مشکلات صنعت مبلمان در ایران و جهان

جمعه, 20 فروردین 1400

مشکلات صنعت مبلمان، امروزه به معضلی جدی در راه پیشرفت این صنعت تبدیل شده است. بسیاری از افراد، گمان می‌کنند این صنعت فقط شامل مقداری چوب و پارچه است. این افراد تنها به محصول نهایی صنعت مبلمان چشم دوخته‌اند.
برای ساخت یک مبل، باید امکانات و تجهیزات بسیاری فراهم شود. امروزه شما در هر خانه‌ای در هر نقطه از ایران بزرگ، می‌توانید تعدادی مبل را مشاهده کنید. این امر نشان می‌دهد که در دنیای امروز، مبل دیگر یک وسیله تجملی و لوکس نیست. صنعت چوب و مبلمان، در هر شرایط و زمینه‌ای می‌تواند در زندگی مردم تاثیر داشته باشد. از جمله این موارد:

ساخت دربی چوبی برای یک ساختمان
ساخت کابینت و کفپوش برای استفاده در آشپزخانه

ساخت یک کلبه چوبی کوچک در جنگل

در تمامی موارد ذکرشده در بالا، صنعت چوب و مبلمان نقش مهم و بسزایی دارد. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید، تا با این صنعت رابیشتر آشنا شویم و مشکلات و معضلات آن بررسی کنیم.

آشنایی با وضعیت فعلی صنعت مبلمان در ایران

مشکلات صنعت مبلمان در ایران، فزاینده و چالش برانگیز است. در یک سال اخیر، این مشکلات و معضلات روند روبه رشدی را به خود گرفته‌اند. کارشناسان با بررسی در این زمینه، به سه عامل زیر برای تشدید این مشکلات پی برده‌اند:

شیوع ویروس کرونا
تحریم ‌های اقتصادی
بی ثباتی اقتصادی

با توجه به عوامل بالا و دانستن این عوامل، درک معضلات و مشکلات این صنعت،آسانترخواهد شد. متاسفانه، امروزه بسیاری از فعالان این عرضه، رضایت کافی برای ادامه فعالیت در این عرصه را ندارند. طبق بررسی‌های انجام گرفته، این صنعت می‌تواند در حدود یک میلیون شغل برای افراد جامعه ایجاد کند. این اشتغال هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیر مستقیم است. این صنعت شامل اصناف و واحد‌های آموزشی است.

روند فعلی کار در این صنعت

صنعت مبلمان، فراز و نشیب‌های بسیاری را پشت‌سر گذاشته است. مشکلات صنعت مبلمان، همانند دیگر بخش‌ها، با ارائه راهکار‌های مناسب و مدیریت خوب از بین می‌روند.
در شرایط کنونی کشور، برخی از واحد‌های کوچک فعال در این زمینه، مجبور به تعدیل نیرو شده‌اند. شرایط اقتصادی و مشکلات آن از جمله عدم پرداخت به موقع حقوق، موجب نارضایتی کارکنان این واحد‌ها شده است. تشکل‌های صنایع چوب و مبلمان در وضعیت نگران‌ کننده‌ای به سر می‌برند. واحد‌های بزرگ کسب‌و کار به دلیل شرایط تحریم، با مشکلات اقتصادی زیادی دست وپنجه نرم می‌کنند.
نبود امکانات و زیرساخت‌های نامناسب، یکی دیگر از مشکلات این صنعت است. اگر شرایط اقتصادی و بازار ارز، رو به بهبود باشد، تاثیر شگرفی بر رونق و پیشرفت این صنعت خواهد داشت.

مشکلات صنعت چوب و مبلمان

بخشی از مشکلات صنعت مبلمان، مربوط به ساختار‌های سنتی اداره و مدیریت این صنعت می‌شود. اگر، مدیریت صحیحی در این صنعت وجود داشته باشد، صنعت چوب و مبلمان پتانسیل بسیار بالایی برای کمک به اقتصاد کشور و سودآوری برای آن دارد. قانونگذاری صحیح در هر ارگانی موجب بهبود نظم و برطرف شدن مشکلات آن خواهد شد. در این صنعت نیاز به قانونگذاری صحیح متناسب با مشکلات و شرایط این صنعت خواهیم داشت. گردش مالی این صنعت در سال‌های اخیر، کمتر از حد مورد انتظار بوده است. همچنین تحریم و پیامد‌های آن، موجب کسادی بازار این صنعت شده است. براثر تحریم، ورود مواد اولیه برای ساخت مبل، به کشور ممنوع شده است. همچنین فروش و صادرات مبل به خارج، بسیار کاهش یافته است.

