آشنایی با بهترین چوب‌های به کار رفته برای ساخت انواع مبلمان

جمعه, 14 خرداد 1400

ساخت انواع مبلمان، نیاز به استفاده از چوب‌های مرغوب و باکیفیتی دارد. در دنیای مبلمان، ما با انواع مختلفی از چوب‌ها با کیفیت و جنس متفاوت روبه رو هستیم. برای اینکه بخواهیم بهترین نوع جوب را برای استفاده در بدنه مبلمان خود انتخاب کنیم، نیاز به آشنایی با ویژگی‌های مختلف چوب‌ها داریم. باید اشاره کرد که برای ساخت هر نوع مبل نیز، از چوبی با جنسی متفاوت استفاده می‌شود. با ما در ادامه این مقاله همراه باشید تا شما را با انواع چوب به کار رفته در صنعت مبلمان سازی آشنا کنیم.

چه عواملی در ساخت انواع مبلمان دخیل هستند؟

برای ساخت یک مبل با کیفیت و مناسب، نیاز به استفاده از مواد و عوامل مختلفی داریم. یکی از این عوامل، استفاده از چوب‌هایی با کیفیت و مرغوب است. چوب‌های مرغوب، معمولا قیمت و هزینه بیشتری را دارا می‌باشند. هر مبلی، فرآیند ساخت مخصوص به خود را دارد. به همین دلیل، چوبی که در این فرآیند مورد استفاده قرار می‌گیرد، باید متناسب با مراحل این فرآیند باشند. همچنین باید جنس چوب به گونه‌ای باشد که در همه مراحل فرآیند، دچار آسیب و یا خراش نشود.

دو نوع چوب اصلی به کار رفته برای ساخت انواع مبلمان

مواد چوبی، در دو نوع متفاوت در بازار یافت می‌شوند. چوب‌های جامد، یکی از انواع مواد چوبی هستند که خود به دو قسمت چوب سخت و چوب نرم تقسیم می‌شوند. این چوب، با استفاده از الوار ساخته شه و می‌توان گفت که صدر درصد طبیعی است و از طریق درختان به دست آورده می‌شود. همچنین، انسان توانسته است، چوبی بسازد که ترکیبی از مواد طبیعی و مواد مصنوعی است. البته باید عنوان کرد که این دو نوع چوب، با یکدیگر تفاوت هایی دارند که در ادامه به این تفاوت‌ها اشاره خواهیم کرد.

برای ساخت انواع مبلمان، از چوب سخت استفاده کنیم یا از چوب نرم؟

ممکن است این سوال برای شما مطرح شود که کدام نوع از چوب‌های ذکر شده برای استفاده در بدنه مبلمان مناسب تر هستند؟ باید اشاره کرد که چوب‌های سخت، از درختان برگریز به وجود می‌آیند. طبق تحقیقات انجام شده، این درختان رشد کند و آرامی داشته ولی چوب‌های به دست آمده از آنان، بسیار باکیفیت هستند. در مجموع باید عنوان کرد که اکثر مبلمان چوبی که امروزه در منازل و یا در محل کار افراد دیده می‌شوند، از چوب‌های سخت ساخته شده اند.

ویژگی‌های چوب سخت، یکی از مناسب ترین مواد به کار رفته برای ساخت انواع مبلمان

چوب‌های سخت در مقایسه با چوب‌های نرم، بسیار با دوام بوده و ماندگاری بسیار بالایی دارند. از این چوب‌ها، همان گونه که از نام آنها پیداست، معمولا در مواردی استفاده می‌شود که احتیاج به استحکام و مقاومت بالایی داشته باشند. در واقع می‌توان گفت که همه افراد مبلمانی را انتخاب می‌کنند که از کیفیت و ماندگاری بالایی برخوردار باشد، به همین دلیل چوب‌های سخت در صنعت ساخت مبل بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. از جمله قسمت‌هایی از مبلمان که چوب سخت در آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
کف سازی مبلمان
اسکلت بندی مبلمان
استفاده در قسمت دسته‌ها

چگونه می‌توان انواع مختلف چوب نرم به رنگ زرد، را برای ساخت انواع مبلمان در طبیعت یافت؟

برای یافتن این گونه چوب‌ها، شما کار بسیار آسانی در پیش روی خود دارید. این نوع از چوب‌ها، معمولا در مزارع درخت یافت می‌شوند. درختان این نوع از چوب‌ها، رویشی پایدار دارند. در واقع با کاشت این درختان در مزارع، انسان‌ها از وجود ذخایر کافی چوب در طبیعت اطمینان پیدا می‌کنند. در واقع با استفاده از این چوب‌ها، می‌توانیم مانع جنگل زدایی در تمام نقاط جهان شویم و در عوض؛، یک منبع چوب بسیار عالی برای همیشه در اختیار داشته باشیم.

