اصول شست و شوی مبل کنفی و مراقبت از آن

شنبه, 13 شهریور 1400

امروزه مبلمان از اجزای خانه ها به شمار می‌ آید که نقش بسزایی در زیبایی دکوراسیون منزل دارد. مبلمان کنفی از جمله مبلمانی است که از انواع مبلمان راحتی به شمار می آید با این تفاوت که به جای پنبه، چرم و پلی استر از الیاف کنفی استفاده می کنند.
این مبلمان با گذشت زمان در اثر گرد و غبار و فضای آزاد دچار لکه شده و کثیف می شوند. بنابراین به مراقبت های نیاز دارند تا دچار کثیفی نشوند. در این مقاله پیش از آن که شما را با اصول شست و شوی مبل کنفی آشنا کنیم سعی کرده ایم ابتدا علل کثیفی را بررسی کرده و نکات قبل از شست و شو را بازگو نماییم. پس در ادامه همراه ما باشید تا با انجام این کارها بتوانید نظافت مبل خود را سریع تر و بهتر انجام دهید.

علت اصلی کثیف شدن مبل ها

• گرد و غبار
• گرفتن رنگ لباس نامرغوب به مبل ها
• ریختن مواد غذایی در میان درزهای مبل ها

چه نکاتی را باید قبل از شست و شوی مبل کنفی رعایت کنیم؟

قبل از آن که به شست و شوی مبل کنفی، مبل راحتی و.. بپردازید ابتدا با دست، ذرات درشت را از روی مبل بردارید، سپس تمام زوایا و گوشه های مبلمان خود را جارو بکشید. برای این کار جارو برقی خود را در حداکثر مکش آن تنظیم نمایید تا گرد و غبار از روی آن برداشته شود و مبلمان به راحتی تمیز شوند.
در صورتی که مبلمان شما دارای لکه می باشد، روش استفاده از جاروبرقی جواب نخواهد داد. بنابراین شما ابتدا باید لکه روی مبل را پیدا کرده و علت آن لکه را بررسی کنید. سپس به وسیله ی روش مناسب به برطرف کردن آن بپردازید. بعد از آن که این لکه را پاک نمودید می توانید شست و شوی مبل خود را آغاز کنید.

اطمینان از شستن پارچه مبل

در هنگام شست و شوی مبل باید از جنس و کیفیت پارچه رو مبلی اطمینان داشته باشید تا از کیفیت مناسبی برخوردار باشند. زیرا برخی از آن ها کیفیت مناسبی ندارند و در مقابل شست و شو مقاومت ندارند.
پارچه کنفی در کنار انواع پارچه های مخمل، جیر، کتان، ساتن و.. از بهترین پارچه های مبلمان محسوب می شود که در برابر شست و شو مقاومت زیادی دارد. این پارچه با گذشت زمان نه تنها کیفیت خود را از دست نمی دهد بلکه نرم تر و انعطاف پذیرتر نیز خواهد شد. ضد میکروب بودن نیز از مزیت های این مبلمان بوده که به شما کمک خواهد کرد تا فضایی تمیزتر و پاک تر داشته باشید.

مراقبت از مبل کنفی

به منظور جلوگیری از شست و شوی مبل کنفی باید مراقبت هایی را انجام داد پس با انجام این مراقبت ها، علاوه بر آن که عمر مبلمان خود را می افزایید می توانید از شست و شوی مداوم آن ها خودداری کنید.
از آنجایی که مراقبت از مبل کنفی به راحتی انجام می گیرد پس سعی کنید هفته ای حداقل یک بار به گردگیری آن ها بپردازید تا گرد و غبار بر روی جمع نشود سپس به نکات زیر توجه کنید:

قرار دادن وسایل بر روی مبل کنفی

هنگامی که می خواهید بر روی مبل از فنجان، لیوان، بشقاب و.. استفاده کنید همیشه سعی کنید از زیر دستی برای لیوان و فنجان و از پد، برای قرار دادن زیر بشقاب ها استفاده کنید زیرا وسایل گرم و سرد واکنش زیادی با سطح کنف دارند و سبب ایجاد حلقه های سفید رنگ یا علائم دیگر خواهند شد.
برای پاک‌ کردن این لکه ی سفید رنگ می توانید از مقداری الکل استفاده کنید زیرا هنگامی که الکل تبخیر می شود ممکن است رطوبت از ناحیه مورد نظر نیز از بين برود. همچنین می توانید از سشوار هم استفاده کنید. سعی کنید مواد پلاستیکی، نایلونی یا لاستیکی را در تماس با چوب قرار ندهید زیرا به مرور زمان سبب آسیب به جلاکاری کنف می ‌شوند.

