مراحل تولید مبل راحتی و مبل استیل

يكشنبه, 29 فروردین 1400

مراحل تولید مبل و تکمیل آن به درستی، موجب ساخت یک مبل باکیفیت خواهد شد. استفاده از ابزارهای باکیفیت و استفاده از افراد متخصص و حرفه‌ای، موجب می‌شود مبلمان ساخته شده بهتر و مورد پسند عموم باشند. همچنین استفاده از پارچه‌های مناسب و زیبا، موجب افزایش کیفیت ظاهری مبلمان خواهد شد. در این مقاله، سعی خواهیم کرد اطلاعات مناسب و دقیقی را در رابطه مراحل مختلف تولید مبل برای شما بیان کنیم.

نجاری، اولین مرحله از مراحل تولید مبل

نجاری، اولین مرحله از مراحل تولید مبل است. استفاده از یک نجار متخصص و حرفه‌ای در این مرحله لازم و ضروری است. در این مرحله، شما باید یک چوب با جنس و کیفیت مرغوب را برای استفاده در ساخت مبلمان انتخاب کنید. هرچوبی، ویژگی‌های خاص خود را دارد و برای استفاده در یک مبل به خصوص کاربرد دارد. از انواع چوب‌هایی که در مبلمان استفاده می‌شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

چوب درخت گردو
چوب درخت افرا
چوب درخت صنوبر
چوب درخت راش

استفاده از دستگاه‌های نجاری در مراحل تولید مبل

شما در این مرحله، الوارهای چوب را به کارگاه‌های مخصوص برش زنی می‌برید. در این کارگاه‌ها، دستگاه‌های مخصوص برش زنی آماده هستند تا تکه‌هایی را با ابعاد مناسب برای مبل مخصوص شما برش بزنند. اگر شما مقاله "تفاوت مبل استیل و کلاسیک" را بررسی کرده باشید می‌دانید که برخی از مبلمان، همچون مبل سلطنتی دارای نقش و نگارهای زیادی است. از منبت‌کاری نیز بر روی چوب این مبلمان، بسیار استفاده شده است. برخی از این نقش‌ها، با دست برروی چوب‌ها ایجاد می‌شوند.

استفاده از چوب راش در مراحل تولید مبل

این چوب، یک چوب سخت و سنگین است. در این چوب، به دلیل مقاومت وسختی زیاد، موریانه و هرجانوری که به چوب آسیب می‌رساند، معمولا نمی‌تواند به درون آن نفوذ کند. استفاده از این نوع چوب صنعت تولید مبل، ضایعات بسیار کمی دارد. چوب راش را هم می‌توان در داخل ایران تولید کرد و هم اینکه از طریق کشورهای خارجی وارد کشور کرد. چوب راش وارداتی از کشور گرجستان، دارای کیفیت بالا و جنس مرغوبی است.

برش چوب به شکل مناسب، دومین مرحله از مراحل تولید مبل

بعد از اینکه یک چوب با کیفیت را انتخاب کردید، باید شروع به برش آن چوب کنید. برش زدن شما، بستگی به نوع مبل موردنظر شما دارد. برای برش زدن چوب، باید بسیار دقت کنید. اگر این برش به صورت نامناسب زده شود، موجب می‌شود مبل فرم نامناسبی به خود بگیرد. در اثر برش‌های نامناسب، چوب قابلیت خود را برای استفاده مناسب در مبل از دست می‌دهد. همچنین قبل از برش چوب، دقت کنید چوب ترک‌خوردگی نداشته باشد.

رنگ ‌کاری، سومین مرحله از مراحل تولید مبل

سومین مرحله از مراحل تولید مبل، رنگ کاری چوب است. چوب، سنگ بنای اصلی ساختمان مبل است. دو مرحله‌ای که در بالا توضیح دادیم، برای ساخت کلاف اولیه مبل بود. اگر چوب مورد نظر شما خراب باشد و یا رنگ نامناسبی داشته باشد، با استفاده از رنگی مناسب ، می‌توان آن را ترمیم کرد. با این کار، می‌توان به راحتی استحکام و دوام اسکلت مبل خود را تضمین کرده و یا افزایش دهید.

استفاده از پلی استر در سومین مرحله از مراحل تولید مبل

پس از اتمام مرحله رنگ کاری چوب مبل، نوبت به سمباده کشی با دستگاه بر روی چوب مورد استفاده مبلمان خواهد شد. این کار موجب می‌شود سطح چوب صاف و بدون هیچگونه برجستگی باشد. استفاده از پلی استر نیز بعد از اتمام تمامی این مراحل است.پلی استر موجب می‌شود رنگی را که بر روی سطح چوب پاشیده‌اید، طول عمر و ثبات بیشتری داشته باشد و در مدت زمان بیشتری از بین برود. هچنین استفاده از پلی استر موجب می‌شود زیبایی و کیفیت چوب مبل شما دوچندان شود.

