکوراسیون منزلشان به سبک اشرافی است می توانند گزینه بسیار خوبی باشند. وجود تاج و منبت های این نوع مبلمان حس اشرافی گری را بسیار بیشتر می کند.
مبلمان استیل نسبت به سایر مبل های کلاسک و مدرن وزن بیشتری دارد و برای افرادی که سالانه جابجایی می کنند شاید گزینه خوبی نباشد. بنابراین بهتر است از مبلمان استیل در مکان های ثابت استفاده شود. هرچه نقش های روی مبلمان ظریف تر باشند قیمت آن بالاتر است. امروزه از مواد مختلفی به جای چوب در ساخت مبلمان استفاده می شود اما هیچ یک نتوانسته اند کیفیت چوب را داشته باشند.
شاید برخی افراد فکر کنند مبلمان سلطنتی قدیمی شده است اما این نوع مبلمان با طراحی بی نظیر و نقش های زیبا هنوز هم یکی از پرطرفدارترین سبک های مبلمان محسوب می شود.

ویژگی های اصلی مبل سلطنتی

1. ارتفاع آن نسبت به سایر مبلمان بالاتر است.
2. در آن از منبت کاری های ویژه با ظرافت خاص به کار می رود.
3. وزن آن سنگین تر است.
4. استفاده از تشک دوبل
5. داشتن تاج
6. شکیل بودن و داشتن جنبه تشریفاتی

 

آشنایی با انواع مبلمان و سبک های مختلف آن

 

تفاوت انواع مبلمان

در حالت کلی اگر بخواهیم مبلمان راحتی، کلاسیک و سلطنتی را با هم مقایسه کنیم نمی توان گفت کدام یک بهتر است زیرا هر کدام از این مبلمان ها دارای مزایایی است که فرد با توجه به شرایط زندگی خود و همچنین کاربرد مبلمان برای او می تواند انتخاب کند. به عنوان مثال مبلمان های سلطنتی با وجود زیبایی بسیار زیادی که دارند خیلی راحت نیستند که بتوان بعد از یک روز کاری روی آن ها لم داد. همچنین این مبلمان ها برای افرادی که زیاد تغییر مکان می دهند گزینه خوبی نیستند.
اگر بخواهیم تفاوت میان مبلمان استیل و کلاسیک را بیان کنیم اولین تفاوت در نوع نقش ها و منبت های روی این مبلمان ها است. در ساخت مبل استیل چوب بیشتری به کار می رود و در نتیجه سنگین تر است. در مبل های سلطنتی طرح های به کار گرفته شده از مبلمان کلاسیک بیشتر هستند و در مبلمان کلاسیک این طرح ها از مبلمان راحتی بیشترند. به گونه ای که می توان گفت مبل های راحتی معمولا تک رنگ هستند.
به دلیل کاربرد چوب کم تر در مبل های کلاسیک این نوع مبلمان نسبت به مبل های استیل قیمت کم تری دارند. در مبلمان کلاسیک معمولا از طرح های سنتی استفاده می شود ولی در مبلمان سلطنتی در پایه ها، تاج و ... با طرافت خاصی از طرح های سلطنتی به کار می رود.
گزینه دیگری که لازم است در مبلمان مورد توجه قرار گیرد وزن آن ها است که با توجه به مقدار فوم، چوب و پارچه تغغیر می کند. در این بین مبلمان استیل نسبت به سایرین بیشتر وزن را دارند. از نظر کیفیتی معمولا برای ساخت مبلمان کلاسیک از چوب درختانی مانند راش، گردو و نراد استفاده می شود که موجب می شود نسبت به مبلمان راحتی قیمت بالاتری داشته باشند.
همچنین معمولا در مبلمان کلاسیک از پارچه گران تری نسبت به مبلمان راحتی استفاده می شود که می تواند سبب افزایش قیمت در این نوع مبلمان گردد. ناگفته نماند که نوع مبلمان نیز در این مساله تاثیر گذار است و می توان مبلمان راحتی خرید که از مبلمان کلاسیک با کیفیت تر باشد. از نظر راحتی مبلمان کلاسیک و راحتی هر دو گزینه بسیار مناسبی برای استراحت هستند و مبلمان سلطنتی زیبایی بیشتری دارند.

کدام نوع مبلمان را بخریم؟

اکنون که با انواع مبلمان آشنا شدید حتما می خواهید بدانید کدام یک را باید خریداری نمایید. به شما توصیه می کنیم برای مکان های راحتی مانند اتاق های مطالعه و نشیمن مبلمان راحتی را انتخاب نمایید. گاهی اوقات می توان از این نوع مبلمان در اتاق خواب ها نیز استفاده کرد. مبلمان کلاسیک در عین راحت بودن اما بیشتر جنبه تشریفاتی دارد بنابراین برای تالار پذیرایی می تواند گزینه بسیار خوبی باشد. از طرفی مبلمان سلطنتی برای افرادی که به دکوراسیون تشریفاتی و سلطنتی علاقه دارند بسیار مناسب است و زیبایی خانه را چندین برابر می کند. برای خانه های کوچک معمولا مبلمان راحتی مناسب است و برای خانه های بزرگ و مجلل با توجه به سلیقه شخص و دکوراسیون خانه مبل های کلاسیک و سلطنتی مناسب هستند.

جمع بندی

در این مقال شما را با انواع مبلمان آشنا کردیم و مزایای هر یک را برای شما بیان نمودیم. بسته به کاربرد و بسته به این که انتظار شما از مبلمانی که می خرید چیست می توانید هر یک از این مبلمان را خریداری نموده و در مکان مناسب از آن استفاده کنید. آشنایی با انواع مبلمان قبل از خرید، به شما کمک می کند انتخاب بهتر و آگاهانه تری داشته باشید.

برچسب ها:
انواع مبلمان

نظر خود را بنویسید

* {{ errors[0] }}