بهتر است از چه نوع فومی در ساخت مبلمان استفاده شود؟

جمعه, 24 اردیبهشت 1400

فوم مناسب برای تولید مبلمان، یکی از اجزای مهم در صنعت مبل سازی است. فوم‌ها در انواع مختلفی ساخته و در صنعت مبل سازی به کار می‌روند. البته تعداد این فوم ها بسیار زیاد بوده، اما در این مقاله با چند فوم مهم و پرکاربرد آشنا خواهید شد. استفاده از فوم مناسب در مبلمان، موجب افزایش کیفیت آنها شده و باعث طول عمر و دوام مبلمان خواهد شد. در این مقاله سعی خواهیم کرد ابتدا شما را با انواع فوم آشنا کرده و سپس ویژگی‌های یک فوم مناسب را برای شما بازگو کنیم.

آشنایی با انواع فوم مناسب برای تولید مبلمان

همان طور که در بالا ذکر شد، استفاده از یک فوم مناسب، موجب طول عمر مبلمان شده و دربیشتر مواقع مبلمان را از تعمیرات متعدد بی نیاز می‌کند. اگر بخواهیم تعریف مناسبی از فوم به کار رفته در مبلمان به شما ارائه دهیم، بهتر است آن را یک ترکیب شیمایی معرفی کنیم. فوم ها به وسیله حرارت در کوره‌های داغ تولید می‌شوند. حرارت مورد استفاده برای ساخت فوم، به صورت مستقیم و غیر مستقیم در کوره وارد می‌شود. از انواع فوم‌های پرکاربرد برای استفاده در ساخت مبل، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

فوم گرم
فوم سرد
فوم ضدمیکروبی
فوم سلول باز

فوم سرد، یکی از انواع فوم مناسب برای تولید مبلمان

فوم سرد، با نام مموری فوم نیز شناخته می‌شود. این نوع فوم، با استفاده از حرارت غیر مسقیم و در دمای پایینی در کوره ساخته و تولید می‌شود. دمای پایین موجب می‌شود ملکول‌های این فوم حالت ارتجاعی به خود بگیرند و در کل، شکل گیری آنها به نحو مناسب‌تری صورت گیرد. این نوع از فوم، به دلیل حالت ارتجاعی و نرمی فراوان، بیشتر در کف مبلمان راحتی استفاده می‌شوند. اگر مقاله "راهنمای خرید مبل راحتی" را خوانده و یا بررسی کرده باشید، با ویژگی‌های این نوع از مبلمان آشنا شده‌اید. پس می‌توان ویژگی بارز این نوع فوم را نرمی و حالت ارتجاعی آن دانست.

فوم گرم، یکی از انواع فوم مناسب برای تولید مبلمان

این نوع فوم، با نام فوم پلی یورتان نیزشناخته می‌شود. برخلاف فوم سرد، این فوم با استفاده از دمای بالا و حرارت مستقیم در کوره ساخته و تولید می‌شود. خاصیت بارز این نوع فوم را سختی و مقاومت بالای آن می‌توان دانست. البته ممکن است پس از گذشت مدتی سختی خود را از دست داده و کمی نرم‌تر شود. البته این نوع فوم، طول عمر و دوام کمتری نسبت به سایر فوم‌های موجود در بازار دارد. اگر در کف مبلمان از این فوم استفاده شود، با توجه به خصوصیات گفته شده، پس از مدتی مبل دچار فرورفتگی می‌شود. از فوم گرم در موارد زیر استفاده می‌شود:

کالای خواب
انواع صنایع بسته‌بندی
ابرهای قابل شستشو

چگونه فوم مناسب برای تولید مبلمان را تشخیص دهیم؟

برای پاسخ به این سوال، باید نکات زیادی را برشمرد. به صورت خلاصه می‌توان بیان کرد، هرچه دمای مورد استفاده در کوره بیشتر باشد، فوم خارج شده از کوره نرم‌تر است. شما می‌توانید با استفاده از انگشتان دست و فشار دادن قسمتی از فوم، به مرغوبیت و یا مناسب نبودن آن پی برید. در صورتی که پس از فشار دادن با انگشت، جای آن بر روی فوم باقی ماند، فوم دارای کیفیت مرغوبی نیست. اگر پس از فشار دادن، اثر انگشت شما بر روی فوم باقی نماند، فوم دارای کیفیت و جنس مرغوبی است.

