مراقبت از مبل مخملی تک نفره چگونه است؟

يكشنبه, 5 اردیبهشت 1400

مبل مخملی تک نفره، طی چند سال گذشته با داشتن محدوده زیاد، بزرگی و متنوعی از رنگ های با تناژ آبی و سبز رنگ همانند رنگ جواهرات، به یک موفقیت بزرگ و همه گیر تبدیل شد و مجبوبیت زیادی پیدا کرد.
اکنون انواع مبل تک نفره در رنگ ها و فابریک های مختلف و متنوع دیگری طرفداران زیادی پیدا کرده اند، اما آیا فکر می کنید که محبوبیت این انواع مبل همچنان پایدار بماند؟ هیچ کس نمی خواهد هزینه زیادی را صرف خرید مبل تک نفره ای کند که ممکن است تا چند سال آینده قدیمی و تکراری شود و دیگر محبوبیت نداشته باشد.
تصمیم گرفتیم نگاهی به موافقان و مخالفان این گونه سرویس مبلمان مخملی بیاندازیم. خرید یک مبل مخملی تک نفره می تواند کمی شک برانگیز و موجب ولخرجی به نظر برسد و استفاده از آن کمی دردسرساز به نظر بیاید. در حالی که واقعیت این است که بر عکس این امر درست است.
فابریک مخمل به خودی خود جنسی کاملاً بادوام است، حتی اگر ظاهر لوکس و سبک آن باعث شود شما به اشتباه فکر کنید این پارچه دوام زیادی به خصوص برای استفاده در مبلمان ندارد. دلیل آن هم این است که این پارچه هیچ بافت بلند و نخ ریسی ندارد و کاملا صاف و یک دست شبیه به بافت فرش است که نخ گرفتگی آن را غیر ممکن می کند و در صورتی که موی حیوانات خانگی هم روی آن بریزد، نظافت و پاک کردن آن بسیار آسان و بی دردسر است.
مخمل دارای براقیتی بسیار شیک و زیبا است که در مقایسه با سایر پارچه های مدرن بسیار چشم نواز است و هیچ گاه قدیمی نمی شود و از آن می توان در دکوراسیون اتاق و منزل استفاده کرد. درخشش این پارچه، به زیبایی با دیوار های تیره رنگ در تضاد قرار دارد و به جای جذب نور، آن را منعکس می کند که موجب زیبایی دو چندان اتاق هایی به ویژه با دیوار های تیره می شود.

دکور مخمل چند کاره

مخمل در هر فضایی که قرار بگیرد بسیار احساس لوکس بودن به اتاق می دهد دارد. می توان از این نوع پارچه زیبا روی تخت های روکش دار، صندلی های دسته دار، سرویس مبلمان یا مبل تک نفره، پرده ها یا بالش ها و کوسن ها استفاده کرد که به شما امکان می دهد هر چقدر که می خواهید ظاهر اتاق خود را زنده و شاداب کنید.
جنس مخمل با داشتن درخشش دو چندان ظاهری عالی و چشم نواز برای هر اتاقی حتی در فضاهای مدرن، آرامش بخش و کلاسیک می تواند به کار برود و تقریبا با هر سبک معماری و هر رنگ دیواری می توان آن را استفاده کرد. و زیبا ترین ترکیب رنگ و چیدمان را ایجاد کرد و از وقت گذراندن در آن اتاق لذت برد.
یکی از دلایل گرایش امروز عموم به جنس مخمل این است که زمانی فقط از آن خانواده های بسیار ثروتمند و شیک و حتی خانواده های سلطنتی بود. هم در ظاهر گران به نظر می رسید و هم هزینه ساخت آن گران بود. اما امروز در ساخت مبلمان مخملی به وفور استفاده می شود و افراد خوش سلیقه آن را برای استفاده در دکوراسیون منزل خود می پسندند. اگر برای چیدمان مبل تک نفره مخملی در کنار سایر مبلمان خود به دنبال ایده های جالب هستید، مقاله "چطور از مبل تک نفره برای دکوراسیون اتاق پذیرایی استفاده کنیم؟" را بخوانید.

کوسن های مخملی

در حالی که سبک مخمل کاری غنی و بسیار لوکس است، از آن برای کاربرد های دیگری به جز استفاده در ساخت مبل نیز استفاده می شود که یکی از این راه ها استفاده در دوخت بالشتک ها و کوسن های مخملی است که از آن ها می توان بر روی مبل مخملی تک نفره یا کاناپه های غیر مخملی نیز قرار داد، در حالی که همچنان زیبایی خود را حفظ می کنند.

عثمانی مخملی

روش دیگر استفاده در صندلی یا عثمانی است. می توانید حتی خودتان عثمانی را تو دوزی کنید و برای این کار از یک میز قهوه به عنوان پایه عثمانی یا یک جعبه یا حتی از یک عثمانی قدیمی استفاده کنید.
این کار ظاهری لوکس و کاربردی به اتاق شما می بخشد. حتب اگر به نظرتان ظاهر آن چندان مناسب اتاق شما نباشد، می توانی دآن را عوض کنید. همچنین در صورتی که مهارت های کافی در این زمینه داشته باشید می توانید روکش های مخملی نرم برای مبل راحتی برای خود بسازید که می تواند ظاهر مبل تک نفره شما را بسیار زیبا و تک کند.

