چطور از پارچه کنفی مبل مراقبت کنیم؟

يكشنبه, 30 مهر 1402
کنف یک الیاف بسیار کاربردی است که از زمان های قدیم به عنوان یکی از بهترین مواد برای تولید کالاهایی که نیاز به مقاومت و ماندگاری بالایی داشتند، مورد استفاده قرار می‌گرفت. در طول قرن‌ها از این نوع پارچه برای اهداف متعددی استفاده شده است که متداول ترین آن، لباس های کنفی، بادبان، طناب، اثاثه یا لوازم داخلی و محصولات صنعتی است. از پارچه کنفی اولین بار در خاورمیانه و آسیا برای تولید روکش مبل استفاده شد. امروزه چین یکی از بزرگترین صادرکنندگان کنف محسوب می‌شود که به آن کنف صنعتی نیز می‌گویند.
پارچه کنفی از گیاه شاهدانه تولید می‌شود و معمولا گیاه شاهدانه نر برای تولید کنف استفاده می‌شود. پارچه کنفی در بین پارچه های مبلی، به دلیل کیفیت خوب، هزینه کم و سهولت استفاده شناخته شده است. 

پارچه کنفی برای تولید مبل چگونه ساخته می‌شود؟


پارچه کنفی پس از برداشت گیاه، از طریق فرآیندهای مختلفی به دست می‌آید.

جدا شدن پوست از الیاف


مرحله اول، فرآیندی است که در آن الیاف از پوست جدا می‌شوند. این کار را می‌توان به چند روش مختلف انجام داد:
شبنم زدن: در این روش، ساقه های کنف در فضای باز نگهداری می‌شود. بنابراین، شبنم، برف، باران یا آبیاری موجب مرطوب نگه داشتن ساقه های کنف می‌شود. کل فرآیند حدود پنج هفته طول می‌کشد تا گیاه به رنگ به قهوه ای روشن تبدیل شده و الیاف خشنی ایجاد شود.
آبگیری: در این روش، ساقه‌ها را در آب خیس می‌کنند تا باکتری پکتین تجزیه شود. این روند حدود ده تا هفتاد روز طول خواهد کشید. الیاف بسیار با کیفیتی در این روش تولید می‌شود.
آنزیمی: آنزیم برای جایگزینی مجدد آب به کار می‌رود و این روش برای تولید پارچه کنفی با کیفیت بدون ضایعات و بوی نامطبوع به کار می‌رود.
ریزش شیمیایی: در این روش، از مواد شیمیایی برای از بین بردن پکتین استفاده می‌شود. کل فرآیند حدود چهل و هشت ساعت طول می‌کشد. پارچه کنفی تولید شده در این روش، کیفیت بالایی دارد و برای تولید مبل کنفی استفاده می‌شود.

تابیدن الیاف


بعد از باز شدن، کنف آماده است تا با هم تابیده شود تا یک نخ پیوسته تولید شود. پارچه‌های کنفی نیز با انواع مختلفی از مواد ترکیب می‌شوند. اضافه کردن مواد دیگر باعث نرم شدن پارچه کنفی و حذف بافت زبر می‌شود. علاوه بر این، به کاهش هزینه‌ها نیز کمک می‌کند.
از آنجایی که کنف زیاد کشت نمی شود، پارچه کنفی معمولا گران است. با این حال، هنگامی که با مواد دیگر ترکیب می‌شود، هزینه محصول نهایی ارزان‌تر خواهد شد.



بهترین روش محافظت از پارچه کنفی مبل


پارچه های کنفی در طول قرن‌ها برای مصارف مختلف مورد استفاده قرار گرفته اند. از آنها برای تولید محصولات نساجی مختلف مانند حوله، چادر، روکش لوازم خانگی، پارچه رومبلی، روتختی و غیره استفاده می‌شود. استفاده از پارچه کنفی طی سال های اخیر بین خانواده‌ها محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. اکثر خانواده‌ها از پارچه کنفی برای روکش مبل خود استفاده می‌کنند زیرا تمیز کردن آن آسان است.
معمولا پارچه کنفی برای تولید رومبلی با پارچه پنبه ای بافته می‌شود زیرا سبک وزن تر شده و استفاده از آن راحت تر می‌شود. یکی دیگر از ویژگی های مثبت پارچه کنفی، ماندگاری آن است. هرچند ممکن است قیمت آن نسبت به سایر پارچه‌ها گران تر باشد، اما می‌تواند برای مدت طولانی دوام بیاورد.
نگهداری و تمیز کردن پارچه کنفی نیز بسیار آسان است. ترکیب شدن آن با مواد دیگر نیز باعث تولید محصولی با کیفیت تر و پارچه ای نرم تر می‌شود.
کنف، به طور طبیعی بافت خشنی دارد، به همین علت، پارچه کنفی را با الیاف دیگری مثل پنبه می‌بافند و به عنوان روکش مبلمان استفاده می‌کنند. در این شرایط، کیفیت و ظاهر آن بسیار بهتر به نظر می‌رسد.
در مورد تمیز کردن پارچه کنفی، فقط باید این نکته را در نظر بگیرید که از رطوبت کم استفاده کنید. زیرا رطوبت بیش از حد ممکن است باعث قهوه ای شدن الیاف کنف شود. مبلمان کنفی را بخار شور نکنید زیرا در این روش رطوبت بیش از حد استفاده می‌شود و خطر قهوه ای شدن پارچه و آسیب دائمی وجود خواهد داشت.

