ترفندهای تمیز کردن پارچه انواع مبل

سه شنبه, 16 اسفند 1401
انواع مبل، ظاهر هر دکوراسیونی را کامل می‌کند. اما آنچه در زیبایی و جلوه طراحی و دکوراسیون هر فضایی بیشترین تاثیر را می‌گذارد، پارچه مبلمان است.
 اتاق می‌تواند پر از مبلمان و وسایل تزئینی باشد، اما بدون انتخاب پارچه رومبلی مناسب، طراحی دکوراسیون خانه ناقص به نظر می‌رسد. شما می‌توانید با تغییر پارچه مبل، ظاهر یک اتاق را از حالتی بی روح به فضایی شاد و پرانرژی تبدیل کنید. تنها با تغییر پارچه انواع مبل می‌توان سبک دکوراسیون را از سنتی به مدرن تغییر داد. 
نکته اصلی در ایجاد یک محیط راحت و آرامش بخش در خانه، نوع پارچه ای است که برای مبل انتخاب شده است. با استفاده از ترکیب پارچه مناسب می‌توان به فضای مناسب و ظاهر دلخواه دست یافت.

راهنمای انتخاب انواع پارچه مبل


قبل از انتخاب پارچه انواع مبل باید در نظر بگیرید که مبلمان در چه اتاقی و چقدر استفاده می‌شود. انتخاب پارچه شما به این بستگی دارد که مبلمان در یک اتاق نشیمن با رفت و آمد زیاد مورد استفاده قرار گیرد یا یک اتاق پذیرایی آرام که به ندرت استفاده می‌شود. با این حال، امروزه با تنوع گسترده ای از پارچه های رومبلی که در دسترس هستند، می‌توانید زیبایی و دوام را با قیمت های مقرون به صرفه همزمان با هم داشته باشید.
انتخاب پارچه انواع مبل به کاربرد آن نیز بستگی دارد. پارچه مبلی که در اتاق پذیرایی فقط برای مهمانان استفاده می‌شود می‌تواند پارچه ظریفی باشد اما مبلی که در اتاق نشیمن برای استفاده روزمره کاربرد دارد، نیاز به پارچه محکم و قابل شستشو و تمیز کردن دارد. همچنین باید میزان نور خورشید را در اتاق در نظر داشته باشید زیرا هرچه نور خورشید بیشتر به پارچه بتابد، رنگ آنها سریعتر محو می‌شود. علاوه بر این، سلیقه شخصی و میزان بودجه از عوامل بسیار مهم در انتخاب یک پارچه عالی هستند.

انواع پارچه مبل


به طور کلی، پارچه انواع مبل به دو دسته تقسیم می‌شوند: 

پارچه‌هایی که از الیاف طبیعی به دست می‌آیند یا پارچه های بافته شده از الیاف مصنوعی.


البته، دسته سوم که ترکیب هر دو نوع الیاف است نیز وجود دارد که بسیار محبوب شده است. این نوع پارچه که ترکیبی از پارچه طبیعی و مصنوعی است، قابلیت تنفس و بافت پارچه طبیعی و استحکام پارچه مصنوعی را به شما ارائه می‌دهد. 
نایلون، پلی استر، ابریشم مصنوعی، ویسکوز و اکریلیک پارچه های مصنوعی هستند که به صورت 100% مصنوعی تولید شده یا با پارچه های طبیعی ترکیب می‌شوند. پارچه های ترکیبی، حس طبیعی تری دارند، مراقبت از آنها آسان تر است و نسبت به الیاف طبیعی استحکام بهتری دارند. بیشتر پارچه های موجود در بازار از نوع ترکیبی هستند. 
پارچه‌ها را بیشتر از روی بافت الیاف آن دسته بندی می‌کنند. با توجه به کیفیت الیاف و تنوع در بافت، پارچه های تولید شده بسیار متفاوت از یکدیگر به نظر می‌رسند. 