مشکلات ارزی در صنعت مبلمان

یکی از مشکلات صنعت مبلمان، عدم تخصیصی ارز موردنیاز به این صنعت است. این عدم تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی صورت می‌گیرد. از نظر بانک مرکزی، صنعت مبلمان در فهرست مشاغل آسیب‌زا قرار نمی‌گیرد. به همین دلیل منابع مناسب از سوی این بانک، به صنعت مبلمان تخصیص نمی‌گیرد.
در این صنعت، واحد‌هایی وجود دارند که مواد اولیه خود را با ارز خریداری می‌کنند. این واحد‌ها در این شرایط، باسختی و مشقت مواد اولیه خود را تامین می‌کنند. در طول سال‌های اخیر، نرخ ارز ثبات نداشته است. نوسانات بسیاری که ارز در طول سال‌های اخیر داشته است، موجب مشکلات متعددی برای واحد‌های کوچک کسب‌وکار در صنعت مبلمان شده است.
وقتی ارز مناسب برای خرید مواد در اختیار این واحد‌های کسب‌وکار وجود نداشته باشد، قیمت تمام شده مبلمان تولیدشده بسیار بیشتر از حد معمول خواهد شد. وقتی قیمت افزایش یافت، خرید برای مشتریان سخت‌تر خواهد شد. این موضوع، به ورشکستگی واحد‌های کوچک منتج خواهدشد.

تامین مواد اولیه در صنعت مبلمان

تامین مواد اولیه مورد نیاز، یکی دیگر از مشکلات صنعت مبلمان است. همان طور که در بالا اشاره کردیم، این مشکل، ضربه بزرگی به واحد‌های کسب‌وکار فعال در صنعت چوب و مبلمان خواهد زد. سه حوزه‌ای که در این زمینه با مشکلات جدی روبه رو هستند و مواد اولیه برای واحد‌های آنان به سختی فراهم می‌شود، شامل موارد زیر هستند:

سرویس خواب، میز ناهارخوری و انواع میز جلو مبلی
کابینت سازی و ساخت کمد های دیواری و قفسه ها
تولید انواع مبل از جمله مبل راحتی، مبل ال، مبل استیل و غیره

در این شرایط و برای پیشبرد کار، صاحبان این مشاغل، مجبور هستند که از موادی با کیفیت نازل و پایین استفاده کنند. کاهش کیفیت این محصولات، قطعا به ضرر مصرف کنندگان این محصولات است. متاسفانه برخی از این مواد، در داخل کشور تولید نمی‌شوند.
عدم تولید این مواد موجب می‌شود، در صورت واردات از خارج، قیمت‌ آنان چندین برابر حد معمول شود. تمامی این مشکلا موجب، افزایش بیکاری و دور شدن مردم از خرید جنس باکیفیت در این صنعت خواهدشد.

 

مشکلات صنعت مبلمان در ایران و جهان

 

واردات مواد اولیه در مدت زمان طولانی و مشکلات مالیاتی

اگر یکی از صاحبان واحد‌های کوچک و یا متوسط بتواند از حلقه تحریم عبور کند و به مرحله ثبت سفارش برسد، با یکی دیگر از مشکلات صنعت مبلمان روبه رو خواهد شد. این مشکل، طولانی بودن ثبت سفارش است که باعث می‌شود وقت و زمان زیادی از صاحبان مشاغل تلف شود.
اگر بخواهیم این زمان تلف شده را به صورت عدد برای شما گزارش دهیم، 40 روز کاری را می‌توانیم عنوان کنیم. دولت در زمان تحریم به دلیل کاهش فروش نفت، سعی دارد مقداری از این کاهش بودجه را از طریق مالیات بر این بخش جبران کند. متاسفانه در این زمینه، کارشناسی‎‌های اشتباه موجب بروز مشکلاتی در این زمینه شده است.
دولت باید در این زمینه، با ایجاد سازماندهی درست، مشکلات مالی این اصناف را برطرف کند. دولت با رفع این مشکلات، می‌تواند موجب بروز رقابت بین واحد‌ها برای تولید محصول مناسب و باکیفیت شود.

کمبود چوب و مشکلات حاصل از آن

طبق قانون اعلام شده، هیچ شرکت و یا نهادی نمی‌تواند به مدت 10سال از جنگل‌های کشور، چوب بهره برداری کند. متاسفانه در این زمینه نیز با ورود کارشناسان ناآگاه، تامین چوب برای صنعت چوب و مبلمان با مشکل مواجهه شده است. همچنین بهره برداری از چوب‌های موجود در باغات کشور، به دلیل خشکسالی کاهش یافته است.
با این وجود برخی افراد، به صورت پنهانی و مخفیانه، اقدام به بهره برداری از چوب‌های جنگل می‌کنند. به دلیل اینکه این چوب‌ها با شرایط غیر اصولی برش داده می‌شوند، از کیفیت پایینی برخوردار هستند. استفاده از این چوب‌های بی کیفیت، موجب تولید محصولات بی کیفیتی خواهدشد. همچنین زمینه و شرایط برای قاچاق چوب مهیا خواهد شد. اگر مقاله "مبل استیل چیست و از چه نوع چوبی تولید می‌شود؟" را بررسی کرده باشید، متوجه اهمیت چوب، در تولید مبلمان خواهید شد.
این چوب‌ها نیز ممکن است دارای استانداردهای غیر اصولی و کیفیتی نازل باشند که موجب بروزمشکلات صنعت مبلمان می‌شوند.

