راهنمای انتخاب بهترین پارچه ی مبل

سه شنبه, 16 دی 1399

پارچه مبل یکی از عناصر تشکیل دهنده مبلمان است که هم تاثیر زیادی در کیفیت و جلوه بصری مبلمان دارد و هم دکوراسیون منزل را چشم نواز می نماید. انتخاب پارچه مبل مناسب و دارای هارمونی با سایر اجزای نشیمن و یا سالن پذیرایی منزل، نقش ویژه ای در کیفیت فضا و دکوراسیون دارد.
در حقیقت انتخاب پارچه مبل نقش در طراحی دکوراسیون منزل تان نیز نقش مهمی ایفا می کند چون اگر انتخاب پارچه مبل به درستی صورت بگیرد تاثیر خیلی زیادی در ارتقاء و بهبود دکوراسیون خواهد داشت.

 

راهنمای انتخاب بهترین پارچه ی مبل

 

همچنین انتخاب های غلط، نتیجه معکوس به دنبال خواهد داشت و میزان تاثیر این انتخاب بسیار بیشتر از چیزی است که در نگاه اول تصور می شود. انتخاب متناسب پارچه مبل حتی روی شکل ظاهری مبلمان نیز تاثیر گذاری خاصی دارد و در صورت وجود عدم هماهنگی بین پارچه مبل و سبک مبلمان نتیجه حاصل به هیچ وجه قابل قبول نبوده و انتظار افراد را برآورده نخواهد نمود.
نقش مبلمان در ظاهر منزل و سبک و دکوراسیون بسیار واضح و روشن است و می توان گفت نوع مبلمان هر خانه بیان کننده روحیه و سلیقه ساکنین آن است. البته در انتخاب مبلمان و وسایل زندگی عوامل دیگری نیز تاثیر گذار هستند که نمی توان از میزان اهمیت آنها چشم پوشی کرد. به عنوان مثال شاید تاثیر میزان بودجه در اختیار در انتخاب مبل و پارچه مبل بسیار قابل توجه تر از سلایق فردی باشد. همچنین نوع کاربرد مبلمان و سبک زندگی نیز در انتخاب ها موثر هستند.

انواع پارچه ی مبل

پارچه مبل در بازار با کیفیت های متفاوت ارائه می شود. پارچه مبل اغلب از رنگ بندی متنوعی برخوردار است و طرح ها و سبک های این محصول بسیار متغییر است. می توان انواع موجود پارچه مبل را به سه دسته تقسیم نمود. پارچه مبل دارای الیاف طبیعی، پارچه مبل دارای الیاف مصنوعی و پارچه مبل ترکیبی که در حقیقت نوع سوم ترکیبی از دو نوع اشاره شده قبل است.

 

راهنمای انتخاب بهترین پارچه ی مبل

 

پارچه های نخی، کتان، مخمل، چرم و ابریشم انواع مختلف پارچه مبل با الیاف طبیعی هستند. پارچه های نخی بسیار نرم و لطیف بوده و به راحتی می توان لکه های ایجاد شده روی آن را با آب و صابون محو نمود. اما این پارچه دوام و طول عمر زیادی ندارد و حتی در صورت قرار گرفتن در معرض نور خورشید، دچار رنگ پریدگی می شوند. پارچه های کتان نیز از نظر مصرف کنندگان بسیار مطلوب هستند و مقاومت بالاتری نسبت به پارچه های نخی دارند. نظافت این نوع پارچه نیز به راحتی صورت می گیرد.
پارچه های مخمل در گذشته اختصاص به قشر مرفه جامعه داشته است. اما با پیشرفت تکنولوژی، امروزه سایر اقشار جامعه نیز قادر به خرید مبلمان با پارچه مبل مخمل هستند. نظافت این نوع پارچه مبلی به سادگی موارد بالا نیست و دارندگان مبل مخمل حتما باید با شیوه صحیح لکه بری از روی این نوع پارچه مبل آشنایی داشته باشند تا در حین نظافت به پارچه مبل آسیب وارد نشود.
پارچه های چرم نیز یکی از انواع پارچه مبل است که قیمت بالایی داشته و در دکوراسیون های مدرن بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. این پارچه برای مصرف کنندگان حساسیت زا نبوده و لکه گیری آن به سادگی و تنها با استفاده از یک دستمال مرطوب صورت می گیرد. اما پارچه های ابریشمی گزینه منتخب مبلمان لوکس هستند. دوام بالایی برای این پارچه ها قابل انتظار است اما مراقبت از این نوع پارچه کار مشکلی است.
الیاف مصنوعی به مار رفته در پارچه مبل متفاوت است و تنوع زیادی نیز دارد. از میان الیاف مصنوعی به کار رفته در پارچه مبل می توان به الیاف آکریلیک، پلی استر، نایلون، میکروفایبر و فناوری نانو اشاره کرد. الیاف مصنوعی به طور کلی دربرابر لکه زدایی مقاومت بیشتری دارند و مناسب برای خانواده هایی هستن که دارای کودک هستندو یا حیوان خانگی نگهداری می کنند.

