دوام کدام نوع مبل بیشتر است؟

چهارشنبه, 11 فروردین 1400

دوام مبل از ویژگی هایی است که هنگام خرید باید توجه ویژه ای به آن داشته باشید. از آنجایی که قیمت انواع مبلمان در حال حاضر به طور قابل توجهی افزایش یافته این خرید یک سرمایه گذاری بلند مدت به شمار می آید، مطمئناً شما دوست ندارید پس از پرداخت هزینه گزاف یک دست مبلمان، طی مدت کوتاهی این سرمایه خود را از دست بدهید.
فرقی نمی کند که قصد دارید یک مبل‌ راحتی خریداری کنید یا یک دست مبل استیل با چوب راش به هر حال شما باید از دوام مبلمان خریداری شده مطمئن باشید.
یکی از بهترین لذت هایی که در زندگی می‌توان برد این است که روی یک مبل راحت دراز بکشیم و استراحت کنیم. پس مبلی که در گذر زمان آزمون خود را بتواند پس بدهد، نیاز به دقت فراوانی هنگام خرید دارد.
باید در نظر داشته باشید که برای خرید عجولانه تصمیم گیری نکنید ومبلی که طراحی و ساخت بی‌نظیری داشته باشد و در کنار آن راحتی و تکیه گاه مناسبی را فراهم کند و از همه مهمتر دوام بالایی داشته باشد، مطمئناً می‌تواند خرید مناسبی به شمار بیاید.
یک مبل از چوب، ابر یا فوم، فنر یا تسمه، میخ و چسب همچنین از پارچه و آستر تشکیل می شود که اگر این متریال از کیفیت خوبی برخوردار نباشند، مطمئناً به مرور زمان، راحتی نشیمن گاه در مبل از بین میرود، رویه مبل کثیف و فرسوده می شود، قسمت های چوبی و قابل رنگ مبل از بین می رود، کلاف مبل شل می شود و به صدا می افتد.
بهتر است پیش از خرید انواع مبلمان به کیفیت متریال به کار رفته در آنها توجه کنید تا از دوام آنها اطمینان داشته باشید.

 

دوام کدام نوع مبل بیشتر است؟

 

مشخصات مبل بادوام

کیفیت

مهمترین مشخصه مبل با دوام و کیفیت آن است. در هنگام خرید مبل برای اینکه مبل با کیفیتی تهیه کنیم باید به فرم مبل و فوم آن توجه کنیم.
اسکلت بندی و فرم مبل اهمیت فوق العاده ایدر دوام آن دارد. بهترین مواد برای فوم مبل، چوب سخت خشک شده است. بهتر است این نوع چوب یکی از اولویت های شما در انتخاب مبل باشد.
از آنجایی که این نوع چوب تمامی رطوبت آن گرفته شده به عنوان محکم ترین چوب شناخته می‌شود. فراموش نکنید که مبل نباید خیلی سنگین باشد.
معمولا خرید مبل ارزان نگران کننده است چون ممکن است در ساخت آن از مواد بی کیفیتی استفاده شده باشد تا هزینه های تولید پایین بیاید. این نوع مبلمان ارزان، دوام چندانی ندارند و به زودی آسیب می بینند.درنهایت شما مجبور به تعمیر و تعویض آنها خواهید شد که هزینه های بالاتری را نسبت به خرید یک مبل با دوام به شما تحمیل می کند.
فوم به کار رفته در مبل و در کوسن های مبل یکی از نکات مهم برای دوام و راحتی مبل به شمار می رود. برای آزمایش فوم مبل می ‌توانید کمی به آن فشار وارد کنید. اگر فوم خیلی سریع به حالت طبیعی خود برگشت می توانید مطمئن باشید که دوام خوبی دارد اما اگر فوم با تاخیر به حالت اولیه خود برگردد مطمئناً این فوم بعد از مدت زمان کوتاه قابلیت خود را از دست میدهد.