عدم فروش محصولات تولیدشده در دنیای چوب و مبلمان

همان طور که در بالا اشاره کردیم، استفاده از مواد بی کیفیت موجب می‌شود، محصول تمام شده بی کیفیت باشد. در این حال، خریدار کمتر رغبت می‌کند از محصولات داخلی استفاده کند. او ترجیح می‌دهد، هزینه بیشتری کند اما جنس و محصول با کیفیت‌تری داشته باشد.
اما در مورد قشر ضعیف جامعه این موضوع متفاوت است. در ایام کرونا و به دلیل وضعیت وخیم اقتصادی، بسیاری از افراد درآمدپایینی دارند. به همین دلیل آنها مجبور هستند اولویت‌های خود را در زمینه خرید مواد و محصولات تغییر دهند. شاید خرید مواد خوراکی مناسب، مهم تر از خرید یک ست مبلمان باشد.
کاهش قدرت خرید مردم، موجب انباشت اجناس تولید شده در انباز‌های صاحبان واحد‌های کوچک و بزرگ شده است و یکی ازمهم‌ترین و بزرگترین مشکلات صنعت مبلمان است. همچنین بی ثباتی بازار و افزایش روزانه قیمت‌ها، موجب کمبود اعتماد مردم به بازار صنعت چوب و مبلمان شده است.

زیرساخت‌های قدیمی و پیامد‌های ناشی از آن

مشکلات صنعت مبلمان، خصوصا در ایام کرونا، زیاد است و زمان بسیاری می‌طلبد تا به آنها پرداخته شود. یکی دیگر از این مشکلات که در ایام غیر کرونا نیز موجب بروز معضلات بزرگی می‌شود، ساختار‌های قدیمی و استفاده از روش‌های منسوخ شده است.
مسئولان باید با همفکری و هم اندیشی با صاحبان واحد‌های بزرگ و کوچک، این روش‌ها و ساختار‌ها را در کار، از بین ببرند. وجود این روش‌ها، سالانه منجر به بیکاری هزاران نفر می‌شود. در این زمینه، استفاده از کارآفرینی‌های خلاقانه و متناسب با شرایط روز، موجب بهبود کیفیت محصوالات و اشتغال آفرینی خواهد شد.
در واحد‌های کوچک، معمولا تعداد افراد زیادی مشغول به کار هستند. صاحبان کار در این شرایط مجبور به تعدیل نیرو هستند. حال مسئولان بتوانند تعداد این شرکت‌ها را افزایش داده و آنها را با متد روز اداره و مدیریت کنند، شاهد پیشرفت عظیمی در این صنعت خواهیم بود.

مشکلات صنعت چوب و مبلمان در سایر کشورها

تا بدین جای مقاله، به بررسی مشکلات صنعت مبلمان در کشور ایران پرداختیم. با بررسی‌های صورت گرفته، چند کشور سالانه و به صورت شاخص از تولید کنندگان اصلی مبل در جهان به شمار می‌روند. این کشورها شامل موارد زیر هستند:

چین
آلمان
ایتالیا
لهستان

طی بررسی‌های صورت گرفته، وضعیت تولید و یا صادرات مبل در کشورهای ذکر شده در بالا، درسال 2020 خوب بوده است. صنعت مبل در جهان، بیش از 90 درصد از تولید ناخالص را به خود اختصاص داده است. این امر، نشان از اهمیت این صنعت در بین سایر کشور‌های جهان دارد.
هر صنعت پررونقی در جهان، قطعا چالش‌ها و مخاطراتی پیش رو دارد. یکی از این مخاطرات، رشد کند و آرام این صنعت در سال 2019 بوده است. از دلایل این امر، می‌توان به خارج شدن انگلستان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین وارد کنندگان مبل از اتحادیه اروپا اشاره کرد.
این امر موجب بروز چالش‌هایی در رشد این صنعت شد. همچنین رکود اقتصادی در کشور ایتالیا به عنوان تولید کننده مبل و افزایش بدهی‌های دولت این کشور، تاثیر بسزایی در کاهش رشد تولید مبل داشته است.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم گوشه‌ای از مشکلات صنعت مبلمان را برای شما بازگو کنیم. به طور کلی می‌توان اذعان کرد که رشد و پیشرفت صنعت مبل در دنیا، مسیر خوبی را در پیش گرفته است. شاید در بعضی از سال‌ها در مدت زمان کوتاهی، این رشد کند شده باشد، اما به طور کلی قابل قبول است. امید است که در کشورما نیز، با توجه و اهتمام مسئولان به این صنعت، شاهد رشد و شکوفایی آن باشیم.
در پایان به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر به دنبال خرید مبل با کیفیت هستید، با مراجعه به فروشگاه‌های اینترنتی، از محصولات آنها دیدن کنید. با این کار، از مزایای خرید آنلاین و تخفیفات ویژه بهره مند شوید.

نظر خود را بنویسید

* {{ errors[0] }}