فوم ویژه، یکی از انواع فوم مناسب برای تولید مبلمان

در واقع می‌توان این نوع فوم را، ترکیبی از فوم سرد و گرم دانست. این فوم، به صورت همزمان، خاصیت‌ها و ویژگی‌های دو فوم ذکر شده را دارد. این فوم، از لحاظ نرمی و استحکام، دارای ویژگی‌های بینابینی است و هم نرمی فوم سرد و هم سفتی فوم گرم را دارا می‌باشد. از این فوم در تولید انواع مختلفی از مبلمان استفاده می‌شود. در ساخت مبلمان سلطنتی و مبل راحتی از این نوع فوم استفاده فراوانی می‌شود. ویژگی‌های منحصر به فرد این فوم، موجب شده است که به آن لقب ویژه دهند.

الیاف ویسکوز، یکی از مواد مورد استفاده به همراه انواع فوم مناسب برای تولید مبلمان

این فوم، بر خلاف فوم گرم، دارای راحتی بسیاری است. به دلیل نرمی زیاد این فوم، بهتر است در کف مبلمان از آن استفاده نشود. استفاده از این فوم در کف مبل، موجب فرورفتگی زیاد مبل خواهد شد. این فرو رفتگی ، موجب کاهش زیبایی مبل شده و قسمت نشیمن آن را غیرقابل استفاده خواهد کرد. بیشتر تولید کنندگان، ترجیح می‌دهند از این نوع فوم، در ساخت کوسن‌ها و بالشتک‌ها استفاده کنند. استفاده از الیاف ویسکوز در این موارد، موجب می‌شود جای فرورفتگی بر روی این اشیا باقی نماند.

موارد استفاده از الیاف ویسکوز در صنعت مبلمان

بیشترین استفاده از این الیاف، در رویه کوبی مبلمان مختلف است. در رویه کوبی مبل سلطنتی و مبل راحتی از این الیاف استفاده می‌شود. به همراه این الیاف، از اسفنج نیز استفاده می‌شود. استفاده از الیاف ویسکوز در قسمت دسته و قسمت پشت مبل، بسیار پرکاربرد است. تمامی این موارد موجب می‌شود استفاده توامان از این الیاف به همراه فوم مناسب، مبل‌های تولید شده دارای جنس و کیفیت عالی، به همراه طول عمر زیادی باشند.

 

بهتر است از چه نوع فومی در ساخت مبلمان استفاده شود؟

فوم لایکو، یکی از انواع فوم مناسب برای تولید مبلمان

این نوع از فوم، شباهت زیادی در استفاده از آن، به الیاف ویسکوز دارد. از این نوع فوم، بیشتر برای قسمت تیکه‌گاه و دسته‌های مبل استفاده می‌شود. همچنین از این فوم، به عنوان روکش بر روی سایر فوم‌های به کار رفته در تولید مبلمان استفاده می‌کنند. این فوم، گزینه مناسبی برای استفاده در کف مبل به عنوان روکش فوم به کار رفته در آن قسمت است. پنبه و پلی استر، در ماده عمده به کار رفته برای تولید این نوع فوم هستند. استفاده از این مواد در فوم، موجب می‌شود فوم لایکو دارای چگالی‌های مختلفی باشد. افزایش چگالی، موجب افزایش توان و دوام این نوع فوم می‌شود.

فوم پلی استر فشرده، یکی از انواع فوم مناسب برای تولید مبلمان

این نوع فوم، یکی از انواع فوم‌های مدرن و جدید به کار رفته برای استفاده در صنعت مبل سازی است. این فوم، از پنبه پلی استر ساخته و تولید شده است. بر خلاف فوم‌های سنتی، این فوم‌ها در گذر زمان تغییر رنگ نداده و تکه تکه نمی‌شوند. همچنین این فوم‌ها، قارچ نزده و در برابر این پدیده بسیار مقاوم هستند. در صورت خیس شدن و یا رسیدن رطوبت به آنها، این فوم‌ها را در هوای باز گذاشته و در مدت زمان کمی خشک می‌شوند. از این نوع فوم، معمولا در مبلمانی استفاده می‌شود که دارای وزن و حجم کمی هستند.