استفاده از سیلر در مراحل تولید مبل

سیلر، یکی از انواع تمام پلی استر است. پس از استفاده از این تمام پلی استر بر روی رنگ چوب، شاید تغییرات زیادی را مشاهده نکنید. اما اگر با دقت کافی به رنگ چوب دقت کنید، متوجه خواهید شد که رنگ چوب تا حدودی تغییر کرده است. با استفاده از سیلر می‌توان رگه‌های چوب را که از زیبایی ظاهر چوب می‌کاهد، حذف کرد. در واقع با استفاده از سیلر، یک لایه رنگ جدید بر روی رنگ اصلی چوب پدید می‌آید. سیلر، معمولا به رنگ عسلی، در بازار موجود است.

برش پارچه، چهارمین مرحله مهم در مراحل تولید مبل

بعد از اتمام مراحل ساخت کلاف و چوب مناسب برای مبل، نوبت به انتخاب پارچه و برش آن می‌رسد. در این مرحله با استفاده از دستگاه‌های خیاطی بزرگ و مخصوص، اقدام به ساخت پارچه مناسب برای مبلمان خواهیم کرد. شما باتوجه اینکه مبل موردنظرتان، چه مبلی است و چه طراحی دارد، باید پارچه خود را انتخاب کنید. مثلا پارچه مبل راحتی با پارچه مورد استفاده برای مبل سلطنتی متفاوت است. همچنین استفاده از خیاطان ماهر و باتجربه، موجب می‌شود دوخت زیبا و تمیزی را برای پارچه مبل خود داشته باشید.

رویه‌کوبی، پنجمین مرحله در مراحل تولید مبل

یکی از سخت‌ ترین مراحل در تولید و ساخت انواع مبلمان، مرحله رویه‌کوبی است. اگر این مرحله به خوبی انجام شود، موجب می‌شود مبل شما بسیار با کیفیت و با طول عمری طولانی باشد. در این مرحله، باید با استفاده از انواع فوم و اسفنج، نشیمنگاه و قسمت‌های پشتی مبل را نرم و راحت کنیم. همچنین با این کار، ظاهر مبل شما، زیباتر و جذاب تر خواهد شد. رویه‌کوبی، خود دارای مراحل بسیاری است و نیاز به ظرافت و دقت خاصی دارد.

 

مراحل تولید مبل راحتی و مبل استیل

انواع رویه‌کوبی در مراحل تولید مبل

رویه‌کوبی، خود دارای چند قسمت متفاوت و مجزا از هم است. این مراحل شامل، موارد زیر هستند:

تسمه‌کشی
فنرکشی
گذاشتن اسفنج بر روی کلاف
کشیدن پارچه و تنظیم آن

در تمامی مراحل بالا، از موارد گوناگونی همچون متر و چسب پارچه استفاده می‌شود. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید، تا شما را با انواع وسایل مورد استفاده در مرحله رویه‌کوبی مبلمان آشنا کنیم.

استفاده از تسمه درتولید مبل

برای استفاده از تسمه در مراحل تولید مبل، انتخاب‌های زیادی پیش روی شما قرار دارد. برخی از این تسمه‌ها وارداتی و برخی دیگر تولید شده در کشور خودمان هستند. این تسمه‌ها باید برای استفاده در ساخت مبل، دارای عرض مناسبی باشند. اگر این تسمه‌ها دارای عرض کمی باشند، از کیفیت کار می‌کاهند. اگر این تسمه‌ها از کیفیت خوبی برخوردار نباشند، پس از گذشت مدتی، کف مبل شما به سمت پایین حرکت می‌کند و نشست می‌کند. هر یک از این تسمه‌ها، بسته به جنس و نوع مقاومتش، سطح خاصی از فشار را تحمل می‌کند.

استفاده از نوار مناسب در تولید مبل

شما می‌توانید از نوارهای مختلفی در مراحل تولید مبل استفاده کنید. مثلا مبل‌های راحتی نوار مخصوص به خود را دارند. همچنین برای تولید مبل‌های سلطنتی نیز نوار به خصوصی استفاده می‌شود. این نوارها ممکن است خشک و یا بسیار با انعطاف باشند. هر کدام از این نوارها، با پیگیری هدفی خاص در یک مبل به خصوص استفاده می‌شوند. همچنین این نوارها، در رنگ‌های مختلفی طراحی شده‌اند. هر رنگی نیز، درجه خاصی از انعطاف‌پذیری را دارد.

استفاده از اسفنج در تولید مبل

از اسفنج، معمولا در قسمت‌های نشیمن و در قسمت‌های دسته مبل استفاده می‌شود. این اسفنج‌ها، متناسب با محل قرارگیری، دارای ضخامت‌های متفاوتی هستند. در کف مبلمان، معمولا از اسفنج‌هایی موسوم به اسفنج یورتان استفاده می‌شود. این اسفنج، از پرکاربردترین اسفنج‌های مورد استفاده در صنعت مبلمان است. وزن این اسفنج‌ها، معمولا در حدود 30 کیلوگرم است. در انتخاب اسفنج مناسب، باید به چگالی آن دقت کنید. اگر چگالی اسفنج مورد استفاده در کف مبلمان، زیاد باشد، طول عمر این مبل بیشتر خواهد شد.

استفاده از فوم درتولید مبل

فوم‌ها، مواد شیمیایی هستند که با حرارت بالا در کوره در مراحل تولید مبل ساخته می‌شوند. این مواد شیمیایی، در انواع مختلف ساخته می‌شوند. از این فوم‌ها در صنعت مبلمان و صنعت اتومبیل سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این فوم‌ها، با کیفیت‌های مختلفی ساخته می‌شوند. در مقایسه با اسفنج‌های معمولی ممکن است دوام و طول عمر بیشتری داشته باشند. انواع این فوم‌ها، شامل موارد زیر هستند:

فوم گرم
فوم سرد
فوم ویژه

استفاده از ویژگی‌های فوم گرم در تولید انواع مبلمان

این فوم، در دمای بالا و با استفاده از حرارت زیاد در کوره آماده بهره‌برداری می‌شود. این فوم دارای چگالی نسبتا زیادی است. پیشنهاد می‌کنیم از این فوم برای استفاده در کف مبلمان، خریداری کنید. این فوم بسیار سخت و محکم است. پس در نتیجه می‌تواند فشار بالایی نسبت به سایر فوم‌ها تحمل کند. البته در اثر گذشت زمان و استفاده مکرر، این فوم نرم شده وخاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد.

استفاده از فوم سرد در تولید مبلمان

این فوم بر خلاف فوم گرم، بر اثر حرارت غیر مستقیم ساخته می‌شود. در ساخت این فوم از دمای کمی استفاده می‌شود. این دما موجب می‌شود ملکول‌های این فوم نسبت به فوم گرم دارای خاصیت ارتجاعی بیشتری باشند. نرمی، یکی از ویژگی‌های بارز این فوم است. از این فوم، معمولا در کف مبلمان‌های راحتی استفاده می‌شود. به همین دلیل مبلمان راحتی با هر طرحی دارای راحتی بیشتری نسبت به سایر مبلمان‌ها هستند.

استفاده از فوم ویژه درمراحل تولید مبل

این فوم، به صورت همزمان خواص هر دو فوم ذکرشده در بالا را دارد. در واقع می‌توان گفت این فوم، هم دارای راحتی زیاد و مقاومت در برابر تحمل فشارها است. امروزه از این فوم برای تولید مبل‌های راحتی و تولید انواع مبل استیل استفاده می‌شود. این فوم بهترین عایق برای حرارت و رطوبت می‌باشد. این فوم‌ها از حباب‌های ریز هوا به صورت فشرده ساخته شده‌اند. علاوه بر صنعت مبلمان، در صنعت ساختمان سازی و تشک سازی نیز از این نوع فوم استفاده می‌شود.

جمع بندی

اگر بخواهیم یک مبل باکیفیت بسازیم، باید تمامی مراحل ذکرشده در این مقاله را به خوبی و با دقت فراوان انجام دهیم. سهل انگاری در انجام هر مرحله، موجب کاهش طول عمر مبل شما خواهد شد. همچنین متخصصان این صنعت، باید افراد کارآزموده و باتجربه را برای ساخت مبل انتخاب کنند. فرصت آزمون و خطا در این عرصه کم است. شما می‌توانید با مراجعه به سایت‌های اینترنتی، از انواع مبلمان دیدن کرده و با خرید از این سایت‌ها، از تخفیفات ویژه‌ای بهره‌مند شوید.

برچسب ها:
مراحل تولید مبل

نظر خود را بنویسید

* {{ errors[0] }}