چوب نرم قرمز، از مواد به کار رفته برای ساخت انواع مبلمان

همان طور که در بالا اشاره کردیم، این نوع از چوب دارای در مقایسه با انواع چوب سخت، دارای استحکام و مقاومت کمتری هستند. چوب‌های نرم از گیاهان نهاندانه به دست می‌آیند. این گیاهان، برخلاف درختان برگریز، رشد تند و سریعی دارند. این نوع از چوب‌ها، در رنگ‌های قرمز و زرد یافت می‌شوند. باید عنوان کرد که قیمت این چوب‌ها از چوب‌هایی با جنس سخت کمتر می باشد. از جمله درختانی که چوب‌های نرم از آنها به دست می‌آیند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
سرو
صنوبر
کاج

چوب درخت گیلاس صورتی رنگ، مناسب برای استفاده درساخت انواع مبلمان

چوب درخت گیلاس، در هنگام برش یک رنگ خاص داشته و با گذشت زمان، تغییر رنگ خواهند داد. در هنگام برش، این چوب‌ها رنگ صورتی داشته و با گذشت زمان، قهوه‌ای خواهند شد. این نوع از چوب‌ها، دارای شکوه و جلوه خاصی هستند. در واقع بسیاری از مبلمان لوکس و شیک، با استفاده از چوب درخت گیلاس ساخته می‌شوند. همچنین باید اشاره کرد که این نوع چوب، دارای انعطاف پذیری بسیار بالایی است. انعطاف بالا موجب می‌شود که مبلمان ساخته شده از این چوب، در برابر فرورفتگی مقاومت بالایی داشته باشند.

 

آشنایی با بهترین چوب‌های به کار رفته برای ساخت انواع مبلمان


چوب درخت گیلاس، علاوه بر استفاده در ساخت انواع مبلمان، در چه موارد دیگری استفاده می‌شود؟

این نوع از چوب‌های سخت، همان طور که در بالا اشاره شد، معمولا در رنگ‌های تیره‌ای مثل طلایی یافت می‌شوند. از چوب درخت گیلاس، در دکوراسیون‌های مدرن استفاده می‌شود. زیبایی چوب درخت گیلاس، جلوه خاصی را به دکوراسیون و مبلمان منزل شما خواهد بخشید. از این نوع چوب‌ها، علاوه بر ساخت مبلمان، در مصارف دیگر نیز استفاده می‌شود. از جمله این مصارف می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
کابینت سازی
کفپوش سازی
درب سازی

چوب درخت گردو به رنگ شکلاتی، یکی از بهترین چوب‌ها برای ساخت انواع مبلمان

چوب درخت گردو، دارای ظاهری بسیار زیبا است. در این چوب، بافت‌های بسیار ریزی وجود دارد که برای استفاده در هنر منبت کاری بسیار مناسب می‌باشند. این چوب‌ها، دارای طعم بسیار تلخی می‌باشند. این ویژگی موجب می‌شود که حشرات و موجودات چوب خوار، نتوانند به بدنه این چوب‌ها آسیبی وارد سازند. باید اشاره کرد که از این چوب‌ها، برای ساخت مبلمان فضای باز نیز استفاده می‌شود. اگر شما مقاله "آشنایی با انواع ویژگی‌ های مبلمان مناسب فضای باز" را خوانده و یا بررسی کرده باشید، با انواع ویژگی‌های این مبلمان آشنایی خواهید داشت.

چوب درخت گردو به رنگ خاکستری، با استحکام بالا، مناسب برای ساخت انواع مبلمان

چوب درخت گردو، در رنگ‌های متفاوتی از جمله خاکستری با رگه‌های سیاه یافت خواهد شد. این چوب، از مقاومت و استحکام بسیار بالایی برخوردار است. بسیاری از تولیدکنندگان از این چوب در اسکلت بندی مبلمان استفاده می‌کنند. این چوب، در برابر انواع کشش‌ها و فشارهایی که ممکن است به مبلمان وارد شود بسیار مقاومت است. این چوب در رده چوب‌های نیمه سنگین قرار می‌گیرد. از این چوب، در ساخت انواع مبلمان زیر استفاده خواهد شد:
مبلمان سلطنتی
مبلمان کلاسیک
مبلمان چستر
مبلمان راحتی

آیا چوب درخت گردو، موجب حساسیت و آلرژی خواهد شد؟

طی تحقیقاتی که تاکنون انجام شده است، کار زیاد با این چوب و در معرض در این چوب قرار گرفتن، موجب بروز آلرژی و حساسیت چوبی خواهد شد. بهتر است تولیدکنندگانی که مجبور هستند به طور مدوام در معرض این چوب قرار گیرند، نکات ایمنی و بهداشتی را رعایت کرد و از وسایلی همچون دست کش و ماسک استفاده کنند تا کمتر دچار مشکل شوند. البته باید اشاره کرد که بروزحساسیت پوستی، برای افرادی است که به طور مستقیم با این نوع از چوب‌ها در تماس هستند. استفاده از این نوع چوب در بدنه مبلمان، موجب بروز حساسیت برای افراد استفاده کننده نخواهد شد.