جلوگیری از ایجاد خراش

برای جلوگیری از ایجاد خراش توصیه های زیر را انجام دهید:
• با کفش بر روی مبل کنفی دراز نکشید.
• به حیوانات خانگی اجازه ی راه رفتن بر روی مبلمان را ندهید.

اصول شست و شوی مبل کنفی و مراقبت از آن

مراحل شست و شوی مبل کنفی

برای شست و شوی مبل کنفی باید مراحل زیر را انجام دهیم:

مرحله ی اول آماده کردن بستر مبلمان برای تمیز کردن

1. کوسن، بالشت و روکش مبل را بردارید و آن ها را در فضای باز بتکانید سپس مبل را در حالتی قرار دهید که تمیز کردن آن به راحتی انجام بگیرد.
2. گرد و غبار را از روی سطح مبل تمیز کنید. می توانید این کار را به وسیله ی جاروبرقی انجام دهید.
3. در برخی موارد آلودگی مبل ها به وسیله ی جاروبرقی تمیز نخواهند شد. بنابراین یک برس نرم را بر روی پارچه مبل بکشید تا در صورتی که گرد و غبار بر روی آن چسبیده، تمیز شود. توصیه می شود برس کشیدن را با فشار زیاد انجام ندهید زیرا احتمال آسیب به مبل وجود خواهد داشت.
4. از پرزگیر استفاده کنید تا موهای انسان و حیوانات خانگی که بر روی آن چسبیده را بتوانید جمع کنید. برای این کار می توانید به جای استفاده از جاروبرقی که توان تمیز کردن موها را ندارد، از غلتک های مخصوص استفاده کنید.

مرحله دوم لکه زدایی

مرحله ی دوم شست و شوی مبل کنفی لکه زدایی می باشد. بسیاری از لکه ها در اثر مواد مختلفی بر روی سطح مبل ها ایجاد می ‌شود. پس توصیه می شود تمام لکه ها را به سرعت تمیز کنید تا لکه ها کهنه نشوند زیرا در صورتی که لکه ها کهنه شوند، تمیز کردن آن ها دیرتر انجام می گیرد.

روش های پاک کردن انواع لکه ها

برای پاک‌ کردن انواع لکه ها ابتدا باید نوع لکه را بررسی کنید تا بتوانید برای برطرف کردن آن از روش مناسب استفاده کنید. پس در ادامه به روش پاک کردن انواع لکه ها توجه نمایید.
• لکه نوشابه
برای پاک کردن لکه نوشابه کافیست کمی نمک بر روی لکه ریخته و اسفنج را بر روی آن بکشید تا لکه برطرف شود.
• لکه جای سوخت سیگار
هنگامی که در اثر بی توجهی، سیگار بر روی مبلمانتان می افتد و جای سوختگی آن باقی می ماند می توانید یک حبه قند را بر محل سوختگی کشیده و این کار را تا زمانی ادامه دهید تا لکه از بین برود.
• لکه پارچه های مصنوعی
به وسیله ی آبلیموی خالص می توانید لکه ها را تمیز کنید اما اگر پارچه شما کرکدار می باشد، ابتدا باید جای لکه را با مقداری شیر خیس کرده ، سپس شیر را به وسیله ی پنبه پاک کنید و بعد از آن، با آب و صابون به شست وشوی جای لکه بپردازید.
• لکه جوهر
تمیز کردن لکه جوهر بر روی مبلمان به این صورت است که ابتدا بر روی لکه، مخلوطی از آمونیاک و گلیسیرین بریزید و بعد شست و شو را با آب و پودر انجام دهید. استفاده از گلیسیرین بهترین روش برای نظافت قسمت های چوبی مبل می باشد زیرا می تواند به عنوان یک لایه محافظ، قسمت های چوبی را بپوشاند و آن ها را به طور کامل پاک کند. همچنین می توانید از آب ژاول هم استفاده کنید اما باید در هنگام استفاده از آن، مراقبت های لازم را انجام دهید.
• لکه خون
پاک کردن لکه خون به راحتی انجام می گیرد. برای این کار ابتدا باید مقداری نشاسته را درون آب حل کنید تا خمیری به دست آید. حال خمیر به دست آمده را طوری بر روی لکه قرار دهید تا آن را کاملا بپوشاند، سپس اجازه دهید تا خشک شود. بعد از خشک شدن آن را برداشته و محل مورد نظر را بشویید.