انواع پارچه مبل بافته شده از الیاف مصنوعی


پارچه های تولید شده از الیاف مصنوعی برای مبلمانی که استفاده زیادی می‌شود، بهترین انتخاب است. این پارچه‌ها که از الیافی مانند پلی پروپیلن بافته شده اند، بادوام و مقاوم در برابر لکه هستند. الیاف نایلونی نیز به دلیل استحکام، مقاومت در برابر نور خورشید و مراقبت آسان محبوب شده اند. این نوع پارچه یا ظاهری ابریشمی یا بافتی شبیه پشم دارد. یکی دیگر از پارچه های مصنوعی محبوب برای مبلمان پرکاربرد، میکروفایبر است، پارچه ای محکم که ترکیبی از نایلون و پلی استر می‌باشد و شباهت زیادی به جیر طبیعی دارد. این نوع پارچه رومبلی در رنگ های متنوع موجود است که آن را به گزینه ای محبوب برای انواع مبل تبدیل کرده است.
الیاف میکرو در حال حاضر در صنعت پوشاک و اثاثه یا لوازم داخلی بسیار محبوب هستند. محبوبیت آنها را می‌توان به استحکام و دوام آنها و توانایی آنها در دفع رطوبت نسبت داد. این الیاف بسیار بادوام و همچنین مجلل هستند و به خوبی از جیر و چرم واقعی تقلید می‌کنند. این پارچه‌ها صنعت نساجی را متحول کرده اند و به انتخاب اول هر طراح تبدیل شده اند. استفاده از این پارچه‌ها برای اثاثه یا لوازم داخلی، پرده‌ها، رو مبلی، و کوسن‌ها ایده آل است.
شما می‌توانید با بودجه بسیار کمی، از ظاهری به زیبایی پارچه های چند میلیونی لذت ببرید و همچنان به کودکان و حیوانات خانگی خود اجازه دهید روی مبل بدوند و پارچه مبل را کثیف کنند. زیرا تنها کاری که باید انجام دهید این است که آنها را بشویید تا به اندازه روز اول، نو به نظر برسند.

پارچه های رومبلی بافته شده از الیاف طبیعی


پارچه های طبیعی از الیاف مختلفی به دست می‌آیند. پنبه و کتان از گیاهان طبیعی تهیه می‌شوند و هر دو پارچه، نرم و راحت هستند. این نوع پارچه بسیار جاذب، قابل تنفس بوده و می‌تواند دمای بالا را تحمل کند. پارچه های مخمل نیز برای روکش مبلمان مناسب هستند البته ساتن کمتر به عنوان رومبلی کاربرد پیدا کرده و بیشتر برای رومیزی ایده آل است. پارچه های نازک تر مانند حریر نیز بیشتر به عنوان پرده و رومیزی مناسب هستند. 
قرن‌ها است که ابریشم به عنوان پارچه‌ای مجلل و نماد ثروت و موفقیت شهرت داشته است. ابریشم یکی از قدیمی ترین الیاف طبیعی است که بشر شناخته است. چینی‌ها از قرن 27 قبل از میلاد از آن استفاده کرده اند. ابریشم ظاهری براق و درخشندگی فوق العاده ای دارد. پارچه تافته برای پرده های اتاق پذیرایی و کوسن انواع مبل ایده آل است، در حالی که ارگانزا برای پرده‌ها و رو تختی مناسبتر از روکش مبل است.
پشم از الیاف حیوانات مانند گوسفند، بز و خرگوش به دست می‌آید. پارچه‌های پشمی گرم و بسیار نرم هستند و سطحی تیره با درخشندگی یا براقیت بسیار کم دارند. چین و چروک کمتری در پارچه های پشمی دیده می‌شود و نسبت به سایر پارچه‌ها سنگین تر و حجیم تر هستند. 