پارچه های مبل متداول و پر طرفدار

تعداد پارچه مبل های مورد استفاده و پر کاربرد در صنعت مبلمان از تنوع بالایی برخوردار است. برخی از انواع پر طرفدار این محصول عبارتند از:
پارچه مبل پورشه: که اختصاص به نوع مبلمان کلاسیک و راحتی دارد و در دو نوع ساده و طرح دار در دسترس مصرف کنندگان قرار دارد. نوع طرح دار این نوع پارچه مبل تنها برای ساخت میبلمان کلاسیک مورد استفاده قرار می گیرد. این پارچه با استفاده از شامپوی بچه و یک دستمال از جنس پارچه و یا اسفنج لکه گیری می شود.
پارچه مبل مازراتی: درشت بافت بوده و در طراحی و ساخت مبل راحتی کاربرد دارد. این نوع پارچه مبل تنها در یک نوع ساده ارائه می شود و به هیچ وجه امکان برخورد با پارچه طرح دار از نوع مازارتی وجود ندارد. نظافت این پارچه توسط یک تکه اسفنج و شوینده های ملایم صورت می گیرد.
پارچه مبل مسکو: بسیار ضخیم و نمد مانند است. از این نوع پارچه بیشتر در ساخت مبل راحتی استفاده می شود. ضخامت زیاد پارچه مبل مسکو آن را انتخاب اول بسیاری از مصرف کنندگان مبل چستر ساخته است.
پارچه مبل ملیتا: که از انواع ضخیم پارچه های مبل است و طول عمر بسیار بالا و مطلوبی دارد. به همین دلیل این نوع پارچه مبل برای مبلمان راحتی و چستر بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.
پارچه مبل جاسمین: دارای بافت نازک بوده و می توان آن را در دسته پارچه های پورشه جای داد. ضخامت این پارچه از نوع پورشه بیشتر است اما مراقبت بیشتری نسبت به آن احتیاج دارد.
پارچه مبل ساتن: در طراحی مبلمان کلاسیک و استیل کاربرد دارد و به هیچ وجه مناسب مبل راحتی نیست. پارچه های ساتن تنوع زیادی از نظر طرح و گل دارند و مصرف کننده به راحتی می تواند طرح ایده آل خود را در میان پارچه های این گروه پیدا نماید.
پارچه مبل شانل: را می توان همان پارچه ساتن دانست که دارای طرح های برجسته است. از این پارچه برای ساخت مبل راحتی استفاده نمی شود و کاربرد اصلی آن در طراحی مبلمان استیل و کلاسیک است.

 

راهنمای انتخاب بهترین پارچه ی مبل

 

نکات مهم در خرید پارچه مبل

خرید پارچه مبل نیز مانند خرید سایر وسایل مورد نیاز زندگی تابع اصول و قوانین خاصی است. قطعا انتخاب پارچه مبل بدون توجه به نکات مهمی که باید پیش از خرید لحاظ نمود، نمی تواند منجر به ایجاد نتیجه مطلوب و مورد انتظار گردد. به همین دلیل لازم است قبل از اقدام به خرید پارچه مبل با نکات مهم در این زمینه آشنا شد و از بروز انتخاب های نامناسب جلوگیری به عمل آورد.