مرحله ی بعدی تمیز کردن مبل از طریق بخارشوی

شست و شوی مبل کنفی به وسیله ی بخارشوی از بهترین روش ها می باشد. برای این کار مخزن آن را پر کرده و شست وشوی مبل خود را آغاز کنید. در صورتی که دستگاه بخارشوی ندارید، می توانید یک حوله لطیف را انتخاب کرده، سپس مبل را با آب ولرم تمیز کنید. نکته ای که در این جا باید به آن توجه کرد این است که از فشار زیاد به حوله خودداری کنید زیرا ممکن است سبب آسیب به پارچه مبلتان شود.

مرحله آخر خشک شدن مبل

بعد از آن که مراحل بالا را انجام دادید حالا نوبت به خشک شدن مبل می رسد. بسیاری از افراد از سشوار برای خشک کردن مبل استفاده می کنند که روش درستی نمی باشد زیرا احتمال آسیب به پرز مبل وجود وارد.
بعد از ‌شست و شوی مبل کنفی کافیست پنجره ها را باز کنید و مبل ها را در وضعیتی قرار دهید تا جریان هوا به خوبی انجام بگیرد اما توجه داشته باشید که مبل را در هوای آزاد قرار ندهید زیرا ممکن است گرد و غبار و آلودگی های محیط بر روی آن بنشیند و دوباره کثیف شود و زحمات شما به هدر برود.

دستورالعمل‌ های نصب شده بر روی مبلمان به چه معناست؟

بسیاری از شرکت ها و سازندگان مبلمان برچسب هایی بر روی مبل ها نصب می کنند که نشان دهنده ی دستورالعمل های شست و شوی مبل ها می باشد. پس در هنگام شست و شوی مبل کنفی سعی کنید به این علائم توجه کنید.
W: این علامت حرف اول آب به زبان انگلیسی می باشد که معنای آن این است که برای شست و شوی مبل از آب خالی یا بخار آب استفاده کنید.
S: هنگامی که این علامت را بر روی مبل مشاهده کردید می توانید از خشک کردن برای نظافت مبل استفاده کنید.
WS: این علامت یعنی این که برای شست و شوی مبل می توان از محلول پایه آب و مواد شیمیایی استفاده کرد.
O: وجود این علامت نشان دهنده ی این است که مواد به کار رفته در مبل تشکیل شده از مواد ارگانیک بوده و شست و شوی آن باید با آب سرد انجام شود.
X: وجود این علامت یعنی این که نظافت باید با برس یا جاروبرقی انجام شود و بعد از آن با شامپوی مخصوص تمیز شود.

جمع بندی

برای شست و شوی مبل کنفی دو روش وجود دارد. شما می توانید تمیزی مبل خود را به مراکز مبل شویی بسپارید و یا خودتان به وسیله ی روش های بالا اقدام به شست و شوی مبل کنید. در صورتی که می‌ خواهید این کار را خودتان انجام دهید ابتدا به نکات قبل از شست و شو توجه کنید سپس اقدام به تمیزی مبل کنید.
مبلمان کنفی را می توانید به راحتی با قیمت مناسب از فروشگاه آنلاین Choob.ir خریداری کنید پس وقت با ارزش خود را صرف رفتن به فروشگاه های حضوری نکنید زیرا این احتمال نیز وجود خواهد داشت که این کالا در فروشگاه حضوری وجود نداشته باشند. بنابراین در این وب سایت می توانید با انواع مبل راحتی، چستر و… و نحوه چیدمان آن ها آشنا شوید.

نظر خود را بنویسید

* {{ errors[0] }}