کاربردهای محبوب پارچه کنفی


پارچه‌های کنفی بسیار مستحکم هستند و می‌توان آن‌ها را به صورت الیاف بلند بافت. پارچه کنفی قابل اعتماد و مقاوم است، که آن را به انتخاب خوبی برای پارچه رومبلی تبدیل می‌کند.
معمولاً اثاثه یا لوازم داخلی مثل کاناپه، مبل و صندلی را با پارچه کنفی روکش می‌کنند که هم دوام مبلمان را افزایش می‌دهد و هم آن را خاص تر و منحصر به فرد تر می‌کند.
البته به ندرت مبلمان کنفی را در محیط‌های اداری می‌بینید، اما احتمال اینکه امواع مبل کنفی را در خانه های ویلایی و فانتزی ببینید بسیار بیشتر است. 
شما می‌توانید مبلمان کنفی را به صورت آنلاین از طریق فروشگاه چوب خریداری کنید. در سایت فروشگاه چوب، عکس های بسیار متنوعی از انواع مبل با پارچه کنفی وجود دارد که به شما در انتخاب بهترین مبل طبق سلیقه خودتان کمک می‌کند.
پارچه کنفی را برای مبلمان خود دست کم نگیرید زیرا مزایای زیادی دارد که می‌توانید از آنها لذت ببرید.

11 روش بهینه برای شستشو و نگهداری از پارچه کنفی


رز گرستنر بنیانگذار Sympatico است، این شرکت، تولید کننده پارچه کنفی است که دفتر مرکزی آن در اورگان قرار دارد. او مرتباً در مورد پیشرفت‌هایی که در تولید پارچه کنفی صورت گرفته، مطالبی می‌نویسد و نکاتی درباره نگهداری و شستشوی بهینه از این الیاف دوستدار محیط زیست ارائه می‌دهد.
گرستنر در یکی از مطالب خود نوشته است که از پارچه کنفی به جز کش مبل برای تولید محصولات دیگری مانند لباس یا صنایع دستی نیز استفاده می‌شود. او با خریداران متعددی رو در رو صحبت می‌کند و برایش جالب بوده که بیشترین سوال مشتریان به جای قیمت یا کیفیت پارچه کنفی، نحوه شستشو و نگهداری بهینه از آن بوده است.
او در مطلب وبلاگ خود توضیح می‌دهد که دوست دارم به این سوال پاسخ دهم زیرا پاسخ من می‌تواند برای بسیاری از مشتریان، جالب باشد. 
طبق نظر گرستنر، مراقبت از پارچه کنفی آسان است!
در واقع، اکثر مشتریان خودشان تقریباً می‌دانند که اگر از الیاف طبیعی به عنوان پارچه رومبلی استفاده می‌کنند، برای شستشو و نگهداری آن چه کاری انجام دهند. مراقبت از الیاف طبیعی آسان و معمولا توصیه های زیر برای شستشو و نگهداری از آنها مطرح می‌شود:
پارچه کنفی را با آب سرد بشویید مگر اینکه لکه دار شده باشد. کنف بادوام است و نیازی به شستن با دست ندارد.
برای از بین بردن لکه‌ها، می‌توانید مواد شوینده را به طور مستقیم روی پارچه کنفی بریزید یا از قبل آن را با آب گرمتر خیس کنید.
تا زمانی که مطمئن نشدید لکه از بین رفته است، لباس را در معرض حرارت خشک کن یا اتو قرار ندهید.
خشک شویی بی اثر است. پارچه کنفی به شستشو پاسخ بهتری می‌دهد.
دقت کنید که خشک شدن بیش از حد پارچه کنفی باعث افزایش و ایجاد چین و چروک می‌شود.
اگر پس از شستشو، پارچه را در معرض هوا قرار می‌دهید تا خشک شود، در صورت نیاز قسمت هایی از پارچه را که چروک شده، صاف کنید.
گرما و رطوبت چین و چروک‌ها را از بین می‌برد، بنابراین روی آن قسمت کمی آب بپاشید یا کنف را مرطوب کنید تا چین و چروک‌ها صاف شوند.
اگر پارچه کنفی روی مبل را اتو می‌کنید، از حرارت نسبتاً زیاد استفاده کنید. برای جلوگیری از براق شدن، به خصوص در قسمت رنگ های تیره، گوشه کوچکی را امتحان کنید، اگر نتیجه خوب بود، سایر قسمت‌ها را اتو بکشید.
از به کار بردن سفید کننده یا وایتکس یا مواد شوینده حاوی کلر روی پارچه کنفی خودداری کنید. 
پارچه کنفی دوام و مقاومت قابل توجهی در برابر بو گرفتج دارد. معمولاً با تمیز کردن سطحی می‌توانید به راحتی پارچه کنفی را مثل روز اول کنید. 

جمع بندی


پارچه کنفی یکی از انواع پارچه های بادوام است که به عنوان روکش مبل یا برای تول پوشاک و صنایل دستی استفاده می‌شود. به طور کلی برای شستشو و نگهداری از پارچه کنفی بهتر است آن را با دستمالی که رطوبت کمی دارد تمیز کنید و به هیچ وجه از بخار شور و مواد سفید کننده برای شستشوی آن استفاده نکنید.
اگر به دنبال خرید بهترین مبلمان کنفی برای دکوراسیون داخلی خود هستید، از مدل های متنوع فروشگاه چوب دیدن کنید.
برچسب ها:
پارچه کنفی

نظر خود را بنویسید

* {{ errors[0] }}