راحت بودن

بهتر است مبلی که انتخاب می کنید با سبک زندگی تان تناسب داشته باشد چون این نکته در دوام مبل اهمیت زیادی دارد. مهمترین فاکتور تعیین کننده در راحتی مبل، عمق آن است که به شما و وزنتان و نحوه تکیه دادن شما بر مبل بستگی دارد. پس مبل را در فروشگاه ها امتحان کنید و مبلی که بیشترین راحتی را در حالت نشستن برای شما فراهم می کند، انتخاب نمایید.

اندازه مبل

خانواده های پرجمعیت حداقل یک کاناپه سه نفره نیاز دارند اما بیشتر زوج های جوان مبل های دو نفره را ترجیح می‌دهند. پس بهتر است مبل را بر اساس تعداد نفرات خانواده انتخاب کنید تا دوام بیشتری برای شما داشته باشد.
همیشه به یاد داشته باشید مبل حتماً نباید تمام فضای زندگی شما را اشغال کند بلکه باید یک اتاق نشیمن دوست داشتنی و شیک برای شما به وجود آورد.

پایه مبل

پایه مبل در اغلب مواقع به خاطر جلب توجه نکردن و چشمگیر نبودن توسط مشتریان نادیده گرفته می‌شود اما پایه مبل در واقع نگهدارنده مبل است و باید قدرت کافی برای تحمل وزن مبل و کسی که روی آن می‌نشیند را داشته باشد.
پس جنس پایه مبل روی دوام آن تاثیر گذار است و یکی از مهم ترین نکاتی است که هنگام خرید باید به آن توجه داشته باشید.
اگر کیفیت ساخت پایه مبل ضعیف باشد یا از جنس نامرغوب به کار برده شود ممکن است بسیار زود خراب و غیر قابل استفاده گردد.

پایه های مبل از سه نوع

• پلاستیکی ،
• چوبی
• و فلزی

ساخته می شوند
پایه های مبل اغلب در سایزهای ۶ و ۱۰ سانت ساخته می شوند.
پایه های پلاستیکی در شکل ها و رنگ های مختلفی وجود دارند و تعویض آن ها به راحتی امکان پذیر است.
پایه مبل چوبی به خاطر استحکام بالا و طول عمری که دارد طرفداران زیادی داشته و پایه مبل چوبی در طرح مدل رنگ و کیفیت های مختلفی ساخته می شوند.
پایه های فلزی مبل بیشتر از آهن ساخته می شود ولی بعضی مواقع در آنها از آلومینیوم هم چون دوام بالایی دارد نیز استفاده میشود.
پایه های فلزی معمولاً در شکل های استوانه ای و لوله ای طراحی می شوند. رنگ بیشتر پایه های فلزی نقره‌ای (آبکاری کروم ) می باشد که امکان تغییر رنگ نیز بنا به درخواست مشتری وجود دارد.

پارچه یا چرم

اگر خودتان یا یکی از اعضای خانواده شما به بیماری آسم مبتلا هستید یا آلرژی دارید بهتر است که مبل پارچه ای را انتخاب نکنید چون این نوع مبل انواع آلرژی و آلودگی را به خود جذب میکند و مطمئنا می تواند برای سلامتی شما مضر باشد.
اما روکش چرمی در مبل ها مواد حساسیت زای کمتری را به خود جذب میکند و خیلی راحت نیز با کمک دستمال نمدار پاک می‌شوند. مبلهای چرمی راحتی و دوام بالایی دارند.
مبل های پارچه ای دو امتیاز ویژه دارند:

1. بسیار ارزان تر هستند
2. تنوع رنگ و طراحی‌های متفاوتی دارند.

پس شما به راحتی می توانید مبل خودتان را متناسب با دکورتان بخرید.

دسته مبل

شما دوست دارید دسته مبل تان چه شکلی داشته باشد؟ بعضی ها دسته های مربعی شکل و برخی دسته های گرد را می پسندند. دسته های مبل باید به اندازه کافی راحت باشند. مبلی که قسمت پشتی مرتفعی دارد، اغلب یک دسته باریک دارد و مبلهای کلاسیک معمولاً دارای دسته قوس دار هستند که به سمت لبه ها جمع می شوند.
حتماً هنگام خرید بر روی مبل بنشینید و دست خود را روی دسته های مبل بگذارید و از راحتی و دوام آن مطمئن شوید.