پرده ها مخملی

به نظرتان پرده یا سایبان های مخملی رومی چطور هستند؟ پارچه ضخیمی که با احساسی ناشی از مینیمالیستی مدرن ایجاد شده توسط سایه ها و نه خود پرده همراه است، به شما حریم خصوصی و گرما می بخشد. اما اگر این پرده های زیبای مخملی در اتاق مناسبی استفاده شوند، بسیار بزرگ به نظر می رسند و حتی می توانند ظاهر اتاق را هم بزرگ و لوکس نشان دهند.

 

مراقبت از مبل مخملی تک نفره چگونه است؟

مخمل صاف

نخ مخمل مراحل تولید بیشتر و مقدار نخ استفاده شده بیشتری نسبت به سایر پارچه ها برای ساخت نیاز دارد و از هر نوع نخی ساخته می شود. این پارچه پس از بافته شدن در وسط تقسیم می شود.
نخ های برحسته به کار رفته در این پارچه به آن بافتی نرم و لوکس می بخشند. اگر پارچه ای مخملی را با پارچه ابریشم مشاهده و مقایسه کنید، خواهید دید که پارچه آن شکننده تر است. این پارچه به سرعت لک می شود، در حالی که مواد مصنوعی مانند پلی استر را به راحتی می توان در خانه تمیز کرد و شست.
پارچه های دارای الیاف پشم، پنبه و الیاف مصنوعی اغلب اوقات مورد استفاده قرار می گیرند که باعث دوام بیشتر پارچه و هزینه تولید کمتر و ارزان تر شدن محصول می شود.
حالا به این بحث می رسیم که در یک اتاق نشیمن که مبل مخملی تک نفره یا سرویس مبلمان مخملی در آن قرار دارد و رفت و آمد در آن زیاد است، وجود مبل مخملی قطعا بسیار کاربردی است و باید تا سال ها دوام و استفاده داشته باشد. اما اگر روزی بر حسب اتفاق مخمل مبل شما دچار چروک شدگی یا ساییدگی شود چه کار می کنید؟
وقتی نخ های مخمل پس از نشستن دچار لک یا چروک یا سایش شود، بدانید که دائمی نیست. یعنی با گذشت زمان پارچه به حالت طبیعی خود برمی گردد. اگر دوست داشتید هم همیشه می توانید پارچه را بخار دهید و صاف کنید.
با این حال ، لک های عمیق تر ممکن است دائمی شوند و دقیقاً مانند چرم شکل مبل مخملی تک نفره شما را تغییر دهند. در این صورت این ساییدگی را به عنوان شخصیت جدیدی برای مبل خود در نظر بگیرید و به هیچ وجه به آن آسیب نرسانید.

تمیز کردن مبل مخملی تک نفره

ساده ترین راه مراقبت از مخمل، جاروبرقی کشیدن آن با استفاده از نازل دستی برای آلودگی ها و خاک های در داخل نخ های پارچه است. مخمل غالباً با مواد دفع کننده لکه پوشانده می شود. در این صورت، لکه مرطوب را به آرامی با یک حوله نرم و مرطوب آغشته کنید تا کاملا از بین برود.
اگر لکه روی پارچه مبل خشک شده است، ممکن است لازم باشد با سازنده مبل خود تماس بگیرید. قبل از شروع تمیز کردن مبل خود باید بدانید که جنس نخی که از آن در ساخت پارچه استفاده شده است چیست.
اگر روکش های لیز و لغزشی مخملی دارید، می توانید آن ها را بشویید اما توجه کنید که استفاده از آب گرم ممکن است باعث جمع شدن مخمل و از بین رفتن قابلیت ارتجاعی پارچه شما شود، پس از این کار خودداری کنید و حتما برای شسشتوی مخمل از آب سرد استفاده کنید.
برای جنس مخمل ظریف می توانید از مواد شوینده استفاده کنید. می توانید آن ها را در ماشین لباس شویی بیندازید و آن را روی چرخیدن با دور ملایم یا گزینه شستن با دست تنظیم کنید تا به بافت پارچه آسیبی نرسد.
همیشه دستورالعمل نحوه تمیز کردن که روی برچسب مبل مخملی تک نفره قرار دارد را بررسی کنید تا ببینید تولید کننده چه پیشنهادی برای این کار دارد. پارچه های مختلفی وجود دارد که انواع مخمل ساخته شده از پنبه، مواد مصنوعی، ابریشم و ملافه نامیده می شوند و هرکدام به شکل متفاوتی تمیز می شوند. اگر نوعی که شما دارید قابل خشکشویی باشد، ممکن است به خوبی در برابر آب واکنش نشان ندهد.

چگونه مبل مخملی را مثل روز اول نگه داریم؟

برای اینکه ظاهر مخمل به بهترین شکل خود باقی بماند، مبل های مخملی به چند مرتبه رسیدگی ویژه در هفته نیاز دارند تا نخ های آن بلند و صاف بمانند و همچنین رنگ آن ظاهر غنی و لوکس خود را مانند روز اول حفظ کند. حداقل هفته ای یک بار آن را به آرامی براش بکشید تا نخ های مبل مخلملی شما شانه شوند.
همچنین می توانید برای جلوگیری از ساییدگی نخ های الیاف مخمل، آن را با یک درپوش جارو که مخصوص مبلمان است جاروبرقی کنید. در غیر این صورت می توانید یک جفت جوراب ساق بلند را در اطراف نازل جارو برقی قرار دهید. این به حفظ بافت پارچه و طولانی شدن عمر و دوام آن کمک می کند چرا که قرار دادن نازل جارو به طور مستقیم روی پارچه می تواند پارچه را دچار فرسایش کند.

نظر خود را بنویسید

* {{ errors[0] }}