شباهت پارچه های طبیعی و مصنوعی


تولید کنندگان پارچه برخی از الیاف مصنوعی را برای تولید پارچه های مصنوعی با ظاهری طبیعی به کار می‌برند. از میان این پارچه‌ها می‌توان از  ریون به جای نخ پنبه، کتان یا ابریشم، استات به جای ابریشم، میکروفیبر به جای جیر و اکریلیک به جای پشم نام برد. 

پارچه های ترکیبی


پارچه های ترکیبی بسیار محبوب شده اند زیرا زیبایی و دوام را با هم ارائه می‌دهند. یک الیاف مصنوعی به پنبه اضافه کنید و پارچه بادوام تر، رنگ پذیر تر و مقاوم تر در برابر لکه می‌شود. پشم اغلب با الیاف پلی استر ترکیب می‌شود تا به عنوان پارچه انواع مبل راحتی مورد استفاده قرار بگیرد. ابریشم ترکیب شده با الیاف مصنوعی پارچه بادوام تری ایجاد می‌کند که زیبایی اصلی ابریشم را حفظ کرده و در عین حال مقاومت بیشتری دارد و به عنوان روکش انواع مبل ارزانتر است.



روش های شستشو و تمیز کردن انواع پارچه مبل


پارچه های رومبلی باید با توجه به جنسی که دارند به روش های مختلفی شسته شوند تا کیفیت و ظاهر خود را حفظ کنند. در ادامه با روش های مختلف شستشوی پارچه انواع مبل آشنا می‌شویم:

تمیز کردن انواع مبل چرمی


چرم یکی از پارچه های رومبلی بسیار پرطرفدار است که می‌تواند به عنوان روکش انواع مبل راحتی، مبل ال، مبل چستر یا شزلون به کار رود. پارچه چرم انتخابی برای مبل های راحتی یا تک نفره در اتاق نشیمن، اتاق پذیرایی یا اتاق خواب است. شما می‌توانید از میان رنگ‌ها و طرح های مختلف، مبلمان چرمی را انتخاب کنید اما اگر به دنبال ظاهر قدیمی و سنتی مبل چرم هستید، رنگ قهوه ای انتخاب مناسب تری است.
چرم نه تنها بسیار شیک به نظر می‌رسد بلکه در برابر لکه نیز مقاوم است. می‌توانید هر دو روز یک بار آن را با جاروبرقی تمیز کنید و برای تمیز کردن بیشتر، از یک پارچه آغشته به آب و صابون ملایم استفاده کنید و پارچه را روی ناحیه مورد نظر بمالید سپس از یک پارچه مرطوب برای خشک کردن سریع محل شسته شده استفاده کنید، اما مبل چرم را خیلی خیس نکنید.

تمیز کردن پارچه مبل نخی و کتانی


پارچه‌های نخی روی انواع مبل سلطنتی که کاربرد کمتری دارند و در مجاورت نور مستقیم خورشید نیستند، دوام فوق العاده ای دارند. این الیاف طبیعی نسبت به مواد ترکیبی یا مصنوعی مقاومت کمتری در برابر لکه دارد. 
پارچه کتانی نیز با بافت زیبای خود، به هر اتاقی حس شادابی می‌بخشد و بیشتر برای اثاثه یا لوازم داخلی استفاده می‌شود. البته ممکن است برای انواع مبل راحتی بسیار ظریف باشد. همچنین ممکن است رنگ آن با قرار گرفتن مداوم در معرض نور خورشید محو شده و از بین برود. پارچه کتانی یکی از گران‌ترین انتخاب‌های پارچه رومبلی است و بیشتر برای مبل استیل کاربرد دارد. 
پارچه انواع مبل تهیه شده از نخ و کتان را می‌توان ماهی یک بار شستشو داد. اما بهتر است پارچه های رنگی و سفید را جدا از هم بشویید زیرا ممکن است رنگ پس بدهند. این نوع پارچه را در سایه خشک کنید زیرا ممکن است رنگ آن زیر نور مستقیم خورشید محو شود. برای پارچه های ثابت  مبلی که امکان جدا کردن آنها از مبل وجود ندارد می‌توانید از یک حلال مقاوم در برابر آب برای شستشو استفاده کنید.
رومبلی های کتانی را نیز می‌توانید با دست بشویید و در سایه خشک کنید. با این روش کیفیت پارچه به هیچ وجه تغییر پیدا نمی کند.