چوب درخت بلوط به رنگ سفید، یکی ازبهترین انواع چوب برای ساخت انواع مبل

این نوع از چوب‌ها، علاوه بر رنگ سفید، در رنگ‌های دیگر نیز در بازار برای ساخت انواع مبلمان موجود می‌باشند. از انواع مختلف این نوع چوب، بلوط ایرانی را بهتر می‌توان در بازار یافت و در واقع بهتر در دسترس تولید کنندگان قرار می‌گیرد. از ویژگی‌های این چوب می‌توان به تراکم و مقاومت زیاد آن اشاره کرد. اگر پیشینه این چوب را به درستی بررسی کنیم، از این چوب در زمان قدیم در ساخت مصالح ساختمانی استفاده شده است. علاوه بر صنعت مبلمان، از این چوب در ساخت صنایع دستی نیز استفاده می‌شود.

چوب درخت بلوط، چه ضعف‌ها و معایبی دارد؟

همه چوب‌ها در کنار داشتن مزایای فراوان، معایبی نیز دارند. این چوب زیبایی بی نظیری دارد اما رنگ آن در گذر زمان تغییر کرده و از زیبایی آن خواهد کاست. رنگ این چوب با گذشت زمان، به رنگ زرد تغییر خواهد کرد. باید اشاره کرد که با داشتن این ضعف، این نوع چوب یکی از بهترین چوب‌های مورد استفاده در ساخت مبلمان است. این چوب، بهترین گزینه و مورد برای ساخت موارد زیر است:
روکش مبلمان
ساخت میز و صندلی
کشتی سازی

چوب درخت راش به رنگ زرد، گزینه مناسب برای استفاده در صنعت مبلمان سازی

این چوب همانند سایر موارد ذکر شده در بالا، دارای درجه سختی و مقاومت بالایی برای ساخت لنواع مبلمان است. این چوب، با داشتن موج‌هایی بر روی بدنه خود، زیبایی ظاهر مبلمان منزل شما را دوچندان خواهد کرد. البته باید اشاره کرد که انواع مبلمانی که با این چوب ساخته می‌شوند، از سنگینی بیشتری در مقایسه با سایر مبلمان برخوردار هستند. البته علاوه بر چوب مورد استفاده در مبلمان، موارد دیگری همچون کلاف مبل نیز در سنگینی آن دخیل هستند. انعطاف پذیری نیز از دیگر ویژگی‌هایی این چوب به شمار می‌آید.

چوب درخت افرا به رنگ کرمی، گزینه مناسب برای استفاده در صنعت مبلمان سازی

چوب این درخت را به وفور می‌توانید در جنگل‌های شمال کشورمان پیدا کنید. البته در برخی از باغ‌ها نیز، گونه‌هایی از این چوب نیز به صورت تزیینی و زینتی کاشته می‌شوند. به دلیل رنگ روشن این چوب، چوب افرا در میان مشتریان از هواداران زیاد و خاصی برخوردار است. معمولا از این چوب، در مواردی که به ظریف کاری نیاز است استفاده می‌شود. علاوه بر صنعت مبلمان، از این چوب در موارد زیر نیز استفاده می‌شود:
لوازم آشپزخانه
رویه انواع میز
صنایع کفپوش

جمع بندی

امروزه مبلمان، به یکی از وسایل ضروری موجود در محل کار و خانه تبدیل شده اند. این مسئله بسیار پراهمیت است که مبلمان مورد استفاده ما، از چه نوع چوبی و با چه کیفیتی ساخته شوند. هرچه کیفیت چوب به کار رفته برای ساخت انواع مبلمان، بهتر و مرغوب تر باشد، دوام و ماندگاری مبلمان نیز بیشتر خواهد شد. برای خرید انواع مبلمان، ساخته شده با مرغوب ترین انواع چوب، می‌توانید به فروشگاه‌های اینترنتی مبلمان رجوع کرده وخرید آسانی و مطمئنی داشته باشید.

نظر خود را بنویسید

* {{ errors[0] }}