نوع و کاربرد مبلمان

در انتخاب پارچه مبل قبل از هر چیز باید به کاربرد مبلمان و محل قرار گیری آن توجه شود. چنانچه چینش مبل در مکان پر ترددی است و یا استفاده مداوم از آن صورت می گیرد، باید این امر در انتخاب پارچه مبل لحاظ شود. مبل های راحتی نیازمند استفاده از پارچه های محکم تر با طول عمر بیشتر دارند در حالی که این مطلب در مورد مبلمان کلاسیک و استیل صدق نمی کند.

رنگ پارچه مبل

رنگ پارچه مبل باید علاوه بر داشتن هارمونی وتناسب با محیط، مناسب برای افرادی باشد که قصد استفاده از مبلمان را دارند. به عنوان مثال استفاده از ترکیب های روشن سفید یا شیری برای خانواده هایی که دارای فرزند نوپا هستند مناسب نیست. استفاده از رنگ های تیره و سنگین نیز برای کهنسالان توصیه نمی شود. بنابراین در انتخاب رنگ باید علاوه بر سلیقه و علاقه مندی به سایر نکات مهم نیز توجه شود.
در هنگام خرید پارچه مبل باید نحوه نظافت و لکه گیری آن نیز مورد توجه قرار گیرد. چنانچه مبلمان در محیطی مورد استفاده قرار می گیرد که امکان ایجاد لکه بر روی آن زیاد است، قطعا توجه به این نکته هم باعث ایجاد آسودگی خاطر در زمان مصرف می شود و هم طول عمر مبلمان بیشتر خواهد شد.

کیفیت پارچه مبل

کیفیت پارچه مبل نیز یکی از نکات کلیدی برای خرید پارچه مبل است. چنانچه پارچه از کیفیت مطلوب و متناسب با سایر اجزا و متریال به کار رفته در ساخت مبل برخوردار باشد، می توان حداکثر استفاده را از مبلمان خریداری شده نمود. اگر اجزای به کار رفته در مبل از کیفیت متوسطی برخوردار است نیازی به تهیه پارچه با بالاترین کیفیت نیست. کافی است کیفیت پارچه انتخابی در سطح سایر اجزاء مبلمان باشد.

طرح پارچه مبل

در انتخاب پارچه مبل باید به فضای در اختیار برای چیدمان مبل نیز دقت شود. پارچه هایی که دارای طرح ها و گل های درشت هستند برای فضاهای کوچک مناسب خواهند بود و به بزرگ جلوه نمودن فضا کمک خواهند کرد. همچنین پارچه های درشت بافت نیز در فضاهای با ابعاد کوچک بسیار خوب هماهنگ می شوند و فضا را زیبا و دلبازتر نشان می دهند.

جمع بندی

در انتخاب پارچه مبل باید به جزئیات توجه کنید چون مبل جزو وسایلی است که برای مدت های طولانی حداقل به مدت چندسال قرار است که از آنها استفاده کنید. بنابراین، اگر در میان مصرف کنندگان و اعضای خانواده فردی دارای آلرژی تنفسی و یا پوستی و یا هر نوع دیگر از حساسیت باشد باید این امر در انتخاب پارچه مبل لحاظ شود و حتما از پارچه هایی استفاده گردد که آلرژن نبوده و زمینه حساسیت فرد را تشدید ننمایند.
آب و هوا و منطقه جغرافیایی نیز باید در انتخاب پارچه مبل لحاظ شود و اگر هوا از رطوبت بالا برخوردار باشد، از انواع ضد آب پارچه برای به کارگیری در مبلمان استفاده شود. انتخاب بدون دقت می تواند منجر به ایجاد نتیجه نامطلوب شده و باعث کاهش کاربرد مبلمان شود.
آخرین نکته ای که در انتخاب پارچه مبل نقش ایفا می کند، بودجه و توان مالی خانواده است. در صورتی که محدودیت از نظر مالی برای انتخاب پارچه وجود داشته باشد، باید سعی نمود که بهترین پارچه با توجه به تمام نکات ذکر شده انتخاب گردد.
هر چند جمع بندی و انتخاب در این مواقع بسیار سخت تر از زمانی است که بدون توجه به منابع مالی اقدام به خرید می شود. اما با صرف دقت و زمان، می توان به انتخاب های بسیار ایده آلی دست یافت که هم تامین کننده نیاز اعضای خانواده باشد و هم توان مالی خانواده را به چالش نکشیده باشد.

برچسب ها:
پارچه ی مبل

نظر خود را بنویسید

* {{ errors[0] }}