فوم فیبر پلی استر، یکی از انواع فوم مناسب برای تولید مبلمان

از این نوع فوم، بیشتر در قسمت‌های تیکه گاه مبلمان استفاده می‌شود. کمتر موردی از مبلمان را می‌توان یافت که در قسمت نشیمنگاه از این فوم استفاده کرده باشد. این نوع فوم، همانند الیاف ویسکوز بیشتر در دوخت و تولید کوسن‌های موجود بر روی سطح مبل مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی از تولیدکنندگان فیبر پلی استر را از انواع فوم‌های موجود در بازار به شمار نمی‌آورند و آن را جایگزین مناسبی برای انواع فوم می‌دانند. یکی از ویژگی‌های منجصر به فرد فیبر پلی استر را می‌توان قابلیت شستشو در ماشین لباسشویی دانست. خرید فیبرپلی استر، از الحاظ هزینه بسیار به صرفه و اقتصادی است.

فوم پلی اورتان، یکی از انواع فوم مناسب برای تولید مبلمان

این فوم، بیشتر در مبلمان سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از لحاظ تراکم، این نوع فوم دارای تراکم مناسبی است و بیشتر در قسمت نشیمنگاه مبلمان سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر صنعت مبلمان، در صنعت تشک سازی نیز از این فوم، استفاده بسیاری می‌شود. این تشک‌ها بر روی تختخواب‌ها قرار می‌گیرند. اگر از این فوم دربرای ساخت مبل خانه شما استفاده است، بهتر است مبل را در مکان‌های شلوغ قرار ندهید. مثلا بهتر است این مبلمان را در اتاق پذیرایی خانه مورد استفاده قرار دهید. سعی کنید از این مبلمان به صورت مکرر استفاده نکنید.

ویژگی‌های فوم پلی اورتان ضد میکروبی، یکی از انواع فوم مناسب برای تولید مبلمان

همان طور که از نام این فوم پیداست، خاصیت ضدمیکروبی آن موجب می‌شود از هرگونه قارچ زدگی در امان باشد. همچنین بروز کپک در این نوع فوم، اصلا رخ نخواهد داد. این نوع فوم، آب را به خوبی به خود جذب می‌کند. به دلیل خاصیت جذب آب بالا، از این فوم در قسمت نشیمنگاه صندلی‌های موجود در قایق‌ها نیز استفاده می‌شود. همان طور که در بالا اشاره شد، تراکم بالای این فوم، موجب می‌شود نشیمنگاه راحتی را در انواع مبلمان به وجود آورد.

آشنایی با ویژگی‌های فوم سلول باز و مزایای استفاده از آن

این فوم، محبوبیت زیادی در بین تولیدکنندگان انواع فوم دارد. راحتی یکی از ویژگی‌های بارز این نوع فوم است. این فوم، همانند فوم پلی اورتان، دارای خاصیت ضد میکروبی است. قارچ و کپک به سختی در این نوع فوم، یافته می‌شود. در این فوم مناسب برای تولید مبلمان، حفره‌های ریزی تعبیه شده است که هوا در آنها جریان یافته و در صورت خیس شدن، به آسانی خشک خواهند شد. استفاده از این فوم، در قسمت نشیمنگاه این مبلمان، موجب راحتی و آرامش بسیاری برای افراد خواهد شد.

چگونه فوم سلول باز مرغوب را از نامرغوب تشخیص دهیم؟

شما می‌توانید با استفاده از این تکنیک، به راحتی فوم سلول باز مرغوب را از نامرغوب تشخیص دهید. مقداری آب را برروی فوم ریخته و کمی صبر کنید. ممکن است آب به صورت مستقیم از انتهای فوم خارج شود که در آن صورت فوم مورد نظر شما بسیار باکیفیت و مرغوب است. اگر آب پس از ریخته شدن از کناره‌ها و اطراف فوم بیرون آید، فوم مورد نظر شما دارای کیفیت مطلوبی نمی‌باشد.

جمع بندی

با استفاده از نکات و تکنیک‌های گفته شده در این مقاله، به راحتی می‌توانید فوم مناسب برای تولید مبلمان و مرغوب را از فوم نامطلوب تشخیص دهید. استفاده از یک فوم مناسب در مبل، موجب افزایش راحتی شخص استفاده کننده از آن مبلمان خواهد شد. بر اساس کیفیت و جنس فوم، قیمت‌های آنها متغییر است. قاعدتا هرچه کیفیت محصولی بیشتر و مطلوب تر باشد، قیمت و بهای بیشتری نیز دارد. با مراجعه به سایت‌های اینترنتی، می‌توانید فوم مبل را به صورت اینترنتی خریداری کرده و با سایر قیمت‌های آنها بیشتر آشنا شوید.

نظر خود را بنویسید

* {{ errors[0] }}