تمیز کردن پارچه انواع مبل مخملی


مخمل یک ماده بسیار شیک است که می‌توان آن را با برس زدن و برس کشیدن آرام تمیز کرد. برای از بین بردن لکه‌ها می‌توانید از مقداری حلال مناسب پارچه مخملی استفاده کنید. اما اطمینان حاصل کنید که کل ناحیه لکه دار را تا حد امکان پوشش دهید تا جای لک باقی نماند.

تمیز کردن پارچه انواع مبل جیر


جیر به راحتی می‌تواند لکه دار شود و اگر به درستی تمیز نشود جای لک روی آن باقی می‌ماند. می‌توانید پارچه های جیر انواع مبل را به طور منظم با جاروبرقی تمیز کنید. اما اگر لکه های بسیار بزرگ روی آن دیده می‌شود، می‌توانید پارچه جیر خود را با اسفنج آغشته به صابون بسیار کم، تمیز کنید و با دستمال کاغذی پاک کنید.

راهنمای خرید پارچه انواع مبل


همانطور که اشاره کردیک انتخاب انواع پارچه مبل باید براساس سبک اتاق و سلیقه شما انجام گیرد. میزان استفاده از مبلمان نیز در انتخاب پارچه مبل موثر است. به عنوان مثال برای مناطق پرتردد یا خانه هایی که کودکان یا حیوانات خانگی در آن زندگی می‌کنند بهتر است مبلمانی که از پارچه های میکرو فیبر و پلی استر تهیه شده اند را خریداری کنید زیرا دوام بیشتری دارند و تمیز کردن آنها بسیار راحت تر است. اما در اتاق پذیرایی که نیاز به مبلمانی شیک تر دارید و کمتر رفت و آمد در آن وجود دارد، خرید مبل از پارچه ابریشمی، کتانی یا پشمی بهتر است. 

چطور از پارچه انواع مبل مراقبت کنیم؟


اگر می‌خواهید پارچه مبل شما دوام و ماندگاری بیشتری داشته باشد بهتر است مبلمان خود را در محیطی قرار دهید که نوز خورشید کمتر به طور مستقیم به مبل بتابد. همچنین برای تمیز کردن و شستشوی انواع پارچه مبل از شامپو فرش یا حلال های موجود در بازار که مخصوص هر پارچه عرضه شده، استفاده کنید. 
حداقل هفته ای یک بار روی مبل را جاروبرقی بکشید و در صورت لکه دار شدن حتما به سرعت آن را تمیز کنید تا از باقی ماندن جای لک روی پارچه مبل جلوگیری شود.
پارچه مبل راحتی، مبل شزلون و مبل ال معمولا به علت اینکه در اتاق نشیمن هستند و بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند، سریعتر کثیف می‌شوند و باید بیشتر شستشو شوند. بنابراین، بهتر است پارچه این نوع مبل را از الیاف مصنوعی انتخاب کنید که راحت تر شستشو می‌شوند.
اما پارچه مبل های استیل و سلطنتی که در اتاق پذیرایی کاربرد دارند می‌تواند از نوع جیر یا مخمل باشد. زیرا ظاهر مجلل تری دارد و نیاز به شستشوی کمتری پیدا می‌کند.
در سایت اینترنتی چوب و مبلمان امکان سفارش آنلاین انواع مبل با پارچه های رومبلی متنوع را دارید. درصورت نیاز به اطلاعات بیشتر نیز می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید. 
برچسب ها:
انواع مبل

نظر خود را بنویسید

* {{ errors[0] }}