اتصال قطعات مبل

همیشه سعی کنید مبل هایی را تهیه کنید که قطعات آن به وسیله میخهای چوبی، میخهای چوبی دوبل، قطعه های چوبی برای جلوگیری از باز شدن اتصالات، میخها و اتصالات فلزی (فولادی) به هم متصل شده باشند.
سعی کنید در هنگام خرید از فروشنده در مورد اسکلت مبل سوال بپرسید و اطلاعات بیشتری در مورد نحوه اتصال قطعات مبل کسب کنید تا از استحکام اسکلت مبل مطمئن شوید.
از آنجایی که در ساخت برخی از مبل ها از فنرهای مارپیچ استفاده می شود ممکن است جنس به کار رفته فنرها جنس مرغوبی نباشد بهتر است در هنگام خرید مبل روی قسمت جلویی آن بنشینید اگر مبل صدای جیر جیر داد بدانید که فنرهای مارپیچ مبل به درستی متصل نشده اند، معمولاً فنرها باید فشرده، نزدیک به هم و محکم باشند.

انواع چوب برای ساخت مبل

یکی از مهمترین عوامل موثر در دوام مبل، نوع چوب استفاده شده در آن می‌باشد. چوب های مختلفی جهت ساختن مبلمان استفاده می شود.
چوب چنار:
زنگ این چوب سفید روشن تا قرمز مایل به قهوه ای است بر روی آن لکه های تغییر صدفی وجود دارد چوب نیمه سخت ،سنگین و با دوام می باشد.
چوب ملچ :
رنگین چوب قهوه ای مایل به قرمز است و در آن رگه های سبز رنگ نیز مشاهده می‌شود، مقاومت بالایی در مقابل ضربه دارد.
چوب کاج:
چوبی نرم سبک و با مقاومت کم است و خیلی زود دچار پوسیدگی می شود.
چوب آبنوس:
این چوب بسیار سخت،سنگین و محکم است کمیاب و گران قیمت است و رنگ های مختلفی از جمله زرد سفید قهوه‌ای و سیاه دارد چوب روسی این نوع چوب از کشور روسیه وارد بازار چوب ایران می‌شود، رنگش سفید متمایل به قرمز می باشد و به دلیل وزن کم و استحکام بالایی که دارد در صنعت مبلمان سازی به کار گرفته می‌شود.
چوب توسکا:
این چوب که دارای رنگ کرم مایل به قرمز است به علت پرداخت، رنگ پذیری و ابزار خوری خوب در مبلمان سازی به کار می رود.
چوب افرا:
این چوب در نواحی جنگلی شمال ایران بسیار زیاد یافت می شود که انواع گوناگونی نیز دارد از این چوب که رنگ سفید مایل به کرم دارد به علت سخت بودن و قابلیت ظریف کاری داشتن در صنعت مبلمان سازی استفاده می گردد.
چوب گردو:
این چوب که رنگ آن خاکستری مایل به قهوه ای است و در برابر فشار و خم شدن استقامت می کند در صنعت مبلمان سازی بسیار زیاد مورد استفاده قرار می گیرد.
چوب راش:
از این نوع چوب که رنگ آن کرم مایل به قرمز است در ساخت میز و صندلی،مبل، در و پنجره استفاده می شود این چوب نیمه سنگین است و و تا اندازه ای در برابر حشرات و قارچ ها مقاوم است.
ضمناً ذغال گرفته شده از این نوع چوب نیز کیفیت بالایی دارد با توجه به بررسی کیفیت انواع چوب می‌توان گفت که چوب راش و چوب روسی مناسب ترین گزینه ها برای ساخت مبلمان بادوام هستند.
جنس چوب و رنگ مبلمان به لحاظ هماهنگی با لوازم منزل نقش بسیار مهمی را در زیبایی دکوراسیون کلی خانه ایفا می کند.

برچسب ها:
دوام مبل

نظر خود را بنویسید

* {